Server med Hot Swap-backup

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Server med Hot Swap-backup

God dag, jag har fått i uppgift att ordna en server till ett litet företag, det dom är ute efter är lite lagring samt backup på allt som lagras på servern.
Jag hade tänkt mig ett system som innefattar en löstagbar HDD i fronten på chassit, som sedan speglas mot den internt kopplade disken, går detta att lösa med detta OS: "Windows Home Server inkl. Power Pack 3, 10 CAL" eller måste jag ha tredjeparts mjukvara för detta?

Tack på förhand!

//Eirisch

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Ett alternativ vore en USB disk och köra med vanlig backup som kommer med Windows Server.
Sedan är jag lite skeptisk till om man ska köra Home Server på ett företag.
Kanske passar en Windows 2008 R2 server bättre?

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Huruvida skulle man gå tillväga med USB backup? en extern hårddisk då eller? och vad skulle fördelen med Windows 2008 R2 vara? är inte så insatt i server OS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pite
Registrerad
Jul 2003

Att spegla en disk är aldrig en backup.
En spegling räddar dig om disken går sönder, inte mot radering av filer, korruption eller klåpare som raderar saker.

Skaffa en off-site backup, billigaste och säkraste du kan göra till låg kostnad.
Sen kör på 2088 R2 eller en SBS.

Home server, nej det år inte att rekommendera till företag.

Rent generellt så kanske de skall vända sig till ett företag som sysslar med detta och hyr ut hårdvara och sköter om all backup.

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Offsite undviks helst, det ska bara vara någon form av backup som kan lagras i ett kassaskåp, och backas upp någon gång i veckan.
och med tanke på att det företag jag pratade med skulle ha först ca 40k för servern och backup för 400 spänn i månaden, och sen skulle dom ha 850 kr/tim för att installera så är uteslutet, det är inget stort företag det här. jag ska fixa en billig server som är lätt att backa upp, då folket på företaget inte är kunniga inom området.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pite
Registrerad
Jul 2003

Off-site är bättre än ett kassaskåp, speciellt då manuella backuper funkar fint i ungefär en månad sen skiter folk i det.
Skaffa backup för 400:- månaden är billigt och bra.

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
42
Registrerad
Maj 2004

Hade också kört off-site men är inte datan värd vad det kostar så är väl externa diskar det enda alternativet typ...

Köp 2st externa diskar med USB/eSATA/Firewire och låt den ta backup varje natt och växla veckovis kanske?
En disk för udda och en för jämna veckor med tydliga etiketter så borde en sekreterare på företaget kunna fixa det till och med.
Med windows egna backupmjukvara är det mer eller mindre bara plug & play varje Måndag (tex) och flytta disken som inte används till ett kassaskåp.

Kör SBS istället, skulle passa mycket bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Det du ska börja med är att fråga den ansvarige på företaget vad det skulle kosta att inte ha tillgången till backupen den dagen de behöver det?
Kostar det 5000, 10.000 eller kanske 50.000 kr? När du vet kostnaden så bygger du lösningen efter det.

Backup är en försäkring som skyddar när olyckan är framme. Om du har en bil med ett värde på 400.000 kr så kommer du förmodligen inte försäkra den för 100.000. Det är också dumt att införskaffa en försäkring på 500.000 kr eftersom bilen endast är värd 400kkr?

Det finns självklart företag som säger att backupen är värd +100kkr, men vill inte lägga mer än 10kkr på lösningen.
Till dessa företag säger jag bara lycka till och tipsar om någon konkurrent, alternativet är att man skrivet ett avtal där man friskriver sig allt efter systemet är driftsatt för att slippa få skit när det går sönder eller inte fungerar som det ska.

Via en polare kom jag i kontakt med ett företag som jobbar med reklam och sånt. Som skadad som man är så frågade jag hur de hanterar backup och sånt.
Den ansvarige förklarade stolt för mig att han hade införskaffat NAS med RAID för flera tusen kronor och att hans data skulle för alltid vara säker.
Efter ett tag så hörde jag att de fick inbrott och de blev av med samtliga maskiner på kontoret. Eftersom deras super NAS fanns i samma rum som alla andra maskiner så fick bovarna med sig den också!

När det kommer till manuella backup så kan jag säga att det är inte första gången jag har träffat på sådan lösning. När den ansvarige blir sjuk eller tar semester så slutar "backup hanteringen" att fungera.

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Lokal backup är ett bra komplement till offsite-lösningar, men de ryker de med i bränder, översvämningar etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/bin/bash
Registrerad
Mar 2002

storegate.se har ju överkomliga priser, vilket jag måste säga att dom flesta har om man kollar runt lite. Några hundralappar måste ju företaget kunna undvara. Och att hålla på med att slita ur en disk ur en raid1 stup i kvarten säger mig att ni inte tänk igenom det här.

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Storegate.se är dessvärre riktigt sämst när det gäller att få ut datat man laddat upp hos dem. Deras FTP-lösning tycks inte tugga varken ASCII eller UTF-8 som teckenuppsättning vilket medför problem för oss som vill använda åäö i filnamn på våra dokument.
De har heller inget telefonnummer till deras supportavdelning, vilket redan där börjar ringa varningsklockor.

Sätt istället upp en dator på en annan geografisk plats och nyttja Windows Live Mesh-synkning om det bara skall backas upp filer, krypterade överföringar(TLS/SSL), konternuelig bakgrundsbackup, differentiell backup, kan synkas mot Skydrive om ni vill komma åt det via webben....just ja, gratis är det också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2009

Kan ju vara bra att kolla om dom har någon policy hur deras data ska hanteras, kan vara nån chef eller moderbolag som sagt tex att data inte får lämna landet och ska vara kontollerbart, då är cloud storage uteslutet.

Be dom även sätta en peng på vad datat dom har idagsläget är värt i arbetstid och presentera en lösning efter det.