Permalänk

3770k med Phanteks ph-tc14pe

Hej alla,

precis börjat testa nya systemet. Kör en 3770k med en phanteks ph-tc14pe, ochär väldigt förbryllad över temperaturerna, just nu kollar jag via Asus AI Suite (vet att det är skit men det är det jag har nu innan jag installerat saker), och den visar runt 45-46 grader i IDLE (!), det kan väl ändå inte stämma? Har ni några tips, eller är det bara att reseata kylaren med ny pasta? Kan det vara dåligt ex av proccen?

Alla tankar välkomna..

Övrigt som kan vara av nytta i datorn: Asus P8Z77 V-Pro, G.Skill Ripjaws 1600, Hale90 750w, Asus 680.

Edit: nu gick processorn upp i 51 grader, det enda jag gör är installerar diablo och laddar ner BF3 från Origin...

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

Hej alla,

precis börjat testa nya systemet. Kör en 3770k med en phanteks ph-tc14pe, ochär väldigt förbryllad över temperaturerna, just nu kollar jag via Asus AI Suite (vet att det är skit men det är det jag har nu innan jag installerat saker), och den visar runt 45-46 grader i IDLE (!), det kan väl ändå inte stämma? Har ni några tips, eller är det bara att reseata kylaren med ny pasta? Kan det vara dåligt ex av proccen?

Alla tankar välkomna..

Övrigt som kan vara av nytta i datorn: Asus P8Z77 V-Pro, G.Skill Ripjaws 1600, Hale90 750w, Asus 680.

Edit: nu gick processorn upp i 51 grader, det enda jag gör är installerar diablo och laddar ner BF3 från Origin...

Testa att ladda ner Core temp, det funkar bra och ljuger inte vad jag vet!
Ivy har ju lite högre värmeutväckling men det låter ändå lite för överdrivet i IDLE.

Min 2500K ligger på 32 grader i vanligt användande med phanteks ph-tc14pe just nu.

Permalänk

Låter ju överdrivet högt även för Ivy Bridge, är skillnaderna så stora?
Mitt 2600K ligger normalt på ~ 30 med en överklock på 4,63Ghz.
Dock med Cooler Master V8 istället för Phanteks PH-TC14PE.

Har du satt fast fläkten ordentligt & dragit åt skruvarna hårt?
Jag missade det första gången, fick temps på ~ 60 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

Hej alla,

precis börjat testa nya systemet. Kör en 3770k med en phanteks ph-tc14pe, ochär väldigt förbryllad över temperaturerna, just nu kollar jag via Asus AI Suite (vet att det är skit men det är det jag har nu innan jag installerat saker), och den visar runt 45-46 grader i IDLE (!), det kan väl ändå inte stämma? Har ni några tips, eller är det bara att reseata kylaren med ny pasta? Kan det vara dåligt ex av proccen?

Alla tankar välkomna..

Övrigt som kan vara av nytta i datorn: Asus P8Z77 V-Pro, G.Skill Ripjaws 1600, Hale90 750w, Asus 680.

Edit: nu gick processorn upp i 51 grader, det enda jag gör är installerar diablo och laddar ner BF3 från Origin...

Svårt att jämföra kanske men jag känner att mina temperaturer är löjliga på 3770k.
Sitter på ca 33 i idle på varmaste kärnan och ca 60 i spel (uppåt 70 i prime95) med
stock volt.

Detta med en Corsair H80 Push and Pull med 2 Corsair High Pressure fläktar.

Permalänk
Skrivet av Tunezz:

Testa att ladda ner Core temp, det funkar bra och ljuger inte vad jag vet!
Ivy har ju lite högre värmeutväckling men det låter ändå lite för överdrivet i IDLE.

Min 2500K ligger på 32 grader i vanligt användande med phanteks ph-tc14pe just nu.

Kör du pwm-adaptern på din kylare? Funderar på om man kanske ska pröva och köra utan, verkar gå att köra riktigt snabbt utan att den låter i min låda hur som helst.

Körde några timmar igår för att se hur den höll sig, det konstiga är att den verkar inte gå upp så mycket i load, utan att det är idle som bråkar. Efter att spelat BF3 på ultra i ca 2½ timme så låg tempsen runt 60 vilket jag kan tänka mig är helt okej.
Möjligt att det var installationsprogram o skit som låg och jobbade i bakgrunden tidigare. Ska dra ner Core Temp efter jobbet och se hur det blir, tack för tipset!

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk

Uppdatering:
laddat ner core temp och kört BF3 ca 1 timme. Max 89/89/90/87 på respektive core.. Låter ju helt sjukt, jag måste ju ha misslyckats med pastan eller? Kan ju inte stämma.. är fortfarande i stock.

OBS. I Idle håller den sig dock till 30 grader på 1 core och 37 grader på de 3 andra. Prövar att reseata imorgon känns helknas det här.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk

Nu så, 25-30 i idle och ca 50 i full load. Peak 70 efter några timmar aida64 i 4.3ghz. Dock så går aldrig processorfläktarna över ca 960 rpm, är inte det väldigt långsamt? Låg runt 800 konstant vid stock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Skrivet av TheTriumpH:

Nu så, 25-30 i idle och ca 50 i full load. Peak 70 efter några timmar aida64 i 4.3ghz. Dock så går aldrig processorfläktarna över ca 960 rpm, är inte det väldigt långsamt? Låg runt 800 konstant vid stock

Skickades från m.sweclockers.com

Jag lirar med PWM-adaptern på min Phanteks, och min 3770k landar runt 60 på alla kärnor efter en timmes stresstest i OCCT. Har ingen aning vilken hastighet fläktarna går upp i. Processorn går i 4,4Ghz på 1,15v. Idle ligger den i cirka 30, och om jag spelar ligger kärnorna på cirkus 50 grader.