Vill slippa se en motherboard screen varje gång jag startar datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Vill slippa se en motherboard screen varje gång jag startar datorn.

Tjenare!

Jag skulle vilja slippa se en motherboard screen varje gång jag startar datorn. Jag har nämnligen precis bytt till en ssd hårddisk och nu har den helt plötsligt börjat visa det. Så var det inte innan. Går det snabbare att starta datorn utan den bilden?
Jag sitter på ett MSI c45 770 Motherboard.

Tack på förhand!

Mvh Ocke70

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2009

Den bilden kommer väl alltid upp? Rätta mig gärna ifall jag har fel, går det att få bort så vill jag också veta!

Antec Threehundred | Intel Core i5 760 @ Stock | ASUS GTX760 DirectCU II | Corsair TX650W | Asus P7P55D | Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz XMS3 | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ & Intel 530 180GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av ocke70:

Tjenare!

Jag skulle vilja slippa se en motherboard screen varje gång jag startar datorn. Jag har nämnligen precis bytt till en ssd hårddisk och nu har den helt plötsligt börjat visa det. Så var det inte innan. Går det snabbare att starta datorn utan den bilden?

Tack på förhand!

Mvh Ocke70

Hur kom då förut in i bios om den inte visade sig?

Gigabyte GA-X99-UD5 WIFI - Intel Core i7 5820K - Ballistix 16GB DDR4 4x4 2400MH - LEPA G1000-MB 80+ Gold - Samsung 850 EVO 500GB - Noctua D15 - Phanteks Enthoo Luxe - GTX970 - AOC g2770Pqu - Corsair K70 RGB - Razer Mamba 2012 4G - SteelSeries QcK+ - Roccat KAVE XTD 5.1 -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2010

Brukar finnas en setting i BIOS/UEFI om det, typ "View full motherboard logo" eller nåt sånt, har inte varit inne där på ett tag.
Och till er andra: Han vill slippa se bilden, och istället bara texten med information om hur datorn startas.

EDIT:
Heter "Full Screen Logo" på mitt ASRock moderkort iaf.

Intel i5-3470 / 24GB RAM / GTX 960 / 240GB SSD / 3TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Det är väl bara att gå in i BIOSen och välja disable på alternativet?

Vet dock inte om det snabbar upp starten.

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av ocke70:

Tjenare!

Tack på förhand!

Mvh Ocke70

Tyvärr så kan man inte komma ifrån BIOS loadscreen, det är samma sak med alla laddnings skärmar. Det som händer medan bilden visas är att moderkortet går igenom en "checklist", det kallas POST.

Edit: Det som alla skriver om är bara något som gör att det visas text istället för en bild.

Chassi: Corsair Graphite 600T Vit Mobo: ASUS Maximus V Formula
Cpu: Intel Core i7 3770k @ 4,6GHz Ram: Corsair 16GB 1600MHz Vengeance
Grafikkort: 2x ASUS HD 7970 DirectCU II, CrossFire X SSD: Samsung 840, 500GB
Systemkylning: Egen vattenkylning, 240x30 + 360x60 Radiatorer
Galleri

Trädvy Permalänk
Geeks Gaming
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jan 2012

nej det går aldrig att komma undan men om man stänger av full screen boot så snabbas starten på avsevärt iaf på mitt asus kort

Kom in och häng med oss på GeeksGamings Teamspeak!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Min polare gjorde det. jag kan inte mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av ocke70:

Min polare gjorde det. jag kan inte mycket.

Ja, du kan ta bort bilden. Nej, det snabbar inte upp uppstarten, då du istället kommer få se POST-skärmen.

|| 2700K @ 4.7GHz || MSI GTX 980 || Xonar DG || OCZ Agility 3 120GB & Crucial C300 64GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Tack som fan DerpishCat! Nu är den borta och det gick lite snabbare!