Permalänk
Medlem

Vilket moderkort ska jag välja?

Tjenna! Osäker om denna fråga ska in här eller på hela datorpaket men då det handlar mest om moderkortet så får det blir här.
Nu då lönen snart rullar in så har jag bestämt att uppgradera min dator som så står i min signatur till en intel och har ungefär ingen aning vad jag ska köra med för moderkort. Det jag har bestämt hittills är att det ska in en i5:a (lite osäker på om man ska ta 2500k elr 3570k) och ett GTX 670/680.

Fick som tips på dayviews att jag skulle köra med ett Z77 moderkort för grafikkortets skull, vad säger ni här om det?

Mitt ihop plock på Inet ser i alla fall ut så här just nu: Inet - Intel

Mvh

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk

om du inte vill ha massa olika funktioner och bara ett plain moderkort funkar i princip alla lika bra.

Permalänk
Medlem

Aa det är ju sant men hörde att z77 var bättre för just grafikkortet med PCI 3.0.
Är inte så jätte brydd om massa funktioner men så länge det är blått/svart/vitt och kan överklocka processorn lite lätt så är jag mest nöjd, den får bara inte kosta över 2000 så.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Alla z77 moderkort har i stort samma grund men ju dyrare desto fler finneser eller fler sata portar eller liknande.. Skall du bar ha ett grafikort så spellar det absolut ingen roll och så gäller även dom extra funktioner som följer med.. Allt är en smaksak. Alla z77 moderkort stödjer PCIe 3.0 men det är absolut inget att hänga upp sig på då det i dagsläget inte ger någon som hälst prestanda ökning.. Såg något test som visade identisk prestanda och i något spel var det till och med tvärt om..
När det gäller sen gäller CPU så är det en fördel med i5 3570K då den ger stöd för PCIe 3.0 vilket inte den gamla 2500K gör.. ´Men i framtiden kommer säkert nya drivrutiner och stöd för PCIe 3.0 som ger den bättre prestanda.
Val av grafikort är det bättre att satsa på ett med eftermonterat kylare och inte ett referenskort typ ASUS DCII, MSI Twin Frozr eller Gigabyte´s WindForce kylare..
Skall du köra vattenkylnings variant på CPU´n så behåll dina minnen med stora kylflänsar men skall du köpa en tornkylare så kommer du att få problem. Bättre att välja Lowprofile minnen istället..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Min största fundering var ju om man skulle ta ett z77 kort elr inte då det finns andra kort så som z68 och liknande. På grafikkortet ska det på en vattenkylning och samma sak med CPU:n. Men som min kundvagn ser ut just nu, förutom att CPU:n byts till 3570k, är det dugligt?

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

varför tar du inte detta 670:in ist?
det är billigare, kyler bättre och är förmodligen tystare. har hört att reference ska föra en den oljud
jag är sjukt nöjd med mitt och de kyler bra och är tyst.

http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2...

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av polika:

varför tar du inte detta 670:in ist?
det är billigare, kyler bättre och är förmodligen tystare. har hört att reference ska föra en den oljud
jag är sjukt nöjd med mitt och de kyler bra och är tyst.

http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2...

Läs inläggen innan du postar. han skrev att han ska kasta på vattenkylning på grafikkortet.

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Ta ett moderkort som passar dina behov.
Och ta en 3570k eftersom det är samma pris, och då blir det ju automatiskt z77 också.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Läs inläggen innan du postar. han skrev att han ska kasta på vattenkylning på grafikkortet.

ursäkta! hade gått från datorn och inte uppdaterat sidan innan jag skickade inlägget!

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem

Det lutar mot ett 670 FTW i grafikkorts väg då vattenblocket för 680 passar just den med (osäker på backplate men den borde ju passa eller hur?)
Och sen ett 3570k processor då det är samma pris
Den enda frågan jag egentligen har kvar är om moderkortet jag har i kundvagnen är bra för det priset elr om man ska lägga till lite mer pengar för något bättre, om inte så kommer det se ut såhär.

Intel v2

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet