Dual channel eller three channel på ramminnena?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åseda
Registrerad
Jul 2008

Dual channel eller three channel på ramminnena?

Hej.

Jag har sedan en längre tid ett moderkort från Gigabyte som heter GA-X58-USB3 tillsammans med en i7-processor. Ramminnet är 16GB (4st x 4GB).
Till problemet: Det står i manualen att jag kan sätta minnena i uttag (det finns 6 uttag) 1, 2, 3 och 4 ELLER så kan jag sätta dem i uttag 1, 2, 3 och 5.
Det framgår inte i manualen vilken skillnaden blir... om det nu blir någon skillnad.

För korrekthetens skull..: Alt 1 = uttag 2 och 1 samt 4 och 3 ELLER alt 2 = uttag 2 och 1 samt 3 samt 5.

Det är det sistnämnda jag kört med hela tiden... tänkte om någon kan svara på vilket som är bästa alternativen av de två för att få högsta prestanda.

Vänliga hälsningar Daniel

/LTA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
011
Registrerad
Mar 2010

Jag skulle personligen bara köra 3 stickor i de 3 ljusblå (12gb), vet dock inte om du får bättre eller sämre prestanda med den fjärde stickan.

Lian Li PC-V351 - HX 650w - P8Z77-M Pro - i7 2700k @ 4ghz - GTX 580 TF2 - 8gb Corsair Vengeance - Corsair Force 3 120gb

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Det allra bästa vore att köpa 2x4GB till och därmed fylla slotsen. Dock vet jag tyvärr inte vilket som är bäst av de två alternativen du beskrev.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åseda
Registrerad
Jul 2008

Tackar för snabba svar.

/LTA