Permalänk
Avstängd

Överklocka per core

Jag sitter och testar att överklocka min i5 2500k så den kör i 4.7ghz när 4 och 3 core används, och 4.8ghz när 1 och 2 core används.
Detta låter ju som det skulle vara en god idé, men alla apps/spel jag testat så används det mycket sällan mindre än alla 4 core.
Det ända jag märke att cpun hoppade upp till 4.8ghz var när jag körde super pi (där 1 core används)

Känns ju rätt onödigt att använda denna funktionen om det till 90% aldrig används ändå :/
Någon som har nåt att säga om detta? (tips info osv)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Är ju ingen stor skillnad på 100mhz ändå.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Känns ju rätt onödigt att använda denna funktionen om det till 90% aldrig används ändå :/
Någon som har nåt att säga om detta? (tips info osv)

är att inte bara att konstaterat att detta är bra? att bara en tråd används mer är ju ingen fördel, samtidigt har du alternativet om du använder gamla program,

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

är att inte bara att konstaterat att detta är bra? att bara en tråd används mer är ju ingen fördel, samtidigt har du alternativet om du använder gamla program,

Ledsen men jag förstår inte vad du menar

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Ledsen men jag förstår inte vad du menar

heh, det var ju samma jag menade. som i vad är problemet egentligen?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

heh, det var ju samma jag menade. som i vad är problemet egentligen?

inget problem egentligen, men tänkte om det är nån som själv använder denna funktion som kunde rabbla upp lite fördelar

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

rabbla upp lite fördelar

jaha, jo men då är det ju mest det jag skrev i princip. har svårt att se nån annan vinst.

tanken är ju främst att jämna ut "Turboboost" lite om man har båda enkel/flerkärnigt, så att du ställer kanske en kärna på max vad som rekommenderas som boost vid en kärna så att detta inte begränsas* av de andra om flera program är igån som också belastar och därmed använde rfunktionen tex.

*om du kollar på Intels specs så ser du att du kan få ut mer på en kärna vid funktionen än om alla körs. körs alla så blir det kanske 4x3.7 på en 3.5 standard, med låst läge så kan den automatiskt sticka iväg till 1x4.4 + 3x3.5 och så för att inte överskrida processorns totala energiklassning.

så förvirringen handlar kanske om att det inte främst är en överklockningsfunktion egentligen?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint