CPU klockar inte ner sig i idle, varför?

Permalänk
Medlem

CPU klockar inte ner sig i idle, varför?

Min CPU har plötsligt slutat klocka ner sig i idle. Innan brukade den klocka ner sig till 1,6 GHz i idle men nu ligger den konstant på 4,6 GHz. Har inte ändrat nåt i bios. Är väl inget jätteproblem egentligen men det blir ju lite varmare och så.

Spec i sign, dator 1.

Hur fixar man?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem

Windows energiinställningar, hur har du dem?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Minsta processortillstånd stod visst på 100%, sänkte så funkade det, tack. Blev ca 5 grader svalare

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Inaktiv

Om man skulle kunna få ta o låna tråden lite, så undrar jag lite angående detta.
Har nyss uppgraderat burken till en 3570k samt ett msi z77-gd65 mobo
Och märkte på cpu-z att processorn låg på ungefär 1500mhz men när man väll gjorde nått så hoppade han upp till 3.4ghz som han då ska köras i.

Nu undrar ja ju ifall detta är nått som kan komma att störa när man överklockar?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

§ 1.6 - "Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna."

Permalänk
Skrivet av anon166065:

Om man skulle kunna få ta o låna tråden lite, så undrar jag lite angående detta.
Har nyss uppgraderat burken till en 3570k samt ett msi z77-gd65 mobo
Och märkte på cpu-z att processorn låg på ungefär 1500mhz men när man väll gjorde nått så hoppade han upp till 3.4ghz som han då ska köras i.

Nu undrar ja ju ifall detta är nått som kan komma att störa när man överklockar?

Jag har samma sak det är nog turbo i bios man ändrar fall man vill ha bort det.