Begränsa bandbreddsanvändning på Windows Server 2008/2012

Permalänk
Medlem

Begränsa bandbreddsanvändning på Windows Server 2008/2012

Hej, snabb fråga om bandbreddsbegränsning för Windows Server 2008/2012

case: har en server hemma som diverse applikationer som utnyttjar vår bandbredd fullt ut, detta är ett problem för resten av maskinerna på nätverket.

Fråga: Hur kan jag sätta ett maxtak på hur mycket bandbredd som servern får använda sig? tex 900 kbps och då får alla applikationer på servern dela på den mängden, kan detta göras out of the box eller behöver jag 3e-partsapplikationer för det här?

Tack i förhand!
//Mikael

Permalänk
Medlem

Valfri router med traficshaping och helt enkelt strypa de tjänster som det gäller ?
För jag antar att du menar bandbredd mot internet (?).

Permalänk
Medlem

Exakt, borde ha lagt till att: Inga anrop över lan ska begränsas, det är bandbredden utåt som jag måste hålla nere.
Är även bunden till att använda våran nuvarande sk*t-router från Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecodot:

Exakt, borde ha lagt till att: Inga anrop över lan ska begränsas, det är bandbredden utåt som jag måste hålla nere.

Ja då är ju traficshaping en bra lösninng MAO
Vet inte om så många konsumentroutrar har så detaljerade inställningar.
Kanske DD-WRT etc har det ?
Annars så kanske t.ex en FreeNAS (eller linkande). burk vore lösningen.
Då kan du ju väldigt enkelt styra exakt hur mycket bandbredd vissa maskiner och/eller vilka portar får ta.

Teliaroutern går ju (vill jag minnas) att sätta i brygg läge.

Permalänk
Medlem

http://www.netlimiter.com/

Använde det back in the days, funkade då iaf.
Där kunde man ställa in hur många kb/s olika program ska ha. Och även en "total".

Permalänk
Medlem

Om du använder Hyper V 3 i Windows server 2012 kan du begränsa bandbredden på dina clienter samt servrar du hostar i hyper V, däremot på själva servern får du väll använda QOS eller något annat för att ställa in vad som är prio och inte. Annars får du väll begränsa det via att du ställer in hastigheten på nätverkskortet?

Är det all trafik eller specefik du vill begränsa?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caleb:

http://www.netlimiter.com/

Använde det back in the days, funkade då iaf.
Där kunde man ställa in hur många kb/s olika program ska ha. Och även en "total".

Netlimiter kommer att begränsa hastigheten mot LAN, vilket inte OP vill.