msi Z77A-G43 överklocknings promblem!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2004

msi Z77A-G43 överklocknings promblem!

Mitt MSI Z77A-G43 överklockade jag till 100x46=4600mhz av misstag. Har inte uppdaterat bios nångång, nu är problemet att jag kan varken clear cmos eller ta ur batteriet ingenting funkar. Den visar iaf att den vill köra 100x46=4600mhz när jag bootar, vet inte vad jag ska gör? Nån som vet hur jag ska kunna boota min burk igen? Sitter en 3570K med 8gig kingston minnen i (1600mhz), är biosen buggad eller vad händer? Provade 4.2ghz utan problem. Men kan inte få tillbaka orginal klocken/bios, den botar vad jag än gör med 4600mhz

Intel i7-4790K @4GHz || MSI Z97-G45 GAMING || HyperX 16GB 2133 CL11 2x8GB || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || CM Storm Sniper Midi Tower Black || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming ||Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One || LG 60" ||

Trädvy Permalänk
Entusiast
Registrerad
Sep 2011

Det är svårt att säga härifrån vad som är knas men har du testat att ta reset to default i bios?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Blargmode:

Det är svårt att säga härifrån vad som är knas men har du testat att ta reset to default i bios?

Kommer inte ens in i bios :/
Den låser sig när det står entering setup.

edit: har haft batteriet ur hela natten utan resultat
clear cmos funkar bara inte, inget funkar :/

Intel i7-4790K @4GHz || MSI Z97-G45 GAMING || HyperX 16GB 2133 CL11 2x8GB || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || CM Storm Sniper Midi Tower Black || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming ||Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One || LG 60" ||

Trädvy Permalänk
Entusiast
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av atrOx:

Kommer inte ens in i bios :/
Den låser sig när det står entering setup.

edit: har haft batteriet ur hela natten utan resultat
clear cmos funkar bara inte, inget funkar :/

Jag utgår ifrån att du har haft nätagget urkopplat när du gör det?
Annars vet jag inte, jag hade antagligen testat så att det inte var något annats som var vajsing. Så koppla ur allt utom ett ramminne och nätagget, koppla skärmen till moderkortet och försök komma in i bios med minst två olika tangentbord.

Det låter ganska sjukt att den bara skulle sluta funka sådär, om du inte hade helt uppåt väggarna för hög volt när du klockade upp i 4,6 dvs.
Men ja, testa för alla fel som kan finnas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Blargmode:

Jag utgår ifrån att du har haft nätagget urkopplat när du gör det?
Annars vet jag inte, jag hade antagligen testat så att det inte var något annats som var vajsing. Så koppla ur allt utom ett ramminne och nätagget, koppla skärmen till moderkortet och försök komma in i bios med minst två olika tangentbord.

Det låter ganska sjukt att den bara skulle sluta funka sådär, om du inte hade helt uppåt väggarna för hög volt när du klockade upp i 4,6 dvs.
Men ja, testa för alla fel som kan finnas

japp hade nätagget urkopplat, har inte voltmoddat alls bara ökat ration till 100x46=4600mhz
Ska testa med att köra med ett minne och moderkortets bildutgång och olika tangentbord.
återkommer med resultat! tack så länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2004

Nej inget det du sa hjälpte :/ hur fan kan man bygga sånt skrot. Går alltså inte clear cmos med första firmware i biosen, vilket jävla skit!

edit: drog ut allt utom minne och cpu körde även via moderkortets video utgång samma jävla skit fortfarande! ska man behöva köpa nytt moderkort för att det ska funka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2004

Så problemet löst! Tydligen är inte Ivy Bridge 100% kompatibel med MSI Z77A-43:s firmware som den sheppas med utan fick sätta i en "gammal" Sandy Bridge cpu och då gick den att boota och komma in i bios igen. Nu senaste firmware och det ska funka att kunna cleara cmos nu, har inte testat på min än men polaren har testat på sin dator med samma spec och det funkade med nyaste firmware.

Tack för att du tog dig tid iaf!
Ville bara rapportera om någon annan får samma strul.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av atrOx:

Så problemet löst! Tydligen är inte Ivy Bridge 100% kompatibel med MSI Z77A-43:s firmware som den sheppas med utan fick sätta i en "gammal" Sandy Bridge cpu och då gick den att boota och komma in i bios igen. Nu senaste firmware och det ska funka att kunna cleara cmos nu, har inte testat på min än men polaren har testat på sin dator med samma spec och det funkade med nyaste firmware.

Tack för att du tog dig tid iaf!
Ville bara rapportera om någon annan får samma strul.

Vad trevligt att det löste sig!
Och det är jättebra att du berättade vad lösningen var trots att du hittade felet själv, MVG i forumanvändning