Behöver råd med ev. Ultima Online-server

Permalänk
Medlem

Behöver råd med ev. Ultima Online-server

Hej!

Jag har under några års tid saknat det gamla gänget som hade en emulerad UO-server tillsammans för ett decennium sedan. Jag har blivit riktigt sugen på att pussla ihop en ny server att ha stående i garderoben; fördelen är ju att RunUO inte är speciellt krävande programvara, och servern behöver inte vara speciellt kraftfull med dagens mått mätt. Det viktigaste är väl RAM-minne och kanske en liten SSD - jag har för mig att en Pentium III räckte gott och väl på den gamla goda tiden.

Det jag egentligen vill ha är en strömsnål, tyst, sval och liten burk jag kan ställa in i garderoben eller egentligen var som helst. Tanken är att den ska vara igång 24/7 och att jag ska köra någon form av Windows. Jag har en licens över för Windows 7, men det kanske inte är så lämpligt. Tacksam för alla råd ni kan ge om hårdvara (eller mjukvara!) - jag är inte någon expert på servrar överhuvudtaget!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Windows 7 skall inte vara något problem alls egentligen, trots allt är RunUO utvecklat för att kunna köras på de flesta Windows-plattformar utan problem. Det hela hänger på hur många spelare du förväntar dig, för många år sedan kunde jag hosta 30-40 spelare på en Athlon XP 2000+ med 256MB ram, 0.5mbps lina utan några problem, men givetvis blir det mer och mer krävande ju fler spelare du får.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Jag räknar inte med fler än 20-25 samtidigt. Vi hade ett ganska snävt fokus förut - rollspelande i singleplayer-Ultima-universumet - och det drar inte in speciellt många spelare. Prestandan är jag egentligen inte alls speciellt orolig för, det är mer att servern ska vara diskret och strömsnål.

När jag funderade över samma sak för några år sedan lockade Shuttle-lådorna ganska mycket, men det har nog hänt en del sedan senast. Jag har egentligen ingen koll på vilken hårdvara som är bäst lämpad för ett sånt projekt, men jag hoppas att Sweclockers kan hjälpa mig på den fronten.

Permalänk

Köp en litet fusionbaserat moderkort eller dylikt. Det kommer räcka gott och väl om du bara vill köra en UO-server.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648550

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Okej, låter intressant! I så fall maxar jag nog RAM-minnet till 8 GB och skaffar en SSD. Hur är det med strömförsörjningen till såna moderkort? Hur kraftigt nätagg behöver jag?