16GB RAM - 2x8GB vs 4x4GB och vilket kit?

Permalänk
Medlem

16GB RAM - 2x8GB vs 4x4GB och vilket kit?

edit 2012-07-20: Jag körde på 2x8GB och är nöjd!

Det blev: Crucial Ballistix Sport 16GB Kit (2x8GB) DDR3 1600Mhz (PC3-12800) CL9 (9-9-9-9-24 stock) och de är låga (low profile, dvs det som egentligen är normalhöjd), så de fungerar utmärkt med kylflänsen (NH-D14). Tack!

-------------------------------

Dags för nytt bygge (i5 3570k och ASRock Z77 Extreme4, ni vet moderkortet i SweClockers sommardator 2012) och har tänkt köra på 16GB RAM, men är osäker på vilket märke/modell/kit.

4st 4GB eller 2st 8GB, vad rekommenderas? 2x8 kan utökas till 4x8 senare vilket är en fördel, men jag tvivlar på att det kommer att behövas de närmaste åren.

Gissar att det är PC12800/1600Mhz som gäller nuförtiden?

Har inte bestämt kylare än, men det verkar som att LP/Low Profile-minnen rekommenderas?

2x8GB eller 4x4GB?

Förslag?

Är följande ett bra kit? Är minnena tillräckligt låga för att bra luftkylare ska få plats?
Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT - 16GB kit (8GBx2), Sport,1600MHz, 1.5V, CL9-9-9-24
999 kr inkl. moms: http://www.norek.se/k/ki.aspx?sku=752764#extra
http://www.crucial.com/eu/store/partspecs.aspx?imodule=BLS2CP...

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skulle också vara intresserad av en rekommendation av just minnen till exakt samma moderkort och CPU. Var själv inne på 16 GB. 8 lär gott och väl räcka men jag ville testa att köra med en RAM-disk och minnen är så billiga ändå.

2x8 var jag själv inne på då 4x4 inte direkt kommer göra skillnad på prestandan då moderkortet bara stödjer dual channel.

Sen tyckte jag det blev krångligt med CAS och frekvenser..

Permalänk
Medlem
Skrivet av guran33:

Var själv inne på 16 GB. 8 lär gott och väl räcka

Var inte så säker på det, jag har 6 GB idag och det räcker inte ens för surf för mig. (Jag menar allvar, jag gillar jag att ha många tabbar igång och när minnet blir fullt och min mekaniska systemdisk börjar thrasha blir systemet nästintill oanvändbart. Med en SSD kanske 8 GB funkar, men vill inte riskera något och vill dessutom kunna spela. Blir nog en Crucial m4 SSD 2.5" 256GB i den nya. )

Permalänk
Medlem

Kör med 2x8 mer framtidsäker och mer stabilare tro mej xD du kan till och med köra med högre frekvenser, tex hos mej 1600 x4 och 2133x2 2x8 FTW och sen mer plats för större kylare
Och skulle rekommendera corsair pga deras ram garanti, livslång* och low profil ska du ha, är kanske inget att överklocka men funkar som de ska om du har bra luft flöde i chassiet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Kör med 2x8 mer framtidsäker och mer stabilare tro mej xD du kan till och med köra med högre frekvenser, tex hos mej 1600 x4 och 2133x2 2x8 FTW och sen mer plats för större kylare

Oj, 2133 var högt! Har du ett så grymt kit (stock), eller har du klockat? Gör verkligen mer än 1600 nytta och vilket kit rekommenderar du? Tror du att Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB duger, fast det bara är 1600 stock?

Har tänkt att klocka prollen helt klart, men är det värt att klocka minnet idag?

Permalänk
Medlem

Två stickor belastar bussen mindre än fyra. = mer margial för OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Två stickor belastar bussen mindre än fyra. = mer margial för OC.

Jättebra, då kör vi på 2x8, tack!

Verkar kitet ovan bra? Gissar att Crucial håller vad de lovar, men är det tillräckligt lågt på höjden t.ex.?

Permalänk
Medlem

Belastar bussen låter som 775, minneshastigheten spelar dessutom ingen roll för överklockningen. Snarare större risk att 8GB-minnena inte fungerar utan en uppgradering av UEFI.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Oj, 2133 var högt! Har du ett så grymt kit (stock), eller har du klockat? Gör verkligen mer än 1600 nytta och vilket kit rekommenderar du? Tror du att Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB duger, fast det bara är 1600 stock?

Har tänkt att klocka prollen helt klart, men är det värt att klocka minnet idag?

Har klockat stock är på 1600mhz men dock bara stycken ram minne, det ger inte så mycket boost, kanske en fps finns en massa tester, men har du ramminne som är specade för 1866+ så sägs det att de hjälper en hel del vid överklockning.
Jag överklockade de bara för kul skulle och kör på stock nu, men tror inte att det e värt den tiden du lägger ner (8h xD måste få det stabilt också)
Ingen aning faktiskt om jag var du skulle jag ha sökt på namnet plus problem, överklockning, ostabil och sönder kanske på engelska också för att veta så mycket som möjligt om dem, men skulle rekommendera corsair pga deras service och kvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Belastar bussen låter som 775, minneshastigheten spelar dessutom ingen roll för överklockningen. Snarare större risk att 8GB-minnena inte fungerar utan en uppgradering av UEFI.

16GB kit (8GBx2), Ballistix 240-pin DIMM, DDR3 PC3-12800 memory module
"Guaranteed-compatible with the ASRock Z77 Extreme4"

http://www.crucial.com/eu/store/mpartspecs.aspx?mtbpoid=BBEC9...

Skrivet av Gulbanan:

Har klockat stock är på 1600mhz men dock bara stycken ram minne, det ger inte så mycket boost, kanske en fps finns en massa tester, men har du ramminne som är specade för 1866+ så sägs det att de hjälper en hel del vid överklockning.
Jag överklockade de bara för kul skulle och kör på stock nu, men tror inte att det e värt den tiden du lägger ner (8h xD måste få det stabilt också)
Ingen aning faktiskt om jag var du skulle jag ha sökt på namnet plus problem, överklockning, ostabil och sönder kanske på engelska också för att veta så mycket som möjligt om dem, men skulle rekommendera corsair pga deras service och kvalitet

Kollade på Newegg, folk verkade nöjda där iaf (och tyckte att minnena var låga ). Har haft Crucial Ballistix för länge sedan och har för mig att jag var nöjd (har Corsair just nu).

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168201485...

edit: Får nog bli Crucial Ballistix 16GB (2x8GB)-minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

16GB kit (8GBx2), Ballistix 240-pin DIMM, DDR3 PC3-12800 memory module
"Guaranteed-compatible with the ASRock Z77 Extreme4"

http://www.crucial.com/eu/store/mpartspecs.aspx?mtbpoid=BBEC9...

Bara för att det står att vissa minnen fungerar med ett visst moderkort betyder det inte att det även fungerar med alla BIOS/UEFI-versioner.

Mitt ASRock Z68 postade inte med fyra 8GB-minnen (samma som ovan) innan jag flashade till nyaste firmware och då stod det "Guaranteed-compatible" på Crucial.com. Nu kanske Z77 har bättre minnesstöd out-of-the-box men ändå.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Bara för att det står att vissa minnen fungerar med ett visst moderkort betyder det inte att det även fungerar med alla BIOS/UEFI-versioner.

Mitt ASRock Z68 postade inte med fyra 8GB-minnen (samma som ovan) innan jag flashade till nyaste firmware och då stod det "Guaranteed-compatible" på Crucial.com.

Uh, då var det inte garanterat guaranteed-compatible med andra ord i ditt fall? Det var oroande. Men Z77 är mycket nyare och 8GB-stickor har funnits ett tag, så det borde fungera tycker man. :/

Det kanske går lättare om man kör 1x8GB tills man hunnit flasha om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Uh, då var det inte garanterat guaranteed-compatible med andra ord i ditt fall? Det var oroande. Men Z77 är mycket nyare och 8GB-stickor har funnits ett tag, så det borde fungera tycker man. :/

Det kanske går lättare om man kör 1x8GB tills man hunnit flasha om?

Skulle kompatibilitetslistan bara ha minnen som fungerade på alla BIOS-version skulle den vara väldigt tom och företagen skulle inte få sälja lika många minnen...

Jag testade inte med en modul utan stoppade i mina gamla 4GB. Men Z77 är ju nyare...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Skulle kompatibilitetslistan bara ha minnen som fungerade på alla BIOS-version skulle den vara väldigt tom och företagen skulle inte få sälja lika många minnen...

Jag testade inte med en modul utan stoppade i mina gamla 4GB. Men Z77 är ju nyare...

Ok, det är omtänksamt att du berättar. Jag byggde en annan dator en gång med stora minnen (på den tiden, har för mig att det var 2x1GB eller något sådant) och den bootade inte heller med båda samtidigt, utan man fick boota med en (stor) sticka, flasha till senaste BIOS, och sedan fungerade det fint att boota med båda och köra dual-channel.

I värsta fall får jag väl springa till Webhallen eller något och köpa deras billigaste 1GB-sticka om det inte bootar.

Permalänk
Medlem

2x4GB är bättre då du kan uppgradera till 16gb när du känner för det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

2x4GB är bättre då du kan uppgradera till 16gb när du känner för det.

Men jag känner ju för att köra på 16GB direkt och tycker redan nu att det är helt värt pengarna? 8GB räcker som sagt inte (för mig). Däremot tror jag inte att jag kommer att behöva 32GB, men man vet ju aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Men jag känner ju för att köra på 16GB direkt och tycker redan nu att det är helt värt pengarna? 8GB räcker som sagt inte (för mig). Däremot tror jag inte att jag kommer att behöva 32GB, men man vet ju aldrig.

Jaha, men kör på 2x8GB isåfall, man vet aldrig när man behöver mer.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det var verkligen bra att jag körde på 16GB som jag tänkt och inte lät mig övertalas att nöja mig med 8GB som så många andra. Jag upptäckte precis i Task Manager att jag vid vanlig "skrivbordsanvändning" (utan att ens ha startat något spel eller annat "tungt" program) använder över 12GB RAM (~3,5GB "available", resten är "in use", ~80MB "free" innan någon frågar).

Men jag visste ju redan att mina dåvarande 6GB ofta tog slut, så det var liksom inte något snack om saken. En framtida uppgradering till 32GB framstår alltså t.o.m. som ganskae trolig.

Dessutom var det inga problem att boota första gången med en sticka på 8GB (brukar av gammal vana köra med en sticka tills jag uppdaterat BIOS).

Permalänk
Medlem

jag har 2x4 gb är det några problem att skaffa 4x4 gb i framtiden än 2x8 ?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

jag har 2x4 gb är det några problem att skaffa 4x4 gb i framtiden än 2x8 ?

Inga problem med 4x4GB bortsett från att du inte kommer att kunna återanvända dem om du senare vill uppgradera till 4x8GB. Det var främst av den anledningen jag körde på 2x8GB. I äldre system har man dock varit tvungen att köra fyra stickor i 2T (medan två stickor möjliggjorde 1T).

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Ja jag skulle köpa 2x8gb...

Sitter just nu med corsair vengaence 4x4gb 1600mhz och asus m5a99x-evo och det är bara strul så jag skall köpa 2x8 ev 4x8 och ett annat moderkort med.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagis2k:

Ja jag skulle köpa 2x8gb...

Sitter just nu med corsair vengaence 4x4gb 1600mhz och asus m5a99x-evo och det är bara strul så jag skall köpa 2x8 ev 4x8 och ett annat moderkort med.

Det är ju knappast minnena i sig det är fel på där, för uppsättningen 4x4 är inte ett problem, skulle det vara ett problem så kommer 4x8 vara samma problem för dig

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sh4dy:

jag har 2x4 gb är det några problem att skaffa 4x4 gb i framtiden än 2x8 ?

Vill du använda dina gamla minnen är ju 2*4 + 2*8 också ett alternativ, lite knepigare att matcha minnena, men det brukar funka bra.
Men 4*4GB, brukar det sällan vara några problem med.

Skrivet av Hagis2k:

Ja jag skulle köpa 2x8gb...

Sitter just nu med corsair vengaence 4x4gb 1600mhz och asus m5a99x-evo och det är bara strul så jag skall köpa 2x8 ev 4x8 och ett annat moderkort med.

Lite knepigt att få minnena att gå i 1600MHz, varför inte köra i 1333? du förlorar kanske en procent i prestanda, inte mer.

Edit @MrMuppet 2*8 GB, skulle jag röstat på, du verkar också ha letat reda på ett par bra minnen.
Förstår inte varför folk jämnt skall snåla just på minnena, det är väl skönt att ha lite marginal?
Tyvärr medger min version av W7 (home premium) bara 16GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Sen undrar jag varför alla tycker olika om olika minnen, är inte alla DDR 3 minnen samma sak eller är det några som föredras till spel medans andra till annat?

Vad tycker ni om corsair VENGEANCE ? Är de bra och skaffa flera sånna i framtiden ?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sh4dy:

Sen undrar jag varför alla tycker olika om olika minnen, är inte alla DDR 3 minnen samma sak eller är det några som föredras till spel medans andra till annat?

Vad tycker ni om corsair VENGEANCE ? Är de bra och skaffa flera sånna i framtiden ?

Om Corsair Vengeance tycker jag bra, jag har själv sådana fast 4 svarta 4GB låg profil, som går i 1600MHz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |