MDT 2010 domänfråga

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orilla
Registrerad
Jul 2009

MDT 2010 domänfråga

Tjenare!

Kör i dagsläget en MDT2010 med WDS som pxe. Har specat en domän i customsettings.ini filen.

Nu vill jag bygga en image som inte ska gå med i domänen, i task sequencen för datorn som inte ska vara med i domänen har jag valt "No recover" under "recover from domain". Dock så hamnar datorn i domänen ändå, kollat i sysprep.inf och unattend.txt men hittar inte direkt något där som specificerar att man inte ska gå med i en domän.

Så om någon har en idé om vart jag ska leta, eller om jag missat något, så får ni gärna föreslå, ge tips etc.

P.S datorn som inte ska med i en domän är en xp dator.

You have earned my respect and my friendship.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Om du kör debug borde du få en logfil att läsa (förutsatt att det är sig likt från gamla SCCM), nu har jag inte pillat överdrivet på MDT2010 & WDS.

Annars kan du ju enkelt kontrollera inställningarna genom att i CS.ini ta bort domänreferensen, då det är den troliga källan till att den automatiskt joinar. Som jag förstått det är det numera best practice att lägga alla referenser i just customsettings.ini och slå av alla domain join-referenser i unattend.xml.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orilla
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av PirateKensai:

Om du kör debug borde du få en logfil att läsa (förutsatt att det är sig likt från gamla SCCM), nu har jag inte pillat överdrivet på MDT2010 & WDS.

Annars kan du ju enkelt kontrollera inställningarna genom att i CS.ini ta bort domänreferensen, då det är den troliga källan till att den automatiskt joinar. Som jag förstått det är det numera best practice att lägga alla referenser i just customsettings.ini och slå av alla domain join-referenser i unattend.xml.

Får kika på debug.

Problemet med det är att jag har vissa datorer som jag vill ska gå med i domänet, men andra inte.

EDIT: tänker försöka lösa problemet genom att skapa en deploymentshare för datorerna som inte ska med i domänen.

You have earned my respect and my friendship.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Jan 2009

Nu var det ett tag sedan jag höll på med MDT men jag tror du kan ställa in detta om du högerklickar på din server i Windows Deployment Services och välljer properties.

Typ som denna bild

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av thorsama:

EDIT: tänker försöka lösa problemet genom att skapa en deploymentshare för datorerna som inte ska med i domänen.

Tror problemet ligger i "task-sekvensen" (härligt med Svengelska ibland inte deployment share:et.

Skrivet av Stylaren:

Nu var det ett tag sedan jag höll på med MDT men jag tror du kan ställa in detta om du högerklickar på din server i Windows Deployment Services och välljer properties.

WDS användes, som jag förstod det, bara till PXE-boot-medium, ie; win PE x86/x64, MDT till resten.

I övrigt har Micke Nyström på Truesec skrivit en enligt utsagor bra bok på ämnet med titeln "Deployment Fundamentals Volume 2" <-- volym 2 behandlar WDS om jag inte missminner mig.
Ytterligare har denna tråd fått mig att vilja labba lite med WDS & MDT2012 ^^

Edit: Det är volym 1 som beskriver task sequencing i MDT2010, ISBN 978-91-633-7388-6 <-- för de som är intresserade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2004

Som lite antytt ovan
Det är Customsettings.ini som styr.
Man kan sätta specifika vilkor för en specifik dator där om man vill. se tex http://www.windowsnetworking.com/kbase/WindowsTips/Windows7/A...

Arbetsdator: HFX Mini. Core-i5 2405S, Radeon 6570, Asus P8P67-M . Skärm: Dell 2407
HTPC: HFX Classic, E8500, Radeon 3450, P5K/EPU, Floppydtv-s2
Hyper-V Server: E6750 8GB minne 2X3TB Raid1 samt 2X1TB raid 1