Varför rekommenderas svindyra moderkort - kan någon förklara?

Permalänk
Medlem

Jag köpte senast några am3 m4n68t le 2 för 199kr från teknink magasinet som funkar klockrent dock bara 4 sata så kör adapter. Missade tyvärr ett am3 kort med 6 sata som såldes för 99kr och det var asus båda dock vanliga kondensatorer men speccade för 105 c vette tusan om det är japanska men för priset så var det klockrent köp enligt mig som sällan byter rigg så sålde av s775 riggen som jag fick ganska bra betalt och köpte en begangnad 965 för 650kr och 16 gb ram.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Tror det ofta hänger på att många inte vet vad de behöver/vill ha för funktioner på moderkortet så i stället för att sätta sig in i en massa svåra detaljer så lägger de 500-1000:- extra och tar extra allt.

Sen finns det nog en hel del med dåliga erfarenheter från billiga skit kort och nerlåsta märkesdatorer, och tror att man måste lägga 2000:- för att det ska gå att överklocka.

Fenomenet gäller ju inte bara moderkort, många köper antagligen onödigt dyra/snabba, nätaggregat, kylare, minnen, processorer för att inte tala om grafikkort. Helt enkelt för att vara "framtids säkra" med motivationen, man vet aldrig vad man kan behöva om 2 år. I stället för att köpa de som behövs nu och få bra prestanda för pengarna.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Tja!

Tänkt bygga nytt (troligtvis i5-baserat), så jag kikar litet på bl.a. vilka LGA 1155-moderkort som rekommenderas. Till min stora häpnad har jag noterat att många föreslår "skryt"moderkort för omkring 2000 kr eller mer. Har en vanlig användare (som inte benchar, kanske överklockar, men bara kör luft eller billigt vatten och vill ha stabilitet) verkligen någon nytta av dessa? Vad har ni era Asus SABERTOOTH Z77 (för 2190 kr) och liknande till? Vilka funktioner som ni faktiskt behöver har de som billigare alternativ saknar? Har ni extremkylning? Benchar ni? Chassi med fönster? Kan någon förklara vad det handlar om?

Vad är det för fel på de billigaste Z77-ATX-korten? Typ MSI Z77A-G43 ATX eller Asus P8Z77-V LX (ser iofs ut att sakna PWM-kylning)?

Själv vill jag gärna ha 8 SATA-portar och funderar på Asrock Z77 Pro4 för 1106 kr, vad är haken?

Nästa steg därefter skulle vara ASRock Z77 EXTREME4, ATX (1369 kr), men vad vinner man egentligen på det (annat än SLI tydligen)?

Hur mycket bättre klockar toppkorten än EXTREME4 än Pro4 än budget-Z77 och givet vilken kylning?

Eller har ni bara för mycket pengar, köper på företaget, eller är det kanske någon annan som betalar, så ni inte bryr er så mycket? Själv vill jag trots det ha en kostnadseffektiv lösning i vilket fall som helst, även om jag köpt på mig en hel del extremt dyra och onödiga komponenter när jag var yngre (och mer entusiatisk).

Frågorna är uppriktigt ställda. Tacksam för svar!

Är det under köpråd du kikat? Frågar då jag har svårt att finna dessa många trådar du nämner där folk rekommenderar kort i 2000kr+ klassen. Visst jag har mest skummat igenom köpråden men i de fall man sett dyrare kort nämnas så är det TS som från början frågar vilket av dessa dyra kort han ska ta. Folk verkar istället försöka avråda från att lägga ut onödigt mycket pengar.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Jag tycker det är mycket roligare med en sommar man minns för livet med roadtrip med vännerna för pengarna än totalpriset som blir på hela systemet med det tänket. Utöver moderkort brukar det gälla chassi, grafikkort, RAM-frekvenser och nätagg. I Slutändan blir det en dator som är lite roligare att pilla med, kostar 4000:- extra, men presterar lika. Jag lägger pengar där det ger prestanda och inget mer, utan att tumma på kvalitet.

Hade det inneburit att jag inte hade råd med något annat, eller ens behövde avstå någonting annat, så skulle jag inte haft en dator över huvud taget Jag tycker dock som sagt, om vi nu snackar pengar som läggs på datorn, att det är roligare att köpa ett moderkort med massa roliga funktioner, än att köpa ett grafikkort och spela bf3 på 80 ist för 70fps. Eller vad som oftast är fallet, spela hon med 300 ist för 250fps. Det märks ändå ingen skillnad Jag har redan overkill dator för vad jag gör med den som det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men att bygga prisvärt och att bygga skit är inte samma sak. Undvik MSI och undvik nForce till AMD plattformen. Ett billigt Gigabyte eller Asus med bra chipset för 1100:- räcker långt, då kan man ha dubbla grafikkort med, eller sitter du med tre grafikkort t.ex?

En bra poäng har du även fast det inte är din mening, och det är att folk som köper billigt skit överkompenserar när de lärt sig läxan och köper dyrt och onödigt mumbojumbo sedan. Den smarte lägger sig på billig kvalitet istället.

Undvik Gigabyte om det är en platform med uefi.

Har bra erfarenhet av MSI på senare tid. Inte haft några som helst problem med MSI kort på 1156/1155 platformar. Så att undvika dem där är bara dumt enligt mig.

nForce håller jag med dig fullständigt om dock. Får rysningar när jag ser ett AMD system med nForce chipset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lideri:

Tror det ofta hänger på att många inte vet vad de behöver/vill ha för funktioner på moderkortet så i stället för att sätta sig in i en massa svåra detaljer så lägger de 500-1000:- extra och tar extra allt.

Sen finns det nog en hel del med dåliga erfarenheter från billiga skit kort och nerlåsta märkesdatorer, och tror att man måste lägga 2000:- för att det ska gå att överklocka.

Fenomenet gäller ju inte bara moderkort, många köper antagligen onödigt dyra/snabba, nätaggregat, kylare, minnen, processorer för att inte tala om grafikkort. Helt enkelt för att vara "framtids säkra" med motivationen, man vet aldrig vad man kan behöva om 2 år. I stället för att köpa de som behövs nu och få bra prestanda för pengarna.

Att jämföra Grafikkort med Moderkort går inte... Dels pga. att ju dyrare grafikkortet är (Om man räknar bort Nvidias Quadro serie) ju mer framtidssäkert och mer prestanda ger det. Moderkort däremot har nästan identiska specs så fort du kommer över 1000 kronor.. Nätaggs specifikationer är ett "Problem" som börjar bli mindre.. mycket pga. att folk faktiskt börjar inse att du inte behöver 800W för att driva två grafikkort och en Phenom II/Bulldozer eller 2500k/2600k/3570/3770k.. Minnen är väl så pass billiga att folk hellre köper enorma mängder av det än att de köper dyra minnnen. Kylare är precis som grafikkort faktiskt en produkt som blir bättre ju dyrare de är.. Är helt nöjd med min Noctua NH-D14 som kostade 650 spänn.. Tyst och grym.

Skrivet av Aleshi:

Men att bygga prisvärt och att bygga skit är inte samma sak. Undvik MSI och undvik nForce till AMD plattformen. Ett billigt Gigabyte eller Asus med bra chipset för 1100:- räcker långt, då kan man ha dubbla grafikkort med, eller sitter du med tre grafikkort t.ex?

En bra poäng har du även fast det inte är din mening, och det är att folk som köper billigt skit överkompenserar när de lärt sig läxan och köper dyrt och onödigt mumbojumbo sedan. Den smarte lägger sig på billig kvalitet istället.

Har inte haft några problem alls med MSI de senaste åren.. Inte sedan deras K9 neo serie som hade en tendens att ge upp efter ett par månader. Däremot har jag haft ett par Asus brädor som gett upp efter ett halvår medan Gigabyte har problem med sin UEFI men annars är ganska stabila. Alla märken har serier man ska se upp för.. En riktigt populär serie som MSI hade var ju deras Big Bang serie med X79 chipsetet..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Dyrare moderkort har bättre ibland inbyggt trådlöst nätverkskort

ehm? Har inte alla mobos haft detta sen typ tio år tillbaka?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KoloN:

ehm? Har inte alla mobos haft detta sen typ tio år tillbaka?

Absolut inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har nog världens löjligaste skäl till att köpa dyra moderkort: det är så sjukt många parametrar att ta hänsyn till när man väljer moderkort att det helt enkelt blir lättare att hosta upp den där extra tusenlappen för ett premiumkort än att sätta sig in i vad moderkortet kan, hur det är byggt, och vad av detta man själv behöver/vill ha. Det är inte som att välja processor, där det i princip räcker med att veta vilken arkitektur, klockfrekvens, och hur många cores man vill ha. För min del är det lika bra att köpa dyrt, så vet man att man i alla fall inte får något kort med direkt lågpresterande punkter.

Utöver det vill jag mena att moderkortet är den viktigaste komponenten att få till rätt, det är ju trots allt ganska centralt i datorn.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jag har nog världens löjligaste skäl till att köpa dyra moderkort: det är så sjukt många parametrar att ta hänsyn till när man väljer moderkort att det helt enkelt blir lättare att hosta upp den där extra tusenlappen för ett premiumkort än att sätta sig in i vad moderkortet kan, hur det är byggt, och vad av detta man själv behöver/vill ha. Det är inte som att välja processor, där det i princip räcker med att veta vilken arkitektur, klockfrekvens, och hur många cores man vill ha. För min del är det lika bra att köpa dyrt, så vet man att man i alla fall inte får något kort med direkt lågpresterande punkter.

Utöver det vill jag mena att moderkortet är den viktigaste komponenten att få till rätt, det är ju trots allt ganska centralt i datorn.

Efter nätagget kan jag nog hålla med dig att det är en viktigt del för att ha en stabil burk speciellt om man sysslar med överklockning. Nu var det första gången jag köpte billigt modekort men kunde inte stå emot priset så jag har 4 st ligger nu och planerar bygga en burk till så har 3 i reserv jag byter i princip aldrig burk så:/

Grafikkortet har hängt med sedan 2005 - 2006 Asus 7900gt så det säger ju en del om mig:P Jag spelar nästan aldrig längre just nu men lirare cs ibland och jag lägger då hellre pengarna på mycket ram och framförallt en ssd och en snabb cpu därför blev det en 965 för mig och den lär väll få rulla många år.

Dock byter jag ofta kringutrustning mest för att jag sliter ut de när jag spelar eller så spills det kaffe då jag alltid dricker det framför datorn så nu väntas 4 st sidwinder x6 ett till brorsan 3 till mig tänkte köpa mekanisk nästa men även här fick jag vänta med det kände jag 199kr styck vem tackar nej till det:D?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Försökte få lite klarhet i detta (nåja nästan) ämne för nästan fem år sen, kom inte direkt någonstans. Folk verkar prioritera konstigt.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Absolut inte.

Det har i alla fall alla mina haft och jag har aldrig någonsin tänkt "och så måste mitt moderkort ha ett nätverkskort"
Kanske bara haft tur då

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Det har i alla fall alla mina haft och jag har aldrig någonsin tänkt "och så måste mitt moderkort ha ett nätverkskort"
Kanske bara haft tur då

TRÅDLÖST!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

TRÅDLÖST!

lol ja, man ska läsa också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Undvik Gigabyte om det är en platform med uefi.

Har bra erfarenhet av MSI på senare tid. Inte haft några som helst problem med MSI kort på 1156/1155 platformar. Så att undvika dem där är bara dumt enligt mig.

nForce håller jag med dig fullständigt om dock. Får rysningar när jag ser ett AMD system med nForce chipset.

Skrivet av Tumnus:

Har inte haft några problem alls med MSI de senaste åren.. Inte sedan deras K9 neo serie som hade en tendens att ge upp efter ett par månader. Däremot har jag haft ett par Asus brädor som gett upp efter ett halvår medan Gigabyte har problem med sin UEFI men annars är ganska stabila. Alla märken har serier man ska se upp för.. En riktigt populär serie som MSI hade var ju deras Big Bang serie med X79 chipsetet..

Har ingen erfarenhet med Gigabyte och UEFI ännu. Men senaste jag hade problem med MSI var AM3 bygge för ett drygt år sedan. Aldrig haft ett endaste litet problem med ASUS, och endast en liten störig avsaknad av Bios-funktion på ett Gigabyte-kort. Och jag har byggt en del datorer vill jag påstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Klart de blir sponsrade, men de som blir sponsrade med bäst grejer kommer oftast högst

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag var ute efter var defintionen av "professionella överklockare".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Professionalism

Är man proffs "på riktigt" så är det ett yrke och således något man kan livnära sig på. Att man blir sponsrad och får utrustningen gratis är således inte detsamma som att vara professionell...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Wow, tack för alla svar så här långt, även om det skulle bli för grötit att citera alla!

Aleshi är helt klart inne på rätt linje: att bygga prisvärt, utan att fördenskull bygga skräp.

Många framhåller bättre strömförsörjning, men inte hur många multiplar (eller procent) högre man i praktiken kommer med den extra investeringen för 8- eller 16-fasström. D.v.s. vilken, om någon, skillnad blir det för användaren i verkligheten med 4 vs 8 vs 16? (Annars är väl Sandy och Ivy ganska strömsnåla och kräver inte alls lika mycket ström som tidigare processorer eller AMD:s?)

Det är en stationär som ska vara full-ATX, byggas i någon stor och rymlig låda (minst 8 HDD-platser, gärna 10), och stå i städskrubben (ljuddämpning! ), inget WiFi behövs (fortsätter med samma kabel). Det kommer att klockas (men bara på luft och det skall vara 24/7-stabilt).

Inget fel i begagnat (så länge det fungerar och garanti finns kvar), men företaget köper helst nytt (av pappersbyråkratikrångelskäl).

Skrivet av 0lsson90:

imo du skulle inte bli besviken på MSIs Z77 kort, har båda korten som nämnts och tycker MSI är snäppet vassare (bios UI, funktioner, kylning - (kortena sitter i samma chassien med lika förutsättningar, msi kortet har 2 grader lägre medeltemp. (MSI Z77A-G45) http://www.inet.se/produkt/1902198/msi-z77a-g45-atx.

mvh.

Jo, jag skulle bli besviken eftersom jag skrev att jag ville ha de 8 SATA-portarna på ASRock-korten.

(Jag har fem HDD idag, tänkt att köpa en SSD och en ODD, kanske en extra HDD, och förmodligen fler HDD i framtiden. Om kortet bara har 6 SATA-portar är det begränsande och tvingar mig att redan idag köpa ett kontrollerkort för SATA.

Skrivet av Nerus:

Ofta är det helt onödigt, och det är definitvt ovanligt att man faktiskt behöver ett moderkort för 2000 kr.

Istället för att gå på allt "hittepå" om bättre kvalitet mm, som folk bara antar att man automagiskt får för att man betalar mer, så gör en lista med vad du behöver på ditt moderkort. Kolla sedan upp vilka moderkort som motsvarar dina krav och googla lite snabbt recensioner på dem. Utifrån det är det mycket lättare att skaffa sig det moderkort som passar just dig. Vilket egentligen gäller alla produkter.

Lista på behov:
a. Helst 8 SATA-portar (annars behövs ett SATA-kontrollerkort eller iaf en extern DVD-brännare)
b. Stöd för 16 GB RAM (gärna med möjlighet att utöka till 32 GB)
c. Rimliga överklockningsmöjligheter för 24/7-användning (på luft)
d. PCI-plats för ljudkortet (X-Fi Elite Pro)
e. PCIe x1-plats för nätverkskortet (Intel Gigabit CT, kan köra integrerat nätverk om det inte får plats)
f. PCIe x16-plats för grafikkort (duh).
g. Minst full-ATX (expansionsmöjligheter).

Stöd för CrossFire och SLI är inget krav, men skadar inte.

Lutar nästan åt ASRock Z77 Extreme4 istället för det billigare ASRock Z77 Pro4, för att inte vara dumsnål (om nu 8-fas är mycket bättre än 4-fas) och i.o.m. att Extreme4 valdes ut till SweClockers sommardator 2012 gissar jag att det är ett säkert kort. Men jag är (ännu) inte övertygad om att det spelar någon roll i realiteten (annat än på pappret). Inte ens jag som betalar, men vill inte slösa andras pengar i onödan heller och andra undrar säkert samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Att jämföra Grafikkort med Moderkort går inte... Dels pga. att ju dyrare grafikkortet är (Om man räknar bort Nvidias Quadro serie) ju mer framtidssäkert och mer prestanda ger det. Moderkort däremot har nästan identiska specs så fort du kommer över 1000 kronor.. Nätaggs specifikationer är ett "Problem" som börjar bli mindre.. mycket pga. att folk faktiskt börjar inse att du inte behöver 800W för att driva två grafikkort och en Phenom II/Bulldozer eller 2500k/2600k/3570/3770k.. Minnen är väl så pass billiga att folk hellre köper enorma mängder av det än att de köper dyra minnnen. Kylare är precis som grafikkort faktiskt en produkt som blir bättre ju dyrare de är.. Är helt nöjd med min Noctua NH-D14 som kostade 650 spänn.. Tyst och grym.

Vist grafikkort är lite tillspetsat, men allvarligt hur många spel behöver ett GTX680 för att komma över 60 fps, några få, och allt över 60Hz är för majoriteten rent bortkastat. Och ett grafikkort som ligger och puttrar på 50% load är lika bortkastat som ett moderkort med en massa lullull som man inte använder.

Din 650:- kylare är ett klockrent exempel på bortkastade pengar, törs nästan lova att du inte kommit en hertz högre i din överklockning med Noctuan än med en tornkylare för 250:- vist din CPU temp hade antagligen varit några grader högre men det spelar ingen roll och du kanske hade hört fläkten men grafikkortet dränker det ljudet vid last i alla fall.

Och moderkort blir också bättre ju dyrare de är, bara de att det inte märkes det heller

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Allt är ju inte bara "hittepå" grejer som någon skrev tidigare i tråden, ljudkortet brukar det skillja på en hel del, jag hade ett billigare kort i en skitdator, kostade typ 500kr och ljudet från mina högtalare läckte in i mic ljudet, även om micen inte var på eller ikopplad kunde folk höra ljudet i min dator i bla Skype.

Ibland har de dyrare oftast stöd för snabbare minnen, fler SATA 6Gbit/s, och oftast mer inställningar du kan pilla med i BIOS.

Permalänk
Skrivet av Llhweiir:

Vad jag var ute efter var defintionen av "professionella överklockare".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Professionalism

Är man proffs "på riktigt" så är det ett yrke och således något man kan livnära sig på. Att man blir sponsrad och får utrustningen gratis är således inte detsamma som att vara professionell...

Självklart inte, men man kan vara både professionell och sponsrad samtidigt

Skickades från m.sweclockers.com