Permalänk
Medlem

Fobi för att överklocka?

Tjena! Jo jag tänkte att jag har funderat på att överklocka min processor nu utan att höja volten. Jag har en AMD Phenom II X4 960T @3ghz och ett ASUS M5A78L/USB3 moderkort. Kan jag göra detta utan att vara rädd för att någonting går sönder?(Temperaturen har jag bra koll på och jag kör med en Arctic freezer 7 pro kylare, har även 5 fläktar i chassiet)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

Tjena! Jo jag tänkte att jag har funderat på att överklocka min processor nu utan att höja volten. Jag har en AMD Phenom II X4 960T @3ghz och ett ASUS M5A78L/USB3 moderkort. Kan jag göra detta utan att vara rädd för att någonting går sönder?(Temperaturen har jag bra koll på och jag kör med en Arctic freezer 7 pro kylare, har även 5 fläktar i chassiet)

Tack på förhand!

ehm ja kör på.
Något kan väl alltid hända, men risken är väldigt liten om du vet vad du gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tja!

Blir det inte lite svårt att få en stabil överklockning om du inte höjer volten? När jag överklockar och gjorde det första gången var jag tvungen att höja volten för annars blev inte min överklockning stabil, fick bluescreen.

Eller det kanske fungerar om man inte ska överklocka så mycket?

Permalänk
Medlem

Jag har nästa en fobi för att INTE överklocka.. Det är skitkul och det finns en massa prestanda att hämta, jag vill ha den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

ehm ja kör på.
Något kan väl alltid hända, men risken är väldigt liten om du vet vad du gör.

Skickades från m.sweclockers.com

är det samma sak för grafikkort eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

Tjena! Jo jag tänkte att jag har funderat på att överklocka min processor nu utan att höja volten. Jag har en AMD Phenom II X4 960T @3ghz och ett ASUS M5A78L/USB3 moderkort. Kan jag göra detta utan att vara rädd för att någonting går sönder?(Temperaturen har jag bra koll på och jag kör med en Arctic freezer 7 pro kylare, har även 5 fläktar i chassiet)

Tack på förhand!

Det är inte så att tillverkarna skeppar processorn med en spänning som gör att processorn är oförstörbar, och så fort du höjer minsta lilla så går allt i spillror.

Det handlar om att väga livslängd emot prestanda.
Så länge du inte gör något dumt så kommer det inte vara några konstigheter med att höja spänningen.
Givetvis kommer det öka belastningen på komponenterna, men så länge du håller dig inom vettiga marginaler så krävs det i princip att något är aningen defekt ur fabrik för att det ska gå åt pipsvängen.
Är det så, så kan den höjda belastningen få komponenten att trilla av pinnen lite tidigare än utan överklockning. ( hur tidigt beror givetvis på hur mycket extra man hämtat ut )

Skrivet av Johan Holm:

Tja!

Blir det inte lite svårt att få en stabil överklockning om du inte höjer volten? När jag överklockar och gjorde det första gången var jag tvungen att höja volten för annars blev inte min överklockning stabil, fick bluescreen.

Eller det kanske fungerar om man inte ska överklocka så mycket?

Det finns alltid en marginal att hämta utan att höja spänningen.
Hur stor marginalen är varierar individuellt på varje unikt exemplar, samt olika modeller.

Skrivet av Boxpox:

är det samma sak för grafikkort eller?

Jepp.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Är du rädd för att överklocka. Överklocka inte.

Permalänk
Medlem

Kör på bara, det är kul at pilla. Du lär dig mer och mer medans du håller på.

Jag lyckdes pressa fram 40 % extra, fin gratis prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

freezer 7 är lite i minsta laget att överklocka med bara håll koll på värmen när du klockar och håll dig under 60 grader i prime 95 så har du nått gränsen för din cpu kylare

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb