Windows (cpu-z, realtemp) upptäcker inte överklockning (i5 2500k)

Permalänk
Medlem

Windows (cpu-z, realtemp) upptäcker inte överklockning (i5 2500k)

Precis som rubriken berättar har jag stött på ett märkligt problem. För ca ett år sen fungerade klocken på datorn i signatur, om än måttlig i mhz-mässigt, alldeles utmärkt i 4.3 GHZ. Efter att sommaren kom (jag bodde i Turkiet) så sparade jag min OC-profil i BIOS och återgick till standardfrekvens. Hur som haver, när jag nu laddar in min oc-profil, eller höjer multipliern till något värde över 33, så visar BIOS clocken men den syns inte i Windows. Varken realtemp, windows själv eller CPU-Z (senaste version) upptäcker klocken. Det märkliga är att vcoren som jag sätter däremot syns, men inte multipliern -> och inte klocken.

Jag har uppdaterat BIOS till senaste versionen och märker inte av några problem överhuvudtaget förutom just detta. Att tillägga är att jag bar med mig mitt moderkort i en väska när jag flyttade hem till Sverige. Men om någon skada hade skett skulle det väl inte fungera alls?

Tacksam för svar.

Och ja, jag har letat runt på internet utan några tillfredsställande svar.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte vad felet är men det är full möjligt att skada ett moderkort bara lite så att det fungerar perfekt förutom för någon specifik funktion. Statisk elektricitet är exempelvis en ganska vanlig skada, speciellt för ett moderkort som har monterats och demonterats några gånger, och det kan yttra sig på väldigt många olika sätt beroende på var skadan sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte vad felet är men det är full möjligt att skada ett moderkort bara lite så att det fungerar perfekt förutom för någon specifik funktion. Statisk elektricitet är exempelvis en ganska vanlig skada, speciellt för ett moderkort som har monterats och demonterats några gånger, och det kan yttra sig på väldigt många olika sätt beroende på var skadan sitter.

Ytterst märkligt att en sparad samt dokumenterat fungerande ocprofil helt plötsligt inte fungerar. Dessutom har jag i stort sett pillat på alla inställningar i BIOS och höjt multipliern i minimala steg utan någon framgång. Befarar att du har rätt!

Permalänk
Medlem

Riskerar en varning för en bumb. Är helt desperat och behöver verkligen hjälp.

Kan det vara nätagget? Rimligtvis inte eftersom cpu-z visar att vcore är ökad..

Permalänk
Medlem

Kollar du multipliern medans du kör t.ex. prime95 eller när den bara idlar? Isf kan det vara (kommer inte ihåg specifikt namn) funktionen som sparar ström & sänker processorn till ett bestämt minimum eller precis det den behöver för att klara av det den gör för tillfället.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzaku:

Kollar du multipliern medans du kör t.ex. prime95 eller när den bara idlar? Isf kan det vara (kommer inte ihåg specifikt namn) funktionen som sparar ström & sänker processorn till ett bestämt minimum eller precis det den behöver för att klara av det den gör för tillfället.

Alla värden jag gett är under full load i Prime95.

Ärligt talat så har jag börjat titta på andra processorer/moderkort. Det känns inte som att jag får maximal kräm ur 680:t med en oklockad i5 2500k.

Permalänk
Medlem

Jag ger det här ett sista försök, ingen som varit med om samma sak och förhoppningsvis löst det?