Behöver hjälp med att bygga en Nas/Htpc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2008

Behöver hjälp med att bygga en Nas/Htpc

Hejsan, jag har bestämmt mig att bygga en Nas/Htpc för att lagra alla saker på.
Jag har ingen större erfarnhet av detta och undrar om det går att köra FreeNas i windows eller det går endast som ett eget operativsystem? Finns det ett annat alternativ isåfall för vill kunna använda den till Htpc när jag känner för det, den är främst för lagring! Läste något om FTP, kanske något för mig?

Komponenter om det hjälper:

Moderkort:Asus P5kc
Processor: Intel core 2 Quad Q9550
Minne: 2Gb minne
Grafikkort: Nvidia Geforce 8600 GT
Hårddisk 250GB för system, 2TB x2, 500gb lagring

Mvh

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tumba
Registrerad
Jan 2007

FreeNAS är ett eget operativsystems och kan inte (så vitt jag vet) köras under Windows annat än om man virtualiserar.

//Calimero

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/bin/bash
Registrerad
Mar 2002

FreeNAS är ett eget system och inte ett program som du kan installera i Windows, dessutom är det skräddarsytt för att vara just NAS så om du vill använda maskinen som NAS+HTPC gör du mer rätt i att installera något annat. Exempel kan vara Linux eller Windows och så använder du samba/cifs för att dela ut filer i nätverket och vill du sedan använda FTP så kan du installera en av de många FTP-mjukvaror som finns både för Linux och Windows. Fördelen med att välja ett system som inte har bara ett ändamål är ju att du kan få lite vad du vill, så om du vill använda maskinen som HTPC så är inte FreeNAS att rekomendera även om det är en väldigt kompetent mjukvara för det den är designad för.

Så om jag vore du skulle jag gå en av två vägar.
1) Windows + XBMC för filmtittande + Windows nätverksutdelning för att dela filer hemma + standalone FTP mjukvara, ex: filezilla.
2) Linux + XBMC för filmtittande + samba nätverksutdelning för att dela filer + vsftpd för ftp.

Välj själv det du tycker är lättast.

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Nov 2002

varför behöver du blanda in FreeNAS i burken? Har du behov av att dela ut till andra maskiner än windows maskiner? Om inte är det ju inte någon ide att blanda ihop dem, windows är ju kapabelt att dela ut lagringsutrymme i SMB nätverk.

Hp Workstation Z800, DUAL Xeon X5570, 24GB RAM, Asus GTX660, 2 x 128GB SSD + 150GB Velociraptor
Server: AthlonII X4, 4GB DDR1333, GF 7200GS, 2,5" 500GB 5,4krpm för OS.