Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

4 stycken minnen på ett modekort?

Jag är allmänt kass på datorer/hårdvara.

Om jag skulle villa uppgradera min dator å sätta i mera minne. Är de då bara att köpa 2 till likadana minnen som man redan har å smecka in dom i de två platser som finns kvar på modekortet?
Eller ska man helt enkelt bara köpa helt nytt minne?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsbyn
Registrerad
Jan 2010

Ja

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Steller:

Jag är allmänt kass på datorer/hårdvara.

Om jag skulle villa uppgradera min dator å sätta i mera minne. Är de då bara att köpa 2 till likadana minnen som man redan har å smecka in dom i de två platser som finns kvar på modekortet?
Eller ska man helt enkelt bara köpa helt nytt minne?

Oftast funkar det om man köper likvärdig minne, men ibland skiter det sig. Skriv vilka grejer du har i datorn.

Skrivet av Kimolsson:

Mycket bra svar

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Singapore
Registrerad
Mar 2011

Du behöver inte ens ha likadana.
Jag har för tillfället 2st 2GB-minnen från A-Data, 1st 4GB-minne från Kingston och ytterligare ett på 4GB från Crucial.
Så länge de alla kör samma frekvens och har samma latens och grejer så är det ingen fara.

Sen brukar stickorna sättas i par, och ha samma storlek och hastighet inom paret, annars kommer det större minnet ses som ett litet och hastigheten kommer anpassas efter vad den långsammaste går i.

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD FX8350 BE (m. Noctua NH-U12P SE2)| XFX Radeon R9 390 8GB |12GB DDR3 @ 1600MHz | Asus Xonar DS |Samsung 830 @128GB | Western Digital Caviar Blue 7200RPM @750GB | Seagate Barracuda 7200RPM @ 1TB | TP-Link TL-WN951N | Dell S2340L | Corsair Carbide 200R

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsbyn
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av screamin-daemon:

Oftast funkar det om man köper likvärdig minne, men ibland skiter det sig. Skriv vilka grejer du har i datorn.

Mycket bra svar

Sålänge man köper likadana minnen ska det väl funka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Det säkraste är att köpa 2 lika dana minen som sitter i, det är bara att trycka till dem så är det klart. Se till så att det är samma, ex att det är DDR3 om det är det du har så att du inte köper DDR2 av samma märke.

Man kan köra med två andra som inte är av samma märke som sitter i, det bästa vore att se till så att dem är på samma frekvens. (och att det är rätt DDR numer, det kan man se på dit moderkort manual)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Okt 2003

Seupp för detta!
Av egen erfarenhet vet jag att vissa moderkort är kinkiga med 4 stickor ram.
Har råkat ut för sporadiska och oförklarliga blåskärmar som försvann helt när jag tog ut två av kretsarna.
Har haft samma problem med Gene-z + 2500k samt p8z77-m pro + 2700k.
Däremot har jag utan problem kört 6 st stickor på ett x58-moderkort.

Minne är så billigt att du kan lika gärna prova!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Jag hade 2x 2gb minnen i burken nedan, tänkte uppgradera så jag skaffade 2x 4gb.
När jag försökte köra alla fyra minnena så blev datorn ostabil, dock tror jag, efter att ha läst en del, att det är för att jag kör överklockat.

[Edit] dock är det inte alla chipset som har detta problem.

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
> FD Define R2 | Win10Pro | i5-2500K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | AXR9 280X 3GBD5-T2DHE/OC | Samsung 830 | Intel X25-M G2 | AX750 | AOC G2460PQU | Dell 1908FP |> Raspberry Pi 2 | Osmc |> OnePlusOne |

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Make.Sense:

Du behöver inte ens ha likadana.
Jag har för tillfället 2st 2GB-minnen från A-Data, 1st 4GB-minne från Kingston och ytterligare ett på 4GB från Crucial.
Så länge de alla kör samma frekvens och har samma latens och grejer så är det ingen fara.

Sen brukar stickorna sättas i par, och ha samma storlek och hastighet inom paret, annars kommer det större minnet ses som ett litet och hastigheten kommer anpassas efter vad den långsammaste går i.

Tyvärr stämmer inte alltid detta, därför skrev jag som jag gjorde. Vissa moderkort kan vara väldiga kräsna när det gäller ram och då blir det bara blåskärmar och djävulskap av det hela.

Skrivet av Kimolsson:

Sålänge man köper likadana minnen ska det väl funka?

Jo likadana ska fungera

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Ok då är jag med i matchen, tack för hjälpen pöjka å töser.

PS, älskar fan Sweclockers, alla är så hjälpsamma!! =D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011

Sen ska man väl även undvika att blanda olika storlekar också... 2-4GB t.ex.

Hemma hos mig är det numera en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4GHz - 32GB 2133MHz - 512GB SSD - AMD 395X 4GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO / 256GB SSD NAS: Synology DS415+ 16TB