Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

msi z77a-g43 boot från usb?

jag har precis köpt ett msi z77a-g43 och ska installera mitt os från en usb-sticka, vad ska man aktiver i bios för att detta ska funka?
mvh freddelunk

jag har alltid rätt, om jag inte har fel, då ska du skita i vad jag säger

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2006

För det mesta fungerar det direkt, du kan dock behöva trycka på F12 under boot, för att välja just USB att boota från.
Om inte F12 fungerar så kolla om det är någon annan knapp som det står typ "Boot Menu" eller liknande på medans du bootar.
Lycka till!

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
台北市中正區
Registrerad
Aug 2008

Det ska funka rakt av. Stoppa i en USB 2.0-port, tryck F11 vid uppstart, välj USB-minnet i listan.

Brukar skapas två val, antingen "UEFI: *minnets namntag*" eller bara "*minnets namntag*", kör den utan "UEFI:" i början så ska det lira.

Ibland dricker jag whisky och resterande tid säljer jag cykelkomponenter i kolfiber.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av freddelunk:

jag har precis köpt ett msi z77a-g43 och ska installera mitt os från en usb-sticka, vad ska man aktiver i bios för att detta ska funka?
mvh freddelunk

Din USB-sticka måste bara bootbar. Du kan inte bara lägga över .iso filen och tro att det kan fungera.

Här finns en tutorial om hur du gör en bootable USB-sticka. http://www.intowindows.com/bootable-usb/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Programmet PowerIso version 4.8 eller senare ska kunna göra bootbara usb stickor. Sedan har Microsoft ett eget program (Microsoft usb/dvd tool) Microsoft programmet funkar bara med isofiler hämtade från Microsofts webbplats.

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31