Permalänk
Medlem

4 GB minne står att jag har 1 GB

Jag har stött på ett problem. Jag köpte en ny dator för 2 månader sedan drygt, köpte delar för sig och satte ihop den själv.

För några veckor sedan började jag få fel på den, började nämligen få MEMORY_MANAGEMENT Bluescreen. Det första jag tänkte var att jag installerar om windows då., och det hjälpte ju inte. Sedan kollade jag upp mera och det stod lite om att mina minnen var fel. Jag körde windows inbyggda minnesdiagnotistik och den hittade inget fel. Kan tillägga att jag har Dessa minnen Nu när jag har kollat igenom dem en och en så ser windows minnesdiagnostik inge fel. Sedan kollade jag under egenskaper på "Den här datorn" och till min förvåning får jag se: Installerat ram: 4,00GB (1,01GB går att använda).

Desutom får jag fortfarande mina bluescreens där det är memory_management.

Är det bara att skicka in dessa minnen eller går det att fixa? Det är så på ett minne och inte båda.

Tack på förhand ska åka iväg nu så jag kommer inte kunna svara på eran hjälp direkt, räknar att vara tillbaka om ca 1½ timme.

*SLÄNG UT alla saker ni kan komma på så kan jag svara om jag gjort de grejerna eller inte!*

Permalänk
Medlem

Har du testat att flytta runt minnerna i slotsen? olika kombinationer etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarmi:

Jag har stött på ett problem. Jag köpte en ny dator för 2 månader sedan drygt, köpte delar för sig och satte ihop den själv.

För några veckor sedan började jag få fel på den, började nämligen få MEMORY_MANAGEMENT Bluescreen. Det första jag tänkte var att jag installerar om windows då., och det hjälpte ju inte. Sedan kollade jag upp mera och det stod lite om att mina minnen var fel. Jag körde windows inbyggda minnesdiagnotistik och den hittade inget fel. Kan tillägga att jag har Dessa minnen Nu när jag har kollat igenom dem en och en så ser windows minnesdiagnostik inge fel. Sedan kollade jag under egenskaper på "Den här datorn" och till min förvåning får jag se DETTA Installerat ram: 4,00GB (1,01GB går att använda).

Desutom får jag fortfarande mina bluescreens där det är memory_management.

Är det bara att skicka in dessa minnen eller går det att fixa? Det är så på ett minne och inte båda.

Tack på förhand ska åka iväg nu så jag kommer inte kunna svara på eran hjälp direkt, räknar att vara tillbaka om ca 1½ timme.

*SLÄNG UT alla saker ni kan komma på så kan jag svara om jag gjort de grejerna eller inte!*

Operativsystem och hårdvaru specs skulle hjälpa.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

du borde köra MeMtest och se om det är något fel på dina ram minnen.

Permalänk
Medlem

Kan grafikkortet sno åt sig ram i detta fall tro?
Vissa grafikkort har ju dedikerat minne och sedan lånar ram som grafikminne (ala laptop)

Permalänk
Medlem

Alltså saknas 4GB RAM, och av de 4 som är kvar fungerar bara 1, även om varje sticka är på 4GB?
Oerhört märkligt att ena minnet fungerar, men datorn vägrar använda hela.

I alla fall så vill en del moderkort (om inte alla, och i alla fall med AMD-processor) gärna ha sina RAM-minnen i par.
Jag skulle anta att du har 4 portar för RAM-minnen. Det är två par. Är de färgkodade, exempelvis vita och blåa slots, så
ska du ha dina två minnen i bara de blåa eller bara de vita. Har även sett att slot 1 och 3 varit ett par, och 2 och 4 ett par.
Detta står i manualen för ditt moderkort.

Det borde inte ge det problem du har, men allt är liksom värt att testa.

Sen, kontrollera även så att dina minnen sitter ordentligt nedtryckta så att de där plastlåsen på sidan om minnena fällts ner.
Det ska klicka till när du tryckt ner minnena ordentligt, och var inte rädd för att ta i lite grann.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarmi:

Jag har stött på ett problem. Jag köpte en ny dator för 2 månader sedan drygt, köpte delar för sig och satte ihop den själv.

För några veckor sedan började jag få fel på den, började nämligen få MEMORY_MANAGEMENT Bluescreen. Det första jag tänkte var att jag installerar om windows då., och det hjälpte ju inte. Sedan kollade jag upp mera och det stod lite om att mina minnen var fel. Jag körde windows inbyggda minnesdiagnotistik och den hittade inget fel. Kan tillägga att jag har Dessa minnen Nu när jag har kollat igenom dem en och en så ser windows minnesdiagnostik inge fel. Sedan kollade jag under egenskaper på "Den här datorn" och till min förvåning får jag se DETTA Installerat ram: 4,00GB (1,01GB går att använda).

Desutom får jag fortfarande mina bluescreens där det är memory_management.

Är det bara att skicka in dessa minnen eller går det att fixa? Det är så på ett minne och inte båda.

Tack på förhand ska åka iväg nu så jag kommer inte kunna svara på eran hjälp direkt, räknar att vara tillbaka om ca 1½ timme.

*SLÄNG UT alla saker ni kan komma på så kan jag svara om jag gjort de grejerna eller inte!*

--------------
Ställ in i x.m.p profilläge i bios för dina minnen ifall du kör ett system med intel, med amd får man göra sakerna manuellt enl. minnenas specs.
Är detta redan gjort, så uppdatera bios på ditt moderkort till det senaste, kan vara en kompatibiltetsfråga (svårt att veta då du inte skrivit ut din exakta specs på hela ditt system)
Kör memtest istället för windows inbyggda och testa ett minne i taget

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Spec på datorn och vilket OS 32bit eller 64bit behövs, innan man kan mer än spekulera i detta

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Spec på datorn och vilket OS 32bit eller 64bit behövs, innan man kan mer än spekulera i detta

Läs om..Läs rätt..Äsch jag får väl hjälpa dig på traven...

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Länkar kundvagnen där är alla delarna, ni hittar den Här.

Jag har testat ändra plats på minnena.

Fireking: Jag körde memtest på ena det gick bra och det stod att de var fel på det. på det andra startade inte ens memtest, så jag vet inte hur jag ska göra då.

Citat:

Ställ in i x.m.p profilläge i bios för dina minnen ifall du kör ett system med intel, med amd får man göra sakerna manuellt enl. minnenas specs.
Är detta redan gjort, så uppdatera bios på ditt moderkort till det senaste, kan vara en kompatibiltetsfråga (svårt att veta då du inte skrivit ut din exakta specs på hela ditt system)
Kör memtest istället för windows inbyggda och testa ett minne i taget

Det där med x.m.o profilläge får jag ta och prova.

Citat:

Alltså saknas 4GB RAM, och av de 4 som är kvar fungerar bara 1, även om varje sticka är på 4GB?
Oerhört märkligt att ena minnet fungerar, men datorn vägrar använda hela.

I alla fall så vill en del moderkort (om inte alla, och i alla fall med AMD-processor) gärna ha sina RAM-minnen i par.
Jag skulle anta att du har 4 portar för RAM-minnen. Det är två par. Är de färgkodade, exempelvis vita och blåa slots, så
ska du ha dina två minnen i bara de blåa eller bara de vita. Har även sett att slot 1 och 3 varit ett par, och 2 och 4 ett par.
Detta står i manualen för ditt moderkort.

Det borde inte ge det problem du har, men allt är liksom värt att testa.

Sen, kontrollera även så att dina minnen sitter ordentligt nedtryckta så att de där plastlåsen på sidan om minnena fällts ner.
Det ska klicka till när du tryckt ner minnena ordentligt, och var inte rädd för att ta i lite grann.

Det känns som jag har formulerat mig fel. Men det sitter bara ett minne i just nu och när båda är i så står det då bara installerat 8GB 5,01 gb kan användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Läs om..Läs rätt..Äsch jag får väl hjälpa dig på traven...

http://i.imgur.com/c9jUk.jpg

Jaja OS och CPU står där

Men som även Commander och sen jag skrev i tråden, Dator spec kan hjälpa, dvs resten av den, tex vissa moderkort har manuell memory remap, andra har det med auto

Till TS kolla msconfig flik systemstart och sen avancerade alternativ, högsta mängd minne rutan ska inte vara markerad

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jaja OS och CPU står där

Men som även Commander och sen jag skrev i tråden, Dator spec kan hjälpa, dvs resten av den, tex vissa moderkort har manuell memory remap, andra har det med auto

Till TS kolla msconfig flik systemstart och sen avancerade alternativ, högsta mängd minne rutan ska inte vara markerad

msconfig kollade jag och min polare frågade mig det, jag har länkat min kundvagn till datorn och om du missade det är den här

https://www.inet.se/kundvagn/visa/1651765/2012-04-02

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarmi:

Länkar kundvagnen där är alla delarna, ni hittar den Här.

Jag har testat ändra plats på minnena.

Fireking: Jag körde memtest på ena det gick bra och det stod att de var fel på det. på det andra startade inte ens memtest, så jag vet inte hur jag ska göra då.

Det där med x.m.o profilläge får jag ta och prova.

Det känns som jag har formulerat mig fel. Men det sitter bara ett minne i just nu och när båda är i så står det då bara installerat 8GB 5,01 gb kan användas.

Om det ena visar fel i memtest och det andra inte ens kan kollas i memtest så måste det ju vara fel på bägge? Iaf om du testade memtest med bara ett minne i åt gången.

Sitter själv med ett sånt minneskit där ena modulen gjorde att sambons dator inte bootade upp alls, oavsett om man körde det andra minnet samtidigt eller i vilka slots vi satte det. Så fort det var i, så slutade datorn boota ens BIOS.

Väntar på svar om att skicka tillbaka det nu, köpte ett annat likadant som fungerar felfritt, plus att jag kör ytterligare ett likadant 2x4-kit i min egen spel-PC utan problem.

EDIT: Men som sagt, testa ställa in XMP-1600 i BIOS först, innan du provar mer saker.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarmi:

Jag har stött på ett problem. Jag köpte en ny dator för 2 månader sedan drygt, köpte delar för sig och satte ihop den själv.

För några veckor sedan började jag få fel på den, började nämligen få MEMORY_MANAGEMENT Bluescreen. Det första jag tänkte var att jag installerar om windows då., och det hjälpte ju inte. Sedan kollade jag upp mera och det stod lite om att mina minnen var fel. Jag körde windows inbyggda minnesdiagnotistik och den hittade inget fel. Kan tillägga att jag har Dessa minnen Nu när jag har kollat igenom dem en och en så ser windows minnesdiagnostik inge fel. Sedan kollade jag under egenskaper på "Den här datorn" och till min förvåning får jag se DETTA Installerat ram: 4,00GB (1,01GB går att använda).

Desutom får jag fortfarande mina bluescreens där det är memory_management.

Är det bara att skicka in dessa minnen eller går det att fixa? Det är så på ett minne och inte båda.

Tack på förhand ska åka iväg nu så jag kommer inte kunna svara på eran hjälp direkt, räknar att vara tillbaka om ca 1½ timme.

*SLÄNG UT alla saker ni kan komma på så kan jag svara om jag gjort de grejerna eller inte!*

Testa göra detta i msconfig.

1. Tryck på boot/systemstart tabben
2. Tryck på Avancerade alternativ
3. Se till att "Högsta mängd minne" inte är checkat

Det bör fixa "Installerat ram: 4,00GB (1,01GB går att använda)."

go

EDIT: Såg nu precis att detta redan har föreslagits.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Om det ena visar fel i memtest och det andra inte ens kan kollas i memtest så måste det ju vara fel på bägge? Iaf om du testade memtest med bara ett minne i åt gången.

Sitter själv med ett sånt minneskit där ena modulen gjorde att sambons dator inte bootade upp alls, oavsett om man körde det andra minnet samtidigt eller i vilka slots vi satte det. Så fort det var i, så slutade datorn boota ens BIOS.

Väntar på svar om att skicka tillbaka det nu, köpte ett annat likadant som fungerar felfritt, plus att jag kör ytterligare ett likadant 2x4-kit i min egen spel-PC utan problem.

EDIT: Men som sagt, testa ställa in XMP-1600 i BIOS först, innan du provar mer saker.

Nu har jag ändrat i min XMP i biosen. Innan stod det att minneshastigheten låg på 1333MHz. När jag väl ändrade den så ändrades texten under till 1600MHz, vilket är det mina minne ligger på.

Ska nu testa ett litet tag igen. Märker jag att det inte har hjälpt kör jag memtest under natten (det har jag för mig ska vara på ett bra tag va?).

Är det nu fel på dessa så kontaktar jag inet som jag köpte de utav, om jag ska skicka tillbaka de eller inte.

Men om någon vet hur länge ungeför man ska köra memtest innan man stänger av det? Har hört att man ska köra 10 timmar på några ställen och efter en 10 minuter kanske så får jag att jag kan avsluta och då undrar jag om det räcker med några minuter eller är det bäst att köra på skit länge?

Tack för eran hjälp med X.M.P. Låt oss hoppas att jag inte får något mer problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarmi:

Nu har jag ändrat i min XMP i biosen. Innan stod det att minneshastigheten låg på 1333MHz. När jag väl ändrade den så ändrades texten under till 1600MHz, vilket är det mina minne ligger på.

Ska nu testa ett litet tag igen. Märker jag att det inte har hjälpt kör jag memtest under natten (det har jag för mig ska vara på ett bra tag va?).

Är det nu fel på dessa så kontaktar jag inet som jag köpte de utav, om jag ska skicka tillbaka de eller inte.

Men om någon vet hur länge ungeför man ska köra memtest innan man stänger av det? Har hört att man ska köra 10 timmar på några ställen och efter en 10 minuter kanske så får jag att jag kan avsluta och då undrar jag om det räcker med några minuter eller är det bäst att köra på skit länge?

Tack för eran hjälp med X.M.P. Låt oss hoppas att jag inte får något mer problem.

Om det funkar utan fel i de där 10 minutrarna, så kan man ju köra ett pass under natten i alla fall för säkerhets skull.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av saarmi:

Jag har stött på ett problem. Jag köpte en ny dator för 2 månader sedan drygt, köpte delar för sig och satte ihop den själv.

För några veckor sedan började jag få fel på den, började nämligen få MEMORY_MANAGEMENT Bluescreen. Det första jag tänkte var att jag installerar om windows då., och det hjälpte ju inte. Sedan kollade jag upp mera och det stod lite om att mina minnen var fel. Jag körde windows inbyggda minnesdiagnotistik och den hittade inget fel. Kan tillägga att jag har Dessa minnen Nu när jag har kollat igenom dem en och en så ser windows minnesdiagnostik inge fel. Sedan kollade jag under egenskaper på "Den här datorn" och till min förvåning får jag se DETTA Installerat ram: 4,00GB (1,01GB går att använda).

Desutom får jag fortfarande mina bluescreens där det är memory_management.

Är det bara att skicka in dessa minnen eller går det att fixa? Det är så på ett minne och inte båda.

Tack på förhand ska åka iväg nu så jag kommer inte kunna svara på eran hjälp direkt, räknar att vara tillbaka om ca 1½ timme.

*SLÄNG UT alla saker ni kan komma på så kan jag svara om jag gjort de grejerna eller inte!*

Tips, täck över licensnyckeln på bilden innan någon snor den för dig.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte att fel på kontakterna/stiften i CPU-sockeln kan ge allehanda konstiga problem inklusive minnesproblem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Tips, täck över licensnyckeln på bilden innan någon snor den för dig.

Och vad kan man göra med ett Produkt-ID då?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att Memory remap är aktiverat i BIOS?
Referera till manualen om var du hittar det nånstans.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FoxOne:

Och vad kan man göra med ett Produkt-ID då?

Bättre att vara på den säkra sidan.
Förövrigt fel av mig, jag måste ha läst fel på Produkt-ID Och Produkt-Nyckel. Tack, bra att du pekade ut det.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -