Permalänk
Medlem

moderkorts köp, hjälp!

Hade tänkt att köpa ett nytt moderkort pga av att mitt gamla gick sönder hade då 1366 socket på mitt gamla och använder mig av en intel core i7 960 processor. Det nya moderkortet jag hade tänkt att köpa är GIGABYTE X79-UD3 X79 S-2011 ATX. Min fråga är då följande:

Är min 960 processor kompatibel med "GIGABYTE X79-UD3 X79 S-2011 ATX" även ifall de moderkortet är 2011 socket och min processor är 1366 eftersom det står att det moderkortet ska funka på i7 processorer?

Permalänk
Skrivet av RickSick:

Hade tänkt att köpa ett nytt moderkort pga av att mitt gamla gick sönder hade då 1366 socket på mitt gamla och använder mig av en intel core i7 960 processor. Det nya moderkortet jag hade tänkt att köpa är GIGABYTE X79-UD3 X79 S-2011 ATX. Min fråga är då följande:

Är min 960 processor kompatibel med "GIGABYTE X79-UD3 X79 S-2011 ATX" även ifall de moderkortet är 2011 socket och min processor är 1366 eftersom det står att det moderkortet ska funka på i7 processorer?

Nej du! Det går absolut inte, då dom ligger 2 (eller 3 med 2011 sockeln) bak i tiden.

Permalänk
Medlem

Okej vilket moderkort skulle du rekommendera att köpa? (:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RickSick:

Okej vilket moderkort skulle du rekommendera att köpa? (:

Ett X58 moderkort.

Komplett säljer ett demokort (ersättningskort från leverantör) för 380:- Tyvärr saknas IO-shield
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610275

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ett X58 moderkort.

Komplett säljer ett demokort (ersättningskort från leverantör) för 380:- Tyvärr saknas IO-shield
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610275

Vad är IO-shield? Är det viktigt att ha?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RickSick:

Vad är IO-shield? Är det viktigt att ha?

Plåten runt alla anslutningarna på baksidan. Man klarar sig utan, men det ser lite sådär ut och man får vara lite försiktig när man stoppar in sladdar i moderkortet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad större skillnad mellan http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610275#info eller http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477066#extra och vad är det isåfall för skillnad?
Kan man köpa IO-shield som passar till det moderkortet någon stans? Hade varit ganska bra att ha egentligen inget nödvändigt men det är alltid bättre att ha det än att inte ha det.

Tack för all hjälp förresten!

Permalänk
Medlem

Behöver inte köpa IO-shield det moderkortet du länkade är samma som jag använde innan, så har kvar den sen innan. (:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RickSick:

Är det någon skillnad större skillnad mellan http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610275#info eller http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477066#extra och vad är det isåfall för skillnad?
Kan man köpa IO-shield som passar till det moderkortet någon stans? Hade varit ganska bra att ha egentligen inget nödvändigt men det är alltid bättre att ha det än att inte ha det.

Tack för all hjälp förresten!

Det billigare är, om jag minns rätt, en nyare variant som har usb 3.0 och värdelös sata3. Som tur är har det även sata 2 som funkar utmärkt. Jag skulle absolut ha köpt det billigaste. IO-plåten är värre. Leta på tradera och Ebay eller fråga komplett/inet oa om dom har några som ligger och skräpar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RickSick:

Behöver inte köpa IO-shield det moderkortet du länkade är samma som jag använde innan, så har kvar den sen innan. (:

Perfekt

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vad menas med "ersättning från leverantör". Vad har hänt med moderkortet?

En liten random fråga, om det är fel på mina minnen kan dom då förhindra att datorn inte lyckas komma in till biosen? Vad jag har förstått så sitter biosen i moderkortet och laddas därifrån kan minnena då påverka detta så att datorn inte startar och bara startar om hela tiden innan den bootar upp och innan man kan gå in på bios?

Varför säljs processorn fortfarande för ca 2,5k (intel core i7 960) när det knappt verkar säljas moderkort med 1366 socket längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RickSick:

Varför säljs processorn fortfarande för ca 2,5k (intel core i7 960) när det knappt verkar säljas moderkort med 1366 socket längre?

För att man har kvar processorer i lager? Man säljer 1156 också som har ännu sämre utbud av moderkort.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RickSick:

Vad menas med "ersättning från leverantör". Vad har hänt med moderkortet?

En liten random fråga, om det är fel på mina minnen kan dom då förhindra att datorn inte lyckas komma in till biosen? Vad jag har förstått så sitter biosen i moderkortet och laddas därifrån kan minnena då påverka detta så att datorn inte startar och bara startar om hela tiden innan den bootar upp och innan man kan gå in på bios?

Varför säljs processorn fortfarande för ca 2,5k (intel core i7 960) när det knappt verkar säljas moderkort med 1366 socket längre?

1# Tex kan en kund ha skickat in ett defekt moderkort på garantin. Komplett har då kanske vald att skicka ett nytt, likvärdigt direkt eller kunden ville ha nåt helt annat. Sen får Komplett ett nytt från leverantören.

2# Minnet kan lätt förhindra datorn i att boota in i Bios. Testa med en minnessticka åt gången, och flytta runt på den. Givetvis är det bäst ifall man kan testa med helt nya minnen.

3# Som mfm skrev eller butiken ser det som bra service att kunna tillhandahålla delar till lite äldre system.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...