Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2008

Uppdatera datorn lite med mer minne

Tjena! Nu på senaste har jag haft mycket problem med att minnet börjar ta slut (4gb så ganska lätt hänt efter några timmars arbete i cad). Tänkte om det går att blanda 2st 2gig stickor med 2st 4gig minnen. Båda går i 1600mhz, cl9 och 1.5v. Vill INTE ha en instabil dator. Mvh/Filip

Macbook Pro Retina 15": Late 2013, i7 2.6ghz, gt750m, 512gb SSD, 16gb ram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Mar 2010

Datorn lär inte bli instabil dock så kan det bli så att minnena körs enbart i singlechannel istället för dualchannel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Om du har pengarna, åk och köp två st 4gigs minnen. Då har du möjligheten att öka till 16 GB nästa gång det kniper.......om 8 gig någon gång kommer blir för lite :>

| CPU: Phenom II X4 965 BE @ 4Ghz | MB: Gigabyte GA-990FXA-UD3 | GPU: GB GTX 660ti |
| RAM: Vengeance CL9 LP 1600Mhz 2x4 Gig | Låda: Corsair Carbide 500R | PSU: Fractal Design Tesla 550W |
| SSD: Samsung 840 250 Gig |

CITERA FÖR SVAR!

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Mylifestyle95:

Om du har pengarna, åk och köp två st 4gigs minnen. Då har du möjligheten att öka till 16 GB nästa gång det kniper.......om 8 gig någon gång kommer blir för lite :>

Det är det han tänker göra.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Zuggmate:

Det är det han tänker göra.

Står ju klart och tydligt att han planerar att blanda 2 st 2gigs minnen med 2 st 4 gigs minnen....
Jag menar att han ersätter sina 2 st 2gigs minnen med 2 st 4gigs minnen, som ger han 8 GB istället för 4 GB.
Eller misstar jag mig? O.o

| CPU: Phenom II X4 965 BE @ 4Ghz | MB: Gigabyte GA-990FXA-UD3 | GPU: GB GTX 660ti |
| RAM: Vengeance CL9 LP 1600Mhz 2x4 Gig | Låda: Corsair Carbide 500R | PSU: Fractal Design Tesla 550W |

CITERA FÖR SVAR!

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Mylifestyle95:

Står ju klart och tydligt att han planerar att blanda 2 st 2gigs minnen med 2 st 4 gigs minnen....
Jag menar att han ersätter sina 2 st 2gigs minnen med 2 st 4gigs minnen, som ger han 8 GB istället för 4 GB.
Eller misstar jag mig? O.o

Nej, du misstar dig inte, men du missade pudelns kärna: Du rekommenderade honom att köpa 2 st 4GB-moduler, vilket är vad han redan tänker göra. Sedan kanske du har rätt i att det är lämpligare att bara köra 2x4GB än att köra 2x4GB + 2x2GB, men det spelar ju ingen roll om han upptäcker det när han kommer hem från affären och sätter i sina två nya 4GB-moduler, för om det då inte funkar är det ju bara för honom att ta ur 2GB-modulerna och köra på 2x4GB.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Quickzor:

Tjena! Nu på senaste har jag haft mycket problem med att minnet börjar ta slut (4gb så ganska lätt hänt efter några timmars arbete i cad). Tänkte om det går att blanda 2st 2gig stickor med 2st 4gig minnen. Båda går i 1600mhz, cl9 och 1.5v. Vill INTE ha en instabil dator. Mvh/Filip

Skrivet av Zuggmate:

Nej, du misstar dig inte, men du missade pudelns kärna: Du rekommenderade honom att köpa 2 st 4GB-moduler, vilket är vad han redan tänker göra. Sedan kanske du har rätt i att det är lämpligare att bara köra 2x4GB än att köra 2x4GB + 2x2GB, men det spelar ju ingen roll om han upptäcker det när han kommer hem från affären och sätter i sina två nya 4GB-moduler, för om det då inte funkar är det ju bara för honom att ta ur 2GB-modulerna och köra på 2x4GB.

Oj, tänkte inte så långt

Till TS: Gör som du har planerat, skulle det strula så tar du ut dom två 2gigs minnena. 8 gig ska du klara dig på

CITERA FÖR SVAR!