Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

PCI-E Fråga

Tjena!

Jag har precis skaffat mig ett ljudkort, som jag har lite problem att sätta in.

Mitt moderkort, Asus Sabertooth X58, har plats men mitt grafikkort har en eftermarknadskylare jag satt dit, en Artic cooler...
Nu är frågan, är de ok om jag flyttar ner Grafikkortet ett steg och använder ljudkoretet på en x16 pci slot?
Sabertooth x58 har dual x16 så de inget o oroa sig för, jag kör single GPU inget CF eller SLI..
Saken är att jag vet hur de är, men är inte 100% säker på de så därför frågar jag er kunniga:)
Spelar de någon roll vilken PCI-E x16 man använder för sitt grafikort eller måste de va den första längst upp? Vad jag tror så spelar de ingen roll...
För de andra flytta jag ner grafikkortet till mitten så den täcker min 3e PCI-E och jag använde den första för Ljudkortet..jag har 2 st PCI-Ex1 men dem sitter för nära så enda sättet jag kunde få dem och få bra mellanrum var denna sätt..

Här är en bild över hur de ser ut.

PCIEX_1 används inte.

PCIEX16_1 används av ljudkortet.

PCI1 är ledig då men används inte

PCIEX16_2 används av grafikkoret och täcker både PCIEX1_2 och PCIEX16_3.

Frågan är då, måste grafikkoret sitta på den första x16 eller funkar de om de sitter på andra och ljudkortet på första...

De borde inte spela någon roll men måste vara säker...
Sen så läste jag att ljudkorten funkar bättre på x16 slot fast än den funkar på PCIEX1_1, så kan man använda ett ljudkort med så små kretsar på en x16, 80% av slotsen kommer vara tomma?

|CPU: I7 3770K | MB: MSI Mpower z77|RAM: Corsair 16GB VengeanceLP |GPU:GTX 780 Lightning |PSU: Corsair AX860i | Kylare: Noctua D14 |Burk: Fractal Design Define R4|SSD: Samsung SSD 840 Pro 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Workbench 3.1
Registrerad
Jan 2002

testa o se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Goldfinger:

testa o se

Testa o se?:( Har för mig att de ska funka de spelar ingen roll vart GPUn sitter och de väl ba bättre om ljudkoret sitter på en snabbare slot..men tänkt om datorn sprängs!:O

Behöver mer stöd bakom mitt beslut:(

|CPU: I7 3770K | MB: MSI Mpower z77|RAM: Corsair 16GB VengeanceLP |GPU:GTX 780 Lightning |PSU: Corsair AX860i | Kylare: Noctua D14 |Burk: Fractal Design Define R4|SSD: Samsung SSD 840 Pro 256GB

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Då ljudkortet inte behöver speciellt mycket bandbredd jämfört med grafikkortet bör du har det överst. Men funkar gör det ju på bägge sätten.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Jalle64:

Då ljudkortet inte behöver speciellt mycket bandbredd jämfört med grafikkortet bör du har det överst. Men funkar gör det ju på bägge sätten.

Aa jag kan ha de på första PCI1 sloten men själva ljudkortet har en bugg just nu, som får krävade spel o crasha, och du kommer runt denna bugg om du använder en x16 slots PCI-E..Sen så är grafikkortet i mitten vilket inte betyder någon för de är bara ett grafikkort och är fortfarande "primary". Jag kör så nu iallafall, och allt verkar funka, sen så sitter inga kort och vilar på varandra, båda korten har bra mellanrum

Tack för svaren iallafall:)