Android "Jelly Bean" redo för Google I/O

Permalänk
Melding Plague

Android "Jelly Bean" redo för Google I/O

Förväntningarna är höga inför utvecklarkonferensen Google I/O. Företaget skvallrar dock redan på förhand om nästa Android-version, genom en sedvanlig figur på kontorets gräsmatta.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan vad godissugen jag blev nu
Men det här är intressant o jag ska följa't.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att följa. Någon som sett några fler rykten om Jellybean medför nått radikalt nytt eller bara en mindre uppdatering?

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

Gutt!

Är spännande!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk

Ser fram mot detta

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Är riktigt intresserad av Nexus-plattan. Blir den så billig som de säger och kommer med JB från fabrik så är det ju fantastiskt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Tja, ska väl vara första gången man prövar Jelly Beans.
Förväntningarna är på topp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Ska bli intressant att följa. Någon som sett några fler rykten om Jellybean medför nått radikalt nytt eller bara en mindre uppdatering?

Vad jag har läst så är det i stort sett inget märkvärdigt alls tyvärr. Bättre optimerat för batteritid, Chrome som standardbrowser och widgets för låsskärmen är de rykten jag vet. Inget som inte redan finns i viss mån. :/

Permalänk
Avstängd

Bara 720p, inte 1080p HD.

Nvidia Tegra 3?
Har inte dom dåligt stöd, dåliga drivrutin, dålig kommunkation med utvecklare i kärnan, etc?
Synd att inte AMD har not system-on-a-chip med Radeon.

Permalänk

Ungefär när kommer jellybean släppas? Det är nu man är riktigt glad att man köpte en nexus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Bara 720p, inte 1080p HD.

Nvidia Tegra 3?
Har inte dom dåligt stöd, dåliga drivrutin, dålig kommunkation med utvecklare i kärnan, etc?
Synd att inte AMD har not system-on-a-chip med Radeon.

Vadå bara? Det är standard i dag, förresten så är det för att hålla priset nere, och stämmer priset på 200$ så är det grymt. Och Tegra 3 presterar riktigt bra, dock drar den en del ström jämfört med S4:an men S4:an är iofs lägre nm och kom senare.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

2k är max att betala för ett plattskrälle, så priset är åtminstone rätt. Återstår fortfarande att hitta ett enda meningsfullt användningsområde som en traditionell bärbar inte passar bättre för.

Trevligt att det går framåt iaf!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

7% kör ICS? varför skapa ett ny version? är det inte bättre och få fler och använda ICS först och främst?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Bara 720p, inte 1080p HD.

Nvidia Tegra 3?
Har inte dom dåligt stöd, dåliga drivrutin, dålig kommunkation med utvecklare i kärnan, etc?
Synd att inte AMD har not system-on-a-chip med Radeon.

Äntligen någon som ifrågasätter valet av SoC!

nvidia är inte så vänlig mot moddare och Tegra3 är inget monster.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Rawet:

7% kör ICS? varför skapa ett ny version? är det inte bättre och få fler och använda ICS först och främst?

Är nog rätt svårt för Google att få de idiotiska tillverkarna att uppdatera. Dock skulle Google ha gjort det annorlunda från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

7% kör ICS? varför skapa ett ny version? är det inte bättre och få fler och använda ICS först och främst?

Ja, varför har inte någon tänkt på detta? T.ex. varför skall MS tillverka W8, när 27% fortfarande använder XP efter 10år, helt onödigt att utveckla ny saker.. /s

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk

Ser också fram emot detta! Hoppas Nexus surfplattan blir så bra som ryktena säger!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Blir priset 2000 kan jag tänka mig att köpa en även om jag inte MÅSTE ha en Dock vill jag ha 3g så lär få hosta upp lite till förutsatt att det kommer en.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Rawet:

7% kör ICS? varför skapa ett ny version? är det inte bättre och få fler och använda ICS först och främst?

Så det faktum att man måste uppdatera sin mjukvara är inget som du förstår? Varför slutade inte Microsoft efter att de hade släppt första Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravengenocide:

Så det faktum att man måste uppdatera sin mjukvara är inget som du förstår? Varför slutade inte Microsoft efter att de hade släppt första Windows?

Det jag menar är att om inte ens mer än ~10% använder ICS, hur många kommer använda "JB"? 1%?

Man vill väl att sina användare använder senaste mjukvaran?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rawet:

Det jag menar är att om inte ens mer än ~10% använder ICS, hur många kommer använda "JB"? 1%?

Givetvis förändras det över tid. Trots allt är en telefon något som ses som mer statiskt för den stora massan - har de inget direkt behov av att uppdatera så gör de inte det. Uppenbarligen så duger gamla versionen fint för dessa. Noll incitament att uppdatera.

På samma väg så hade "den stora massan" fortfarande med glädje kunnat sitta på Windows 98. De allra flesta uppgraderade inte med någon intention; nya versioner kom naturligt med nya datorer.

ICS och JB rullas ut med nya telefoner. Smartphoneexplosionen gjorde att det finns väldigt många gamla versioner kvar som körs på telefoner vars livstid ännu inte tagit slut. Förr eller senare så går dessa telefoner åt, och då kommer de nya versionerna ta över. Att då ha lagt ner utvecklingen i förtid är ingen kul situation att sitta i om man vill fortsätta hålla sig relevant på teknikfronten.

Skrivet av Rawet:

Man vill väl att sina användare använder senaste mjukvaran?

Företag vill tjäna pengar. Tjänar telefontillverkare egentligen något på att aktivt få redan sålda mobiler att uppdateras? I telefonfallet så är operatörerna ofta den närmaste länken till kunderna. Vad tjänar de på om en person har en nyare version?

Och Google, vad tjänar de på om en person kör JB kontra ICS? Så länge de kör Android så ser jag inte varför de skulle föredra det ena före det andra. I praktiken så är Google nöjda så länge som smartphonemarknaden fortsätter vara öppen så att kunder inte blir inlåsta i walled gardens, då det vore farligt för deras pengamaskin: sökning med annonser.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle se över minneshanteringen i 4.0 först.....

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem

"For your safety, do not eat the contents of this sculpture!"

Skrivet av Rawet:

7% kör ICS? varför skapa ett ny version? är det inte bättre och få fler och använda ICS först och främst?

det spelar ingen roll om alla är på det senaste (inom rimliga gränser såklart, +2.3 är magiska gränsen mot krångel) då de flesta appar går att köra på de vanligaste versionerna som är ute, oftare verkar det faktiskt vara hårdvaran som begränsar om en app funkar eller inte.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av burn:

Man kanske skulle se över minneshanteringen i 4.0 först.....

Hoppas verkligen att det är löst i jelly bean. Inte så hörs när Spotify plötsligt avslutas när jag kollar på stora bilder som tydligen skulle ha allt minne för sig själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av burn:

Man kanske skulle se över minneshanteringen i 4.0 först.....

Visst känns det lite som att företagen bara slänger ut nya versioner utan att uppdatera de tidigare. Men vi får väl hoppas att tidigare brister faktiskt behandlas i de nya versionerna.

Permalänk
Medlem

För 2000kr kommer jag också att överväga en platta. I.a.f. så länge som det finns plats för minneskort, annars går även denna fetbort.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

detta får mig att vilka krossa min iphone 4s , aldrig mer iphone igen.... apple är snåla as

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Som iOS användare undrar jag vad androidanvändare vill ha för features, om det är något som de saknar i ics? Kanske nått som finns om man moddar men tror att giogle kan göra bättre och lägga in i stock android. Jag hade några önskningar inför iOS 6 som inte slog in tex. Bättre integration av 3dje parts applikationer så man kan skicka en bild från webbläsaren direkt till tex whatsapp. Jag hade även en önskan om tex widgets i message centret så man kan stänga av bluetooth eller wifi utan att gå till inställningar. Allt går säkert att fixa om man jailbreakar men det har jag ingen lust med, jag har inte heller nån lust att tex installera någon annan version av android om jag skulle skaffa en sån mobil.
Aja, min fråga är alltså, finns det något som ni saknar i vanilla android?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2000kr låter helt överkomligt. Specifikationerna som nämns låter väldigt likt det Asus själv presterade för ett bra tag sedan.

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Som iOS användare undrar jag vad androidanvändare vill ha för features, om det är något som de saknar i ics? Kanske nått som finns om man moddar men tror att giogle kan göra bättre och lägga in i stock android. Jag hade några önskningar inför iOS 6 som inte slog in tex. Bättre integration av 3dje parts applikationer så man kan skicka en bild från webbläsaren direkt till tex whatsapp. Jag hade även en önskan om tex widgets i message centret så man kan stänga av bluetooth eller wifi utan att gå till inställningar. Allt går säkert att fixa om man jailbreakar men det har jag ingen lust med, jag har inte heller nån lust att tex installera någon annan version av android om jag skulle skaffa en sån mobil.
Aja, min fråga är alltså, finns det något som ni saknar i vanilla android?

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du varför man rootar och köra med custom Roms osv? I så fall så tror jag att det mycket har att göra med dålig versioner av Android som andra tillverkare skickar med telefonerna. Idag är är det ju bara nexus som skickas med vanilla Android.

Edit: nej det var inte alls det du menade. Nu fattar jag det jag skulle vilja ha som går att få med custom roms är i så fall switchar för wifi och bluetooth osv i rullgardinsmenyn, så man slipper gå till hemskärmen. Inget stort problem, men det skulle ju inte skada