Beställer ny dator i veckan - räcker kylningen i denna?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Kul att se ett lite alternativare bygge jämfört med många av de speldatorer som finns på SweC.

Tycker nog att du ska slänga med ett ljudkort med för bästa upplevelse.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kul att se ett lite alternativare bygge jämfört med många av de speldatorer som finns på SweC.

Tycker nog att du ska slänga med ett ljudkort med för bästa upplevelse.

Tackar! Ljudkort har jag redan som jag nämnt ett par gånger men lätt att missa.

Permalänk
Medlem

Jaha, nu var minnena jag bestämt mig för slutsålda... och inget nytt leveransdatum. Vet att detta inte är forumdelen för minnen men vågar man köra på märket A-Data när det gäller RAM eller är Corsair och Crucial mer stabila och svala?

Där finns bara modeller med kylflänsar i lager och det är som jag förstått av tidigare svar inget jag behöver utan dom tar bara extra plats...

http://www.inet.se/produkt/5305785/a-data-8gb-1x8192mb-cl11-1...

http://www.inet.se/produkt/5315227/corsair-16gb-2x8192mb-cl11...

Eller invänta ny leverans av Corsair/Crucial lågprofilminnen?

Edit: Fanns dessa också...

http://www.inet.se/produkt/5315227/corsair-16gb-2x8192mb-cl11...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Andnate:

Tackar! Ljudkort har jag redan som jag nämnt ett par gånger men lätt att missa.

Okej sorry
Läste hela tråden men sitter på jobbet samtidigt så har troligen missat en eller annan mening.

Tycker du gör rätt i att skaffa en k variant och i7 är defenitivt rätt.
Kör du på ett Grafikkort. Tror det blir en lämplig processors avlastning. Några hundra för att öka processorns prestanda med 10-15% är lätt värt det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Okej sorry
Läste hela tråden men sitter på jobbet samtidigt så har troligen missat en eller annan mening.

Tycker du gör rätt i att skaffa en k variant och i7 är defenitivt rätt.
Kör du på ett Grafikkort. Tror det blir en lämplig processors avlastning. Några hundra för att öka processorns prestanda med 10-15% är lätt värt det.

Det var min tanke från början, att ha ett enklare grafikkort med typ 1024MB minne för att avlasta.. men samtidigt låter dom ju lite om dom har fläkt...

Något tips på grafikkort som kan passa, max 1000:-? Mer än så vill jag nog inte lägga...isåfall kör jag nog på integrerade grafiken i alla fall.. åtminstone testar och ser om det duger.

Permalänk
Medlem

Jag har samma Noctuakylare som du har valt. På mitt moderkort blockerar bakre fläkten den närmaste minnesplatsen och jag har Vengeance lågprofilminnen. Detta kan jag lösa genom att sätta kylaren så att fläktarna riktas i push pull uppåt.
I mitt fall gör det inget då jag inte behöver mer Ram men för dig gäller det att du öppnar upp fläktplatsen på översidan av chassit om kylaren ska funka ihop med 4 fyllda minnesbanker.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Absolut. Antar att du inte ska spela med den? För isåfall behöver du ett bättre grafikkort.

För nåt så simpelt som Sims 2/3 t.ex funkar det, klart inte på högsta. Sen självklart förtjänar en dator för den här summan ett bättre grafikkort än det han har. Rent spontant tycker jag du kan spara in en 500 hundring på minnena, ingen användning för mer än 8GB knappt för en normalanvändare, och lägga det på ett starkare grafikkort istället. Optisk läsare kan du ju se över om verkligen behöver, så fall har du lite mer cash på grafikkortet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Andnate:

Det var min tanke från början, att ha ett enklare grafikkort med typ 1024MB minne för att avlasta.. men samtidigt låter dom ju lite om dom har fläkt...

Något tips på grafikkort som kan passa, max 1000:-? Mer än så vill jag nog inte lägga...isåfall kör jag nog på integrerade grafiken i alla fall.. åtminstone testar och ser om det duger.

Passiva Grafikkort på Inet.

Detta kanske är ett alternativ?
Avbelastar Processorn och är knäpptysta

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andnate:

Det du länkade till är Win 7 Home Premium, men jag måste ha Professional för att eventuellt kunna utnyttja 32 GB i framtiden vid behov. Priset skiljer inte så mycket mellan Webhallen och Inet på Pro och jag vill ha allt monterat och klart.

Aaah Sorry missa de helt fan!!

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju köra en 3820 och x79 kortet som är snorbilligt på cdon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Jag har samma Noctuakylare som du har valt. På mitt moderkort blockerar bakre fläkten den närmaste minnesplatsen och jag har Vengeance lågprofilminnen. Detta kan jag lösa genom att sätta kylaren så att fläktarna riktas i push pull uppåt.
I mitt fall gör det inget då jag inte behöver mer Ram men för dig gäller det att du öppnar upp fläktplatsen på översidan av chassit om kylaren ska funka ihop med 4 fyllda minnesbanker.

Tack för ditt inlägg! Jag har efter råd o tips i tråden ändrat om min köplista en del från första inlägget, nu blir det ändå 32GB - i lågprofil och en annan kylare + en extra fläkt då jag valt att lägga till ett mycket enkelt passivt kylt grafikkort. Jag ska alltså bar. Kanske ändrar mig igen... men beställningen går iväg senast i morgon.

Uppdaterad köplista:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1995586/2012-07-05

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

För nåt så simpelt som Sims 2/3 t.ex funkar det, klart inte på högsta. Sen självklart förtjänar en dator för den här summan ett bättre grafikkort än det han har. Rent spontant tycker jag du kan spara in en 500 hundring på minnena, ingen användning för mer än 8GB knappt för en normalanvändare, och lägga det på ett starkare grafikkort istället. Optisk läsare kan du ju se över om verkligen behöver, så fall har du lite mer cash på grafikkortet

Blir aldrig några spel alls för min del, vill jag lira har jag ett PS3 där spelen jag gillar finns.

Med dom ljudprogram och samplingar jag kör har jag minst behov av 16GB, vet jag av erfarenhet då jag hade 8GB på en dator i min förra musikstudio och den laggade när jag belastade den med mycket tunga ljud. Jag vill kunna köra på utan att tänka på minnet.

Grafikkort har jag lagt till ett passivt för den lilla summan 249:-, kommer bara köra videoklipp och inget annat som kräver mycket.

Spara in pengar behöver jag inte, jag har någon tusenlapp till att lägga men tror inte jag behöver mer än vad jag har.

Skrivet av DavidtheDoom:

Passiva Grafikkort på Inet.

Detta kanske är ett alternativ?
Avbelastar Processorn och är knäpptysta

Tack, jo jag har redan lagt till ett av de enklaste just för avlastningen. Och lagt till en tyst fläkt ändå fast det kanske är overkill.

Permalänk
Medlem

Datorn beställd nu, tack för alla råd o tips - det var till stor hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andnate:

Datorn beställd nu, tack för alla råd o tips - det var till stor hjälp!

Och då får man väl önska lycka till med ditt nya projekt

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Och då får man väl önska lycka till med ditt nya projekt

Tackar så mycket!