Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirGadden:

Emil B skrev svaret bara några poster ovanför din egen post

Ingen som prövat hdmi? Tycker kontakten (på sladden) flexar väldigt mycket när man sätter in en hdmi-sladd å vickar på den...
Dessutom tappar den kontakten med TV:n som ja kopplat via hdmi, händer ibland en gång per halvtimme eller ibland 2 gånger per minut, helt random alltså...
Logiskt sett borde de väl vara glappkontakt men problemet går inte att forcera fram genom att rycka å dra i hdmi-kontakten...
Frågan är om de kan vara drivrutinerna som kan ställa till det..?
(Sladden är testad ok)

Jag såg att han hade skrivit en lösning, får se om jag kan få tag på de drivrutiner också. Förhoppningsvis är de lika bra som de jag har nu. Har iofs inte lidit av dålig batteritid, men det är alltid bättre med mer; vet aldrig när man behöver det

Har du UX31 eller 32? Antar det tidigare och då kan jag inte hjälpa dig, förutom att jag vet att andra haft problem med HDMI på den. Tror inte någon hittade en lösning utan fick skicka in den. Kolla här (inklusive länken jag postar) så får du kanske lite mer info. Har du 32an så har jag inte haft några som helst problem med HDMI, men den har ju en riktig kontakt och ingen adapter som 31an.

Permalänk
Skrivet av froken:

Har du UX31 eller 32? Antar det tidigare och då kan jag inte hjälpa dig, förutom att jag vet att andra haft problem med HDMI på den. Tror inte någon hittade en lösning utan fick skicka in den. Kolla här (inklusive länken jag postar) så får du kanske lite mer info. Har du 32an så har jag inte haft några som helst problem med HDMI, men den har ju en riktig kontakt och ingen adapter som 31an.

Dator enl. sig. (UX32VD-R4002H)

Visa signatur

Dator [ MacBook Pro 13" late 2016 nTB | Core i5 6360U | 8GB RAM | 256 SSD ]
HTPC [ Apple TV (4th gen) 32GB ]
Mobil [ Nexus 6P 32 GB ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirGadden:

Dator enl. sig. (UX32VD-R4002H)

Oj, missade det, sållar bort signaturerna omedvetet

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med hdmi-problemet. I värsta fall får du lämna in den, du kan ju höra med butiken där du köpte den om hur du kan gå tillväga.

Permalänk
Medlem

Hej, kanske är en onödig (dum) fråga men var kan man hitta mejslar (billiga) till undersidan? Ska byda RAM på min R4002H snarast...
Kan man använda någon mejsel i en "vanlig" verktygslåda? Bor ej hemma så är inte "fullt utrustad"...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gandren:

Hej, kanske är en onödig (dum) fråga men var kan man hitta mejslar (billiga) till undersidan? Ska byda RAM på min R4002H snarast...
Kan man använda någon mejsel i en "vanlig" verktygslåda? Bor ej hemma så är inte "fullt utrustad"...

Tack på förhand!

Du behöver torxnycklar (en torx5 för att vara exakt) och det kan du hitta på Claes Ohlson, Kjell & Company eller någon annan liknande butik.

Permalänk
Medlem

Hej allesammans!
Jag är student och har funderat på denna dator för att ha med mig på föreläsningar, kolla på film, kanske spela något mindre krävande spel på buss/tåg men framförallt som Workstation.
Jag kommer antagligen installera en Samsung 840 250 Gb SSD + 8 Gb ram och har även fixat mig ett Windows 8 pro x64 (studentutgåva).
Det jag har funderingar på är:
1. Kommer denna version av Windows fungera eller måste det vara Windows 8 home edition? (Jag antar att det fungerar)
2. Om någon kan tala om vilka drivrutiner som kommer vara nödvändiga att ladda ner och hittar jag isf alla på ASUS hemsida?
3. Har fått uppfattningen av att det skulle vara svårt att installera Windows via USB 3.0 sticka, stämmer detta eller har jag bara missuppfattat allt?
4. Har läst att man ska uppdatera bios, stämmer detta?
5. Något annat jag glömt att fråga som ni tycker är av värde vid ett eventuellt köp?
Har byggt stationära datorer förr men aldrig pillat med bärbara så är det något speciellt man bör tänka på? eller sunt förnuft och försiktighet som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hr31m:

Hej allesammans!
Jag är student och har funderat på denna dator för att ha med mig på föreläsningar, kolla på film, kanske spela något mindre krävande spel på buss/tåg men framförallt som Workstation.
Jag kommer antagligen installera en Samsung 840 250 Gb SSD + 8 Gb ram och har även fixat mig ett Windows 8 pro x64 (studentutgåva).
Det jag har funderingar på är:
1. Kommer denna version av Windows fungera eller måste det vara Windows 8 home edition? (Jag antar att det fungerar)
2. Om någon kan tala om vilka drivrutiner som kommer vara nödvändiga att ladda ner och hittar jag isf alla på ASUS hemsida?
3. Har fått uppfattningen av att det skulle vara svårt att installera Windows via USB 3.0 sticka, stämmer detta eller har jag bara missuppfattat allt?
4. Har läst att man ska uppdatera bios, stämmer detta?
5. Något annat jag glömt att fråga som ni tycker är av värde vid ett eventuellt köp?
Har byggt stationära datorer förr men aldrig pillat med bärbara så är det något speciellt man bör tänka på? eller sunt förnuft och försiktighet som gäller?

1. Datorn säljs bara med Windows 8 numera om jag förstått det rätt, annars ska alla utgåvor fungera. Jag har exempelvis W8 Pro på min som levererades med 7 från början.
2. Drivrutiner kan du hitta på Asus hemsida: http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&p=3&s=411&...
3. Det är svårt att installera Windows 7 då USB 3.0 inte stöds, det gör det dock i Windows 8 så det ska inte vara några problem. Detta om du nu inte köper en med W8 från början, då du ju ändå slipper formatera den via usb.
4. Det kan vara idé att göra beroende på vilken version din dator levereras med. Senaste är 212, jag kör på 211 då jag tycker att fläktarna går bättre i den. Det är nog en smaksak vilken man använder. Väljer du att uppdatera BIOS kan du göra det genom programmet Winflash som kommer med på datorn (iaf på 7-versionen), annars kan du ladda ned det från Asus.
5. Du behöver en Torx5-nyckel för att öppna datorn och byta ram+hdd. Samt ja, det är sunt förnuft som gäller. Kolla Youtube efter filmer på hur man byter hdd om du blir osäker. Minnena ska vara CL11 1600mhz, Samsung 840 Pro passar utan att du behöver modda disken. Mycket mer än så är det inte. Hoppas du blir nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

1. Datorn säljs bara med Windows 8 numera om jag förstått det rätt, annars ska alla utgåvor fungera. Jag har exempelvis W8 Pro på min som levererades med 7 från början.
2. Drivrutiner kan du hitta på Asus hemsida: http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&p=3&s=411&...
3. Det är svårt att installera Windows 7 då USB 3.0 inte stöds, det gör det dock i Windows 8 så det ska inte vara några problem. Detta om du nu inte köper en med W8 från början, då du ju ändå slipper formatera den via usb.
4. Det kan vara idé att göra beroende på vilken version din dator levereras med. Senaste är 212, jag kör på 211 då jag tycker att fläktarna går bättre i den. Det är nog en smaksak vilken man använder. Väljer du att uppdatera BIOS kan du göra det genom programmet Winflash som kommer med på datorn (iaf på 7-versionen), annars kan du ladda ned det från Asus.
5. Du behöver en Torx5-nyckel för att öppna datorn och byta ram+hdd.

Tackar det var precis denna information jag var ute efter!
Versionen jag antagligen kommer köpa är 4002H och som jag förstått det ska det redan vara Windows 8 på den men tänkte göra en "clean install" på SSDn som är planerad att köpas samtidigt.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad som krävs för att skapa en återställningsenhet på en usb? Jag provade att skapa en återställningsenhet med hjälp av det program som finns i windows 8 på ett 16gb usb. Sen bytte jag hårddisk till en ssd och försökte installera windows med hjälp av usbn men det gick inte. Jag kunde boota från usbn men fick något felmeddelande om att det inte gick att hitta rätt fil och att jag skulle sätta in windows installationsskiva. Är det någon som har provat detta och fått det att fungera?

Permalänk
Skrivet av Hr31m:

Tackar det var precis denna information jag var ute efter!
Versionen jag antagligen kommer köpa är 4002H och som jag förstått det ska det redan vara Windows 8 på den men tänkte göra en "clean install" på SSDn som är planerad att köpas samtidigt.

Jag är som du Student och införskaffade denna skönhet för snart en vecka sedan.

Sen jag körde in Windows 7 (Hade massa problem med mina programmerings-mjukvaror) så har den fungerat felfritt men stoppa in SSD borde man göra då den medföljande Hårddisken är seg.

Jag använder personligen min till Siemens TIA Portal, Siemens Step 7 och Mitsubishi GX IEC Developer och det klarar den galant för dom är ganska tunga om man bygger och kompilerar större program.

Jag önskar dig lycka till

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

4. Det kan vara idé att göra beroende på vilken version din dator levereras med. Senaste är 212, jag kör på 211 då jag tycker att fläktarna går bättre i den. Det är nog en smaksak vilken man använder. Väljer du att uppdatera BIOS kan du göra det genom programmet Winflash som kommer med på datorn (iaf på 7-versionen), annars kan du ladda ned det från Asus.

Har du hunnit testa båda versionerna genomgående? Funderar starkt på att ge 211 en chans i hopp om att fläktarna ska bli stabilare, men samtidigt känns det som att en nedgradering borde betyda att någonting försämras eller försvinner! Är det något du har märkt av?

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av joewee:

Har du hunnit testa båda versionerna genomgående? Funderar starkt på att ge 211 en chans i hopp om att fläktarna ska bli stabilare, men samtidigt känns det som att en nedgradering borde betyda att någonting försämras eller försvinner! Är det något du har märkt av?

Kan inte säga att jag testade 212 särskilt länge, utan kanske en dag. Jag tyckte mina fläktar blev lite mer oförutsägbara om man kan säga så, det vill säga på 211 vet jag när de kommer att gå igång men med 212 levde de lite mer sitt eget liv. Fläktarna kunde börja varva upp men inte komma igång och sluta igen, i ett upprepande mönster (typ wruu-tyst-wruu-tyst-wruuu-tyst). På 211 går de igång en kort stund och slutar, jag är mer bekväm med det, samt att det kommer då jag kan förvänta mig det vilket gör att jag inte tänker på dem lika mycket.

Det som uppgraderats till 212 är
"BIOS 212 (UX32VD)
1.Fix the bug
2.Update GOP driver"

Vad det nu betyder.

Skrivet av Emil B:

Det verkar som det fungerar! Lade in Elantechs egen/äldre drivrutin istället, och än så länge har mina Power Plans inte bråkat en enda gång. Kontrollpanelen är fortfarande Asus egen, och jag märker ingen skilllnad på touchpadens funktion.

Fläktarna påverkas inte vad jag kan märka.

Jag testade att göra samma sak, men jag tyckte scrollen på Elantechs drivrutiner var eländig, den laggade och hade sig. Är det något du har märkt av? Det var framför allt när jag försökte scrolla längre i ett svep, till exempel för att komma till inlägget längst ned i en tråd eller dylikt. Så jag bytte tillbaka till Smart Gesture, fördelarna fick överväga nackdelarna med eventuellt förbättrad batteritid.

Permalänk

Installerade just ssd, 8gb ram och w8 Gick mycket bra med hjälp av guider här och youtube.
Jag körde en Prestandaklassificering och ram och disk gav högt värde men Grafik gav väldigt lågt, 4,9 (se bildlänk nedan). Övriga värden tror jag var ungefär som tidigare, jag har en ux32vd-3001v. Har jag missat någon speciell drivrutin? Jag installerade vga_nvidia-drivrutinen. Jag skulle installerade vga_intel-drivrutinen men då sa datorn att en nyare redan var installerad (via windows själv?). Har ni något tips?
https://docs.google.com/open?id=0B5zKh8nQtEZrclMwM3hZQXowVkk

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem

Det är nog on par med GT620M som inte är jättesnabb men duger för att spela med låg grafikinställning. Afaik är den ungefär 50% snabbare än HD4000, Intels inbyggda krets. Så vitt jag vet är 620M en av Nvidias fina kretsar med nytt serie-namn, men som ändå bygger på förra serien (Fermi)
Får 960 på 3D mark, man kan jämföra med andra mobilkretsar där också.
http://community.futuremark.com/hardware/gpu/NVIDIA+GeForce+G...

Permalänk
Medlem

Grafik är väl antagligen Intel HD4000 medan spelgrafik är GT620M? Hur som helst har jag liknande värden, men kommer ihåg att just Grafik sjönk drastiskt någon gång utan att jag hade ändrat något. Så ingen aning om varför det blivit så.

Permalänk
Skrivet av froken:

Grafik är väl antagligen Intel HD4000 medan spelgrafik är GT620M? Hur som helst har jag liknande värden, men kommer ihåg att just Grafik sjönk drastiskt någon gång utan att jag hade ändrat något. Så ingen aning om varför det blivit så.

Ok. Kan man inte tycka att det borde bli högre värde då man petat in 8gb extra ram?=) Körde med Crucial-minnet.
Jag uppdaterade både intel och nvidia nu då jag märkte att det fanns nya uppdateringar och då sjönk grafik-prestandan till 4.8 =/
Det konstiga är att tidigare var det ram som begränsade prestandan men då låg den ändå på drygt 6(detta värde har ju iaf ökat). Detta var iofs i w7 men vet inte om det spelar någon roll.

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelundstrom:

Ok. Kan man inte tycka att det borde bli högre värde då man petat in 8gb extra ram?=) Körde med Crucial-minnet.
Jag uppdaterade både intel och nvidia nu då jag märkte att det fanns nya uppdateringar och då sjönk grafik-prestandan till 4.8 =/
Det konstiga är att tidigare var det ram som begränsade prestandan men då låg den ändå på drygt 6(detta värde har ju iaf ökat). Detta var iofs i w7 men vet inte om det spelar någon roll.

Ramen har väl ökat? Den påverkar inte grafiken i någon större utsträckning, i alla fall inte i ett sådant test. Det är ju ändå bara den interna grafiken och den använder man ju enbart vid skrivbordet, inte i spel eller dylikt.

Tror dock det man framför allt ska ta med sig är att man inte ska lita alltför mycket på Experience index

Permalänk
Skrivet av froken:

Ramen har väl ökat? Den påverkar inte grafiken i någon större utsträckning, i alla fall inte i ett sådant test. Det är ju ändå bara den interna grafiken och den använder man ju enbart vid skrivbordet, inte i spel eller dylikt.

Tror dock det man framför allt ska ta med sig är att man inte ska lita alltför mycket på Experience index

Det har du nog helt rätt i. Och jo, ramen ökade rätt så mycket=)

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem

Ett tips med UX32VD är att det går att överklocka grafikkortet en hel del. Med hjälp av Afterburner kan jag köra min 620M i 879MHz core / 1170MHz mem upp från stock 715MHz core / 1000MHz mem. Det ger en rejäl boost. Får 1413 poäng i 3DMark11. Med stock fick jag 1154 poäng. Allt detta utan att höja någon volt och helt stabilt. Temperaturen är det enda att hålla koll på, men på min höll det sig som mest bara 1-2c över standard. Guild Wars 2 flyter i över 50fps i städerna med 1920x1080 och high textures med det mesta annat på medium. Sjukt imponerande för en så liten och tyst dator!

http://www.3dmark.com/3dm11/4943997

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeenArk:

Ett tips med UX32VD är att det går att överklocka grafikkortet en hel del. Med hjälp av Afterburner kan jag köra min 620M i 879MHz core / 1170MHz mem upp från stock 715MHz core / 1000MHz mem. Det ger en rejäl boost. Får 1413 poäng i 3DMark11. Med stock fick jag 1154 poäng. Allt detta utan att höja någon volt och helt stabilt. Temperaturen är det enda att hålla koll på, men på min höll det sig som mest bara 1-2c över standard. Guild Wars 2 flyter i över 50fps i städerna med 1920x1080 och high textures med det mesta annat på medium. Sjukt imponerande för en så liten och tyst dator!

http://www.3dmark.com/3dm11/4943997

Imponerande! Denna dator ligger nog nu 1a på min lista, har nästan bestämt mig. Det som fortfarande verkar dåligt är fläktarna och värmen?
9990kr är billigaste priset som går att hitta på den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilakered:

Sådär, UX32VD (H-modellen) införskaffad som jobb/resedator. Har kört ett par dagar och ploppat i SSD, 8 GB DDR3 är på ingående. Är generellt nöjd, framför allt med prestanda/viktratio vilken ligger i fokus lite, kommer bli mycket bärande och videoredigerande på maskinen. Även skärmen är ett enormt plus, väldigt trevlig. Allt är dock inte guld och gröna skogar..

* Touchpaden är tusan inte helt optimal. Trots senaste drivrutinerna missar den forfarande vissa klick, känns trög och allmänt oprecis. Lite trist, känns som mer eller mindre samma brister som med första generationens Zenbook. Kommer dock köra mus vid jobb, så inte hela världen.
* Fläktarna, vad är grejen? De går igång en sekund, slår av, går igen, slår av.. Asus måste kunna fixa en bättre kurva i BIOS, kan inte vara så svårt. Som grädde på moset, det här 100 %-fläkthastighet-efter-sleep måste lösas, mycket irriterande. Hjälper inte att problemen verkar hängt med i flera månader utan lösning, skärpning!
* Datorn är helt ofattbart långsam med standardlösningen hårddisk/cache-SSD. Med riktig SSD blir det som en ny maskin, höll på att bli gråhårig först. Rekommenderar verkligen alla att ge det en rejäl funderare.
* Kvalitetskontrollen verkar vara lite 50/50. På Jonas likadana dator inköpt vid samma tillfället fungerar inte touchpaden som den ska i ena hörnet, och på min satt flera skruvar på insidan löst.

Att installera Windows 8 på SSD var också ett äventyr, vilket andra redan märkt. Fick tillslut tag på en ISO av svenska x64-varianten, vilket verkar vara enda som garanterat går in. Efter det var det smooth sailing, inga problem med drivrutiner eller liknande.

Var har du laddat ner dina drivrutiner?
Är det härifrån (http://www.asus.com/Notebooks/Superior_Mobility/ASUS_ZENBOOK_...) för W8 rakt igenom, eller har du hittat på andra ställen också?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hauni99:

Imponerande! Denna dator ligger nog nu 1a på min lista, har nästan bestämt mig. Det som fortfarande verkar dåligt är fläktarna och värmen?
9990kr är billigaste priset som går att hitta på den?

QuizCore har den för 9.7, men ej i lager. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1449503

Permalänk

Sitter och ska byta till en SSD men behöver fixa en USB-sticka med win 8 innan jag kan gå vidare, lyckas dock inte hitta ISO-fil för att kunna göra det, någon vänlig själ som kan vägleda mig? (via PM om det behövs)

en fråga till, hittar inget serienummer på laddaren som försäljaren sa att skulle finnas men läser att vissa inte behövt ange det efter installation? kan jag gå vidare utan att ha det till hands?

edit. hittade iso:n

Permalänk

Mini-recension av UX32VD-R4002H

Körde systemet i en vecka utan att göra några hårdvaru förändringar. Allt rullade på bra och upplevde initialt inga problem.

Hårdvara
Igår satte jag in
*SAMSUNG SSD 830 256GB SATA6 OEM 520/400 RW (MZ-7PC256Z)
*KINGSTON Valueram/ 8GB 1600MHz DDR3 CL11 SoDIMM (KVR16S11/8)

Gjorde om interna cachedisken till en vanlig diskenhet där jag sparar undan drivisar, antivirus och annat viktigt och installerade win8 på 256GB ssdn.

Drivisar
De drivisar(win8) jag fann nödvändiga är de som hämtas från

http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&p=3&s=411&...

* ATKACPI driver and hotkey-related utilities
* Keyboard Device Filter Utility
* Intel INF Update Driver
* Intel Graphics Driver
* nVidia Graphics Driver
* Realtek Audio Driver
* Realtek Multi-Card Reader Driver
* ASUS Smart Gesture (Touchpad Driver)
* Intel WiFi Wireless LAN Driver
* Intel BlueTooth driver
* ASUS Wireless Radio Control (A driver to make you switch Airplane mode(Wireless) On/Off)

Övriga drivisar väntar jag med tills jag förstår vad de gör alt. tills de behövs.

Tangentbordet
Välkonstruerat med bra tryckmotstånd. Och riktigt efterlängtat med upplysta tangenter. Inget att klaga på här.

Styrplattan
Låter rätt högt när man klickar och det känns som den monterats på i efterhand. På min gamla dell så är styrplattan sömlöst ingjuten i chassit, och "musknapparna" har sina egna insjunkningar. På ux32vd så sjunker hela plattan ner i botten när man klickar på vänster/höger knapp. Tyvärr har man slarvat med konstruktionen för att spara en slant.

Bleed
Hade ett par mindre bleedpunkter i respektive lång och kortsida. Men kom ändå undan relativt väl. Fick ett bra ex som jag inte kommer byta in.

Fläktproblemet analyserat - inte "random"
Nu noterar jag att fläkten går på och av, trots att jag inte gör något cpu intensivt. Det mönster jag noterar mha 'Open Hardware Monitor' är att så fort någon av CPU:erna går över 48C(vilket är en låg temperatur) så drar fläkten igång. Problemet är att i idle mode så ligger cpu temperaturen och pendlar mellan 46-49C vilket får fläkten att dra på och av i vad som upplevs som slumpartat beteende. Det är alltså inte slumpartat "på riktigt".. Gör du något lite mer processor krävande t.ex titta på en youtube video så ligger tempen konstant över 50C vilket gör att fläkten ligger på konstant. Det räcker med att ha 4-5 tabbar öppna i chrome för att fläkten ska ligga i konstant RPM.

Återstående frågetecken
Innan jag satte i nya ssdn och RAM så hade jag inga "fläktproblem". Då jag inte gjorde något cpu intensivt så drog fläkten aldrig i gång , iaf vad jag märkte. Det kan ha varit en slump. Vore intressant att veta om någon som INTE moddat hårdvaran har upplevt några fläktproblem ?

Slutsats
Trots en lite klumpig styrplatta och fläkt problem så är jag nöjd med datorn. Att fläkten går av på i idle är trots allt minor issue(det är ändå en väldigt tyst en). Med en SSD och 10gb ram är performance helt fantastisk. Att starta igång win8 går på några sekunder och allt flyter på riktigt fint. Man får väldigt bra performance per krona när man väl moddat hårdvaran.

Glömde nämna det viktigaste. Installerade 'Classic Shell' vilket gör att jag slipper 'Metro UIt' helt och hållet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HyperClocker:

Fläktproblemet analyserat - inte "random"
Nu noterar jag att fläkten går på och av, trots att jag inte gör något cpu intensivt. Det mönster jag noterar mha 'Open Hardware Monitor' är att så fort någon av CPU:erna går över 48C(vilket är en låg temperatur) så drar fläkten igång. Problemet är att i idle mode så ligger cpu temperaturen och pendlar mellan 46-49C vilket får fläkten att dra på och av i vad som upplevs som slumpartat beteende. Det är alltså inte slumpartat "på riktigt".. Gör du något lite mer processor krävande t.ex titta på en youtube video så ligger tempen konstant över 50C vilket gör att fläkten ligger på konstant. Det räcker med att ha 4-5 tabbar öppna i chrome för att fläkten ska ligga i konstant RPM.

Återstående frågetecken
Innan jag satte i nya ssdn och RAM så hade jag inga "fläktproblem". Då jag inte gjorde något cpu intensivt så drog fläkten aldrig i gång , iaf vad jag märkte. Det kan ha varit en slump. Vore intressant att veta om någon som INTE moddat hårdvaran har upplevt några fläktproblem ?

Nej slumpartat är det inte, det är bara en konstig tröskel med tanke på att den går varm. Det räcker med att ha en flik öppen och ladda om sidan för att fläktarna ska börja.

Jag hade inga problem med mina fläktar de första två-tre dagarna, sen började det. Och det var innan jag öppnat den. Så det verkar något som kan komma även om man inte byter hårdvara.

Permalänk

Märkte också att det är nånting skumt med energischemana i w8. Ska prova att avinstallera asus smart gesture och testa elantech (så som finns beskrivet här http://forum.notebookreview.com/asus-reviews-owners-lounges/695704-asus-u500vz-ux51vz-owners-lounge-23.html#post8964943).

Edit. Det verkar fungera. Nu behålls energiinställningarna för battery saving-läget. Dock så gillar jag smart gesture lite bättre, framförallt tre-finger-rörelsen. Men jag lär behålla elantech-drivern för tillfället iaf.

En liten konstig fråga kanske: är det nån som lagt märke till en fördröjning(typ 1 sek) när man trycker på Utforskaren om man fäst ikonen i aktivitetsfältet? Om jag istället går till start i Metro och letar reda på Utforskaren och trycker på den så öppnas fönstret direkt. Lite störande då man ska in i utforskaren från och till och stänger fönstret emellanåt... förmodligen pga w8 men ville fråga iaf.

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem

Kontaktade Nordic Service (Asus support) för någon vecka sedan angående fläktproblemet, och försökte beskriva det så ingående som möjligt. Idag fick jag följande svar:

"Hej

Jag kan bekräfta att saken kommer att åtgärdas med nästa bios uppdatering. R&D jobbar som bäst med saken och det borde komma en ny bios till enheten innom kort.

mvh

sebastian"

I och med att han skriver "jag kan bekräfta", så känns det ju som att det inte borde vara så långt bort innan det kommer en lösning på det hela? Vi får hålla tummarna iaf!

Visa signatur

Asus UX32VD || Core i7 3517U || 10 GB DDR3 1600 MHz || Geforce GT 620M || 256 GB Samsung 830 || Win 8.1

Permalänk

EFter några dagar med datorn är jag väldigt nöjd, väldigt lite backbleed och märker inte av några fläktproblem. Jag har dock en ovana att röra vid touchpaden när jag skriver vilket gör att markören ibland flyttas runt i dokumentet, vet att vissa laptops har en funktion som låser/avaktiverar touchpaden när man skriver men kan inte hitta det för denna, någon som vet om det går att lösa?

Permalänk
Skrivet av finskturist:

EFter några dagar med datorn är jag väldigt nöjd, väldigt lite backbleed och märker inte av några fläktproblem. Jag har dock en ovana att röra vid touchpaden när jag skriver vilket gör att markören ibland flyttas runt i dokumentet, vet att vissa laptops har en funktion som låser/avaktiverar touchpaden när man skriver men kan inte hitta det för denna, någon som vet om det går att lösa?

I mitt förra inlägg fanns en adress-länk. Från den sidan kan du hitta elantech-drivrutiner till touchpaden. Med de drivrutinerna kan du avaktivera den. Men då måste du först avinstallera asus smart gesture drivrutinerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem

Har precis köpt denna och undrar hur jag gör med windows 8 installationen på min nya ssd. Jag hade inte heller en nyckel på laddaren.
behövs det ingen?

Hittade just hur det fungerar. Nyckeln ligger i bios i nya datorer så den är låst till datorn.