Brus i mikrofon när spel är igång (ljudkort = Xonar Phoebus)

Permalänk
Medlem

Brus i mikrofon när spel är igång (ljudkort = Xonar Phoebus)

Tänkte kolla runt lite med dom som är mer kunniga på ljud om ett brusproblem jag åstadkommit sen jag upgraderade till ljudkort. Ljudkortet är Xonar Phoebus som inkluderar en extremt bra mikrofon med oerhört bra ljudupptagning. Pratar jag på skype eller ventrilo i Windows eller andra vanliga program så fungerar allt som det ska. Men så fort jag sätter igång ett spel och börjar prata så ger jag ifrån mig ett brusaktigt ljud i bakgrunden varje gång jag pratar vilket kan vara störigt för andra.

Är detta ett vanligt problem för andra med Xonar kort? Funderar på att lämna in kortet mot ett nytt. Jag testade även mitt onboard sound som är Realtek 889 och upplevde inga brusproblem där. Jag antar att jag har ställt in allt rätt, och jag använder mig självklart av dom senaste drivrutinerna. I överlag är jag extremt nöjd med kortet och mikrofonen, men jag oroar mig över just bruset och undrar om det är kortet det är fel på.

Brusljudet: http://youtu.be/_3E-uhY-TJ4

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har precis samma problem och sitter själv på ett Xonar DX.
Jag skapade en tråd här på SweClockers för ett par dagar sen men fick tyvärr ingen respons.
Jag har försökt söka information angående problemet, och det finns de som anser att det är GPUn som på något sätt stör ljudkortet när den drar igång. Mycket mer än så har jag inte lyckats få fram...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dBarrel:

Hej!
Jag har precis samma problem och sitter själv på ett Xonar DX.
Jag skapade en tråd här på SweClockers för ett par dagar sen men fick tyvärr ingen respons.
Jag har försökt söka information angående problemet, och det finns de som anser att det är GPUn som på något sätt stör ljudkortet när den drar igång. Mycket mer än så har jag inte lyckats få fram...

Jag var på Alina igen (bästa butiken!) och fick ett utbyte via garanti. Dock satt problemet kvar och jag diskuterade med supporten om det. Dom konkluderade att det är störningar från grafikkortet som skapar brusproblemet. Att du har samma problem så antar jag att dom hade rätt, och dom sa att sånt förekommer på ljudkort.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Jag var på Alina igen (bästa butiken!) och fick ett utbyte via garanti. Dock satt problemet kvar och jag diskuterade med supporten om det. Dom konkluderade att det är störningar från grafikkortet som skapar brusproblemet. Att du har samma problem så antar jag att dom hade rätt, och dom sa att sånt förekommer på ljudkort.

Känner dock att det är inte acceptabelt att ett ljudkort avsett för ljust gaming (ROG stämpeln..) och som kostar 1700:- skall störas av GPUn..

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Sötast

Väldigt illa om ett diskret ljudkort tar upp störningar, är inte hela idén med diskreta ljudkort just det? Att vara av högre kvalité och att vara skärmade från resten av komponenterna...

Permalänk
Medlem

Jo det är sant, och väldigt trist att sånt här uppstår på ett high-end gaming ljudkort. Ska kolla med ASUS om saken också

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Hade samma problem (ASUS Xonar DX), och jag löste det genom att flytta ljudkortet så långt från grafikkortet som möjligt (6 kortplatser bort)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Hade samma problem (ASUS Xonar DX), och jag löste det genom att flytta ljudkortet så långt från grafikkortet som möjligt (6 kortplatser bort)

Skickades från m.sweclockers.com

Tror jag prövade samma sak här men kommer inte riktigt ihåg om det var nån skillnad sen grafikkortet är så pass stort att det tar mycket utrymme, borde dock inte ha så stor betydelse när man sitter på ett X58 moderkort. Ska testa igen imorgon/ikväll.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

För övrigt så kan man lyssna på hur bruset låter här: http://youtu.be/_3E-uhY-TJ4

Utifall det är någon som är fundersam.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem, men löste det nästan (är ok nu, ingen klagar)

Bytte till att köra så här:

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Att flytta kortet så långt bort från GPU:n som möjligt hjälpte inte.

Och att sätta på Microphone Boost hjälpte inte heller, kanske försämrade det en aning faktiskt.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Att flytta kortet så långt bort från GPU:n som möjligt hjälpte inte.

Och att sätta på Microphone Boost hjälpte inte heller, kanske försämrade det en aning faktiskt.

För mig var allt på först, slog av två saker.
Micboost måste jag ha för att någon ens ska höra mig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att detta med att grafikkortet stör är en fullt möjlig anledning till ditt brus. Hade för en tid sedan ett Xonar ST kort som jag till slut fick byta ut mot ett externa ljudkort då mitt grafikkort störde ut ljudkortet extremt mycket.

Så jag är väl lite skrämd av att köpa High-End interna ljudkort efter det, skulle vilja ha ett STX för att koppla till min förstärkare, men är rädd att det ska bli samma fenomen igen.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en sak, som kanske inte är rellevant alls, men låter någorlunda vettigt för mig.

Har ditt kort extern strömförsörjning? Isåfall kanske det är detta som stör (ojämn ström in)? Pröva med att byta ström in från en annan lina än den grafikkortet sitter på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om ni har front-panel jacket anslutet via den långa tunna kabeln som ska löpa i chassit så kommer den att fungera som en pickup för störningar, just fyi.

Permalänk
Medlem

Testa att ha ljudkortet över grafikkortet, dom har ju någon sådant där sköld på sitt plåtcover.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirr1:

Testa att ha ljudkortet över grafikkortet, dom har ju någon sådant där sköld på sitt plåtcover.

Kom och tänka på det också, men det gjorde ingen skillnad för mig.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Har kollat med folk på ROG forumet, det verkar som att "white noise" eller liknande brus förekommer även på STX kortet, och som nån här påpekat med DX. Någon annan här med Asus Essence STX som också känt av brus respons när mic är använt i spel?

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Xonar DX. Har liknande problem, så fort grafikkortet får börja jobba så kommer störningarna fram. Haft det länge och inte riktigt fått något vettigt svar på fenomenet heller. Har fått både det ena och det andra förklarat för mig....

* händer bara med pci-e ljudkort
* moderkortet som inte ser skillnad på grafikkort och ljudkort och därmed matar fel "ström" till ljudkoret så fort grafikkortet belastas
* jordfel någonstans
* nätaggregatet i sig
* mm

Inget av det hjälpte mig direkt. Har fått lösa mitt genom att köra mikrofonen på det inbyggda ljudkortet.

Återkom gärna om du får någon rätsida på problemet.

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på dålig skärmning och/eller dålig elförsörjning, det går att bygga bort om man gillar att hålla på med elektronik, jag känner en som har byggt om hela strömförsörjningen och satt på avkopplingskondingar på alla analoga op på ljudkortet.
Man ska inte heller missa det faktum att många switchade nätdelar måste anslutas till jordade uttag för att inte skicka ut oerhörda mängder störningar, så har ni inte datorn ansluten till jordat uttag så försök att ordna det och se om det påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

* jordfel någonstans

Skrivet av mrqaffe:

Det beror på dålig skärmning och/eller dålig elförsörjning, det går att bygga bort om man gillar att hålla på med elektronik, jag känner en som har byggt om hela strömförsörjningen och satt på avkopplingskondingar på alla analoga op på ljudkortet.
Man ska inte heller missa det faktum att många switchade nätdelar måste anslutas till jordade uttag för att inte skicka ut oerhörda mängder störningar, så har ni inte datorn ansluten till jordat uttag så försök att ordna det och se om det påverkar.

Låter som jäkla mycket strul, men antagligen så är det den enda lösningen. Får ta och kolla in mer på det. Tack.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan ju även byta ut någon del av hårdvaran och hoppas att det nya är mindre känsligt eller blir en bättre kombination, du kanske kan låna delar att prova med?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan ju även byta ut någon del av hårdvaran och hoppas att det nya är mindre känsligt eller blir en bättre kombination, du kanske kan låna delar att prova med?

Det ska jag ta och göra, har 2 andra datorer hemma som jag kan pröva på. Återkommer efter testerna.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk

Jag har ju suttit och kollat på just detta ljudkort men har inte beställt det änne p.g.a den här tråden så återkom gärna om du lyckas lösa det..

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shooto Great:

Jag har ju suttit och kollat på just detta ljudkort men har inte beställt det änne p.g.a den här tråden så återkom gärna om du lyckas lösa det..

Ville bara låta dig veta att problemet existerar på nästan alla ljudkort. Jag har prövat på Xonar D2X, Xonar Phoebus och Xonar Essence ST (det senaste vilket jag kör på just nu) och alla har störningar via mic. Sen skulle jag gissa på att du kan undvika störningarna beroende på dina datorkomponenter. Problemet som jag har kanske inte kommer förekomma hos dig, så om du är ute efter ett nytt ljudkort är det bara att köra på för du kommer ju ändå vara ute efter ljudkvalité.

Jag kan i alla fall konstatera att jag lyckats reducera en del av bruset på mitt Xonar Essence ST genom att klicka av "Front Panel Microphone" i inställningarna för Recording.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av dBarrel:

Hej!
Jag har precis samma problem och sitter själv på ett Xonar DX.
Jag skapade en tråd här på SweClockers för ett par dagar sen men fick tyvärr ingen respons.
Jag har försökt söka information angående problemet, och det finns de som anser att det är GPUn som på något sätt stör ljudkortet när den drar igång. Mycket mer än så har jag inte lyckats få fram...

Jag hade exakt samma problem, det löste sig när jag bytte ut kortet mot ett D2X, dock kostar det 800 Kr dyrare men ger mig inget nytt förutom att det "fungerar" utan problem, så det känns lite segt :/

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Aja, som det verkar så är det ett vanligt fall när det kommer till mikrofon och ljudkort. Problemet ligger i att man får med brus / störningar om man kör analog-to-digital, vilket inte förekommer (rätta mig om jag har fel) på dom flesta onboards då många moderkort saknar DAC? Läste också om att man bör köra med USB mikrofon (tex http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/17678-logitech_deskto...) för att bli av med bruset/white noise/störningar då USB sker via digital-to-digital, och är därför en aning dyrare än analoga mikrofoner då dom har integrerat eget ljud som är separat från det du har i ljudkortet.

Jag ska plocka upp en Logitech USB mic när den kommer in i lager och se om det stämmer.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Entusiast

När grafikkortet är under belastning avger det ett kraftigt svängande magnetfält, och bidrar även till att nätagget avger ett kraftigare magnetfält under hård belastning. Detta påverkar övriga komponenter i datorn. I synnerhet analoga sådana.
Jag misstänker dessutom att det inte har ett smack med mikrofonen i sig att göra. Du har troligen samma ljud även utan mikrofonen inkopplad.

Dåligt nätagg + ett dåligt avskärmat grafikkort bidrar båda till störningar i analoga kretsar i datorn. Kondensatorerna i nätagget räcker precis med nöd och näppe till under belastning, men ger ifrån ett typiskt brummande på 12-volts linorna.

Skaffa nätagg med bättre kvaliutet på konsensatorerna och försök att skärma av ljudkortet från grafikkortet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Tror ja har samma problem med mitt ljudkort. Sitter o pratar med kompisar på skype så fungerar det kanonbra. Men så fort man börjar spela när jag tex kommer in i en match på bf3 så hör dom andra massa brummande ljud osv. Men jag själv hör inget.

Men är det grafikkortet då som stör? eller nätagget? har ju ett ax750. Så det är ju inget budget nätagg iaf.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Estatus:

Aja, som det verkar så är det ett vanligt fall när det kommer till mikrofon och ljudkort. Problemet ligger i att man får med brus / störningar om man kör analog-to-digital, vilket inte förekommer (rätta mig om jag har fel) på dom flesta onboards då många moderkort saknar DAC? Läste också om att man bör köra med USB mikrofon (tex http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/17678-logitech_deskto...) för att bli av med bruset/white noise/störningar då USB sker via digital-to-digital, och är därför en aning dyrare än analoga mikrofoner då dom har integrerat eget ljud som är separat från det du har i ljudkortet.

Jag ska plocka upp en Logitech USB mic när den kommer in i lager och se om det stämmer.

En DAC har du alltid, oavsett ljudkort/krets. En mikrofon är alltid analog, på samma sätt som högtalarelement och hörlurar också är det.

En USB-mikrofon har en egen DAC inbyggd som omvandlar den analoga mikrofonsignalen till en digital.
Det enda du gör med USB-mikrofonen är att ha ett externt "ljudkort" för just den, egentligen. Så det skulle kunna fungera, helt klart.

Men då skulle du likagärna kunna använda en vanlig mikrofon på moderkortets inbyggda krets (Realtek etc.) då dessa brukar vara störningsfria och ungefär samma kvalitet som en run-of-the-mill USB-mick.