Corsair H80: Missljud när datorn står upp

Permalänk

Corsair H80: Missljud när datorn står upp

Hej,

Jag har köpt en Corsair H80 cpukylare. I stående läge kommer ett konstant missljud ifrån trakten kring cpu:n. Lägger jag försiktigt ner maskinen på sidan så försvinner ljudet i princip helt. Någon som upplevt samma problem? Går det att åtgärda på något sätt eller blir det en vända till hos butiken för att byta?

Jag har monterat kylaren så att texten Corsair på kylaren är på "rätt håll", dvs. texten är inte upp och ner vänd, när datorn står upp.

Streamside

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamside:

Hej,

Jag har köpt en Corsair H80 cpukylare. I stående läge kommer ett konstant missljud ifrån trakten kring cpu:n. Lägger jag försiktigt ner maskinen på sidan så försvinner ljudet i princip helt. Någon som upplevt samma problem? Går det att åtgärda på något sätt eller blir det en vända till hos butiken för att byta?

Jag har monterat kylaren så att texten Corsair på kylaren är på "rätt håll", dvs. texten är inte upp och ner vänd, när datorn står upp.

Streamside

Har samma ljud funkar också när man lägger den ner, vet ej om det går att skicka tbx den pga ljudet, jag har massa andra problem med min h80 som tur är...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
99:e percentilen

Exakt samma problem med min H60. Finns massa trådar om det på Corsairs forum.

Jag skickade tillbaka min och fick en ny. Exakt samma problem. Det är alltså ingen idé att få en ny på garantin.

Den enda "lösningen" jag känner till är att i BIOS sänka "fläkthastigheten" till pumpen. Då blir den tyst. Men du får räkna med att behöva slå på datorn ungefär var tredje gång du startar den för att den ska bli tyst.

Det ska även gå att sätta en magnet på den, men jag vet inte hur. Googla om du vill veta mer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag hittar inget sätt att ändra fläkthastigheten till pumpen i biosen. Kör med moderkortet ASRock Z68 Extreme 7. Har provat att ändra fläkthastigheten för cpufläkten i ASRocks program "Extreme Tuning Utility", men det ger inget genomslag. (Paradoxalt dock att de kallar programmet för "Extreme tuning utility".)

Jag googlade en del efter lösningar på problemet och hittade ett helt gäng olika videoklipp på folk som ändrat spänningen till pumpen. De sätter i en diod 1n4001 för att minska volten och i före och efter ljudupptagningen är minskningen av missljudet påtaglig. Länkar till ett klipp nedan:

http://www.youtube.com/watch?v=gJjhDgKZHdU

Någon som vet något ställe där man kan köpa prylarna de använder i videon-klippen? Tror det skulle vara ödesdigert om jag gav mig på att göra det själv...

Permalänk

Kan meddela att jag själv tillverkade en strömsladd - på samma sätt som i videoklippen ovan - till pumpen. Efter det har missljuden försvunnit och jag kan höra hör mina utblåsfläktar igen.