Köpa ny cpu kylare Cooler Master TX3 EVO?

Permalänk
Medlem

Köpa ny cpu kylare Cooler Master TX3 EVO?

Hej, skulle behöva lite råd.
Vill byta ut min amd stock kylare för jag tycker den låter lite för mycket när man kör igång o spelar och fläkten går upp och bryter 3000 rpm, (3 år gammal stock kylare) låter som ett mindre jet plan när den går upp på högvarv core tempen har även gått upp från ca 60 i load till ~65 i prime95 small fft test de senaste veckorna, kan såklart ha med det varmare vädret och göra. Men rekommenderad temp för cpun är 62c enligt amd.

Har inte råd med någon jätte dyr kylare och har ingen större erfarenhet när det gäller att pilla i datorer så att ta bort moderkortet känns lite overkill för mig just nu. Kör inte heller överklockat utan på stockspeed 3.2ghz så http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo borde duga tycker jag, verkar ju gå att installera den när moderkortet sitter kvar i datorn, och inte allt för svår installation med den där spakanordningen för amd.

Men om jag fattat rätt så går det inte att ha så fläkten blåser ut mot utblåset på de bakre chassifläktarna utan man måste ha den uppåt eller neråt om man kör amd, så man får antingen ha det till att blåsa ner på grafikkortet eller upp i chassitaket mot nätagget, har ingen fläkt i taket men har ett ventilationshål, räcker det? vill inte överhetta nätagget..

Mitt moderkort http://www.techspot.com/articles-info/172/images/crosshair3mo... asus crosshair III formula

CPU 3.20ghz http://img442.imageshack.us/img442/4267/cpuwp.png

Nätagg 850W Corsair TX /80+
Chassi NZXT ZERO 2 Full Tower
2x Ram minne 4gb DDR3 1600 MHz

tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Ja absolut går bra med den men kan ta andra bättre Hyper 212 EVO mer prisvärd idag .

jag rekommendera den .

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quadcore:

Ja absolut går bra med den men kan ta andra bättre Hyper 212 EVO mer prisvärd idag .

jag rekommendera den .

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Tack bra att den passar, har kollat på en massa olika kylare idag och har verkligen svårt för att hitta den rätta, det är ju just det att jag inte vill ta bort moderkortet som gör det så svårt att hitta en bra kylare då de flesta kräver en backplate.

Har även kollat på hyper 212 evo innan idag och den verkar ju snäppet bättre helt klart, men det är ju det att där måste man ju ta bort moderkortet för att få dit backplaten och jag vill verkligen inte det :/ sen så mätte jag amd's stock kylare nyss och den var 91mm bred och då är det bara ca 1 cm kvar att den den går i mina två ram minnen.
Mätte ram minnen också och de går ut ca 55mm från moderkortet (inte för jag vet om det spelar någon roll) så ser vi på 212 evon som är 120mm bred skulle den ju gå in i ram minnena eftersom jag måste ha den antingen uppåt eller neråt och då blir måtten man får gå på om den ska passa hur bred den är om jag har fattar rätt, men tx3an är 90mm bred så borde passa om jag fattat rätt... vet inte vad jag snackar om nu.. bara snurrar i skallen av att ha kollat kylare halva dagen :L
förresten går det bra att ha så att fläkten blåser upp mot nätagget? borde ju vara bättre än att ha det blåsa varmluft ner på grafikkortet.

Förlåt om jag är jobbig men jag kan verkligen noll i dagsläget, men försöker lära mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spow37:

Tack bra att den passar, har kollat på en massa olika kylare idag och har verkligen svårt för att hitta den rätta, det är ju just det att jag inte vill ta bort moderkortet som gör det så svårt att hitta en bra kylare då de flesta kräver en backplate.

Har även kollat på hyper 212 evo innan idag och den verkar ju snäppet bättre helt klart, men det är ju det att där måste man ju ta bort moderkortet för att få dit backplaten och jag vill verkligen inte det :/ sen så mätte jag amd's stock kylare nyss och den var 91mm bred och då är det bara ca 1 cm kvar att den den går i mina två ram minnen.
Mätte ram minnen också och de går ut ca 55mm från moderkortet (inte för jag vet om det spelar någon roll) så ser vi på 212 evon som är 120mm bred skulle den ju gå in i ram minnena eftersom jag måste ha den antingen uppåt eller neråt och då blir måtten man får gå på om den ska passa hur bred den är om jag har fattar rätt, men tx3an är 90mm bred så borde passa om jag fattat rätt... vet inte vad jag snackar om nu.. bara snurrar i skallen av att ha kollat kylare halva dagen :L
förresten går det bra att ha så att fläkten blåser upp mot nätagget? borde ju vara bättre än att ha det blåsa varmluft ner på grafikkortet.

Förlåt om jag är jobbig men jag kan verkligen noll i dagsläget, men försöker lära mig!

Ja jag förstår men skulle går bra med 212 EVO kan ha två fläktar på den oxå men bara en fläkt följa med men kan köpa ny två fläktar senare . jag har själv men fast 212 PLUS gamla version men samma som EVO . helt nöjd o har två fläktar på nu perfekt . billigt pris o bra inte så dåligt kylare även . men om du vill ha enkel sätt på moderkort ? du kan ta TX3 EVO o kan köpa två fläktar på den oxå utan problem .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

artic coolings freezer 13 eller freezer 13 pro använder samma infästning som stockkylaren gör har sälv en freezer 13 pro för att kyla ner den som mycket som möjligt då jag tycker om och överklocka :3

den är väldigt tyst kan jag lova efter att jag gjort en egen fläktkurva med gigabytes program (överklockade ju så jag behövde justera lite ^^) och bytt fläktarna på mitt grafikkort till två 120mm fläktar ska bara fixa ett chassie som har nätagget i botten så är jag nöjd (den suger upp all varm luft just nu från cpu och gpu och det är kanske inte så bra ca 50 grader varmluft just nu ska kanske fixa något hölje vid cpu kylaren så den skjuter ut luften mot fläkten brevid cpu kylaren istället)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Spow37:

Hej, skulle behöva lite råd.
Vill byta ut min amd stock kylare för jag tycker den låter lite för mycket när man kör igång o spelar och fläkten går upp och bryter 3000 rpm, (3 år gammal stock kylare) låter som ett mindre jet plan när den går upp på högvarv core tempen har även gått upp från ca 60 i load till ~65 i prime95 small fft test de senaste veckorna, kan såklart ha med det varmare vädret och göra. Men rekommenderad temp för cpun är 62c enligt amd.

Har inte råd med någon jätte dyr kylare och har ingen större erfarenhet när det gäller att pilla i datorer så att ta bort moderkortet känns lite overkill för mig just nu. Kör inte heller överklockat utan på stockspeed 3.2ghz så http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo borde duga tycker jag, verkar ju gå att installera den när moderkortet sitter kvar i datorn, och inte allt för svår installation med den där spakanordningen för amd.

Men om jag fattat rätt så går det inte att ha så fläkten blåser ut mot utblåset på de bakre chassifläktarna utan man måste ha den uppåt eller neråt om man kör amd, så man får antingen ha det till att blåsa ner på grafikkortet eller upp i chassitaket mot nätagget, har ingen fläkt i taket men har ett ventilationshål, räcker det? vill inte överhetta nätagget..

Mitt moderkort http://www.techspot.com/articles-info/172/images/crosshair3mo... asus crosshair III formula

CPU 3.20ghz http://img442.imageshack.us/img442/4267/cpuwp.png

Nätagg 850W Corsair TX /80+
Chassi NZXT ZERO 2 Full Tower
2x Ram minne 4gb DDR3 1600 MHz

tacksam för all hjälp!

Kör du på tx3an, kan vara lite bökig att få dit, men för de priset hittar du nog inte bättre, glöm inte fylla glappen mellan heatpipesen med kylpasta innan du monterar bara så ska de nog gå bra!

Mvh

Permalänk
Medlem

Ta för tusan något med minst en 120mm-fläkt på. Små fläktar låter ju så oerhört.
Med lite större fläktar går det ändå att få dem tysta och samtidigt flytta lite luft. Du kommer göra dina öron en tjänst.

Som ex. AMDs standardkylare som jag tvingas sitta på nu i några dagar har en 80mm-fläkt.
Går ju inte ens vara i samma rum som datorn. (Tacka vet jag förlängningskablar!)

Sen, du skrev att du inte ville lägga mycket pengar på det, men ta för guds skull inte det billigaste du hittar. Gå upp 100:- i pris och du får en hel del bättre grejer. Det är det defenitivt värt.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

tx3 evo verkar ju inte så extremt högljudd som stockkylare ändå så tänkte beställa en sån och prova.

Det som hindrar mig från att köpa en direkt är om någon kunde vara så snäll och försöka svara på om man är begränsad till en north-south placering eller om de där plåtarna man får med gör så att man kan ha den blåsa east-west så att den blåser ut varmluften bakåt, annars om man måste ha den till att blåsa uppåt kommer den ta varmluft från gpu'n under och blåsa varmluft rätt på psu'n som sitter i taket och då kankse det inte är lönt att köpa den? och tempsen kankse blir ännu högre än med stock?

Har sökt och försökt hitta om det går att placera den så på en am3'a men hittar verkligen inget riktigt svar det verkar blandat mellan ja och nej om det går eller ej.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är klart obehagligare att trycka dit en massa push-pins så att moderkortet knakar i fogarna än att i lugn och ro skruva bort moderkortet för att sätta dit en riktig backplate. Då kan man också vara säker på att kylaren inte ramlar av därför att en av pinnarna inte satt riktigt.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spow37:

tx3 evo verkar ju inte så extremt högljudd som stockkylare ändå så tänkte beställa en sån och prova.

Det som hindrar mig från att köpa en direkt är om någon kunde vara så snäll och försöka svara på om man är begränsad till en north-south placering eller om de där plåtarna man får med gör så att man kan ha den blåsa east-west så att den blåser ut varmluften bakåt, annars om man måste ha den till att blåsa uppåt kommer den ta varmluft från gpu'n under och blåsa varmluft rätt på psu'n som sitter i taket och då kankse det inte är lönt att köpa den? och tempsen kankse blir ännu högre än med stock?

Har sökt och försökt hitta om det går att placera den så på en am3'a men hittar verkligen inget riktigt svar det verkar blandat mellan ja och nej om det går eller ej.

Min TX3 sitter fram -> bak, det var inga problem. Den kyler bättre än standardkylaren till lägre ljudnivå, men det är fortfarande en rätt så snabb-snurrande 92mm-fläkt, så jag tyckte den lät för mycket i alla fall.

Jag försökte också spara pengar och prova med den, men det slutade med att jag köpte till två nya 92mm-fläktar för 50kr/st från Arctic Cooling, som snurrade i max 1800rpm, vilket var en mycket tystare upplevelse, och kylde lite bättre eftersom det var push-pull med dubbla fläktar.

Den är visserligen ok att installera, eftersom man som sagt inte behöver byta bottenplattan, men det är svårare än standardkylaren, eftersom snäppfästet måste passas in i lite skåror.

Jag skulle dock utan tvekan köpt en Hyper 212 EVO istället, med en tystare 120mm-fläkt, och ta att man får plocka ut moderkortet, för det kommer göra sån stor skillnad ljudmässigt och kylmässigt för en väldigt liten extra peng.

Skrivet av A7V:

Själv tycker jag det är klart obehagligare att trycka dit en massa push-pins så att moderkortet knakar i fogarna än att i lugn och ro skruva bort moderkortet för att sätta dit en riktig backplate. Då kan man också vara säker på att kylaren inte ramlar av därför att en av pinnarna inte satt riktigt.

Dock inga push-pins på AMD, utan deras snäppfäste som man hakar fast i ena änden, sen böjer över en liten spak, men jag håller med dig, hellre skruva fast fästet och sen sitter det som det ska.

Oftast är det ju bara första gången man skruvar bottenplatta ihop med ett bottenfäste, sen sitter kylaren i sin tur fast i de fästet som blir på ovansidan moderkortet. Då är det ju enklare om man ska lossa och byta pasta eller nåt annat.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Hmmm verkar nästan som att man skulle bita i det sura äpplet och ta en 212 evo, har tyvärr ingen som kan hjälpa mig med moderkortet heller :/ men är det bara att plugga ur alla kontakter och någon skruv som håller fast kortet sen lyfta bort? för själva kortet sitter på en liten egen platta verkar det som. Ska man ta bort hela den plattan eller bara själva kortet? Kommer nog bli några dagars jobb dehär

Här är en bild på hur mitt ser ut http://img717.imageshack.us/img717/6962/dsc00223yd.jpg som ni ser är minnena nära hoppas jag får plats med en 212'a

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt en ganska stor chans att du inte behöver ta ut moderkortet alls med en 212:a.
Som blackeagle påpekade så brukar det redan sitta en backplate och plastram på Amd's moderkort.
Jag tycker mig minnas att det bara var att skruva dit kylaren på den befintliga ramen (utan att behöva komma åt baksidan) när jag satte dit min Hyper 212 (ej EVO).

Den kyler iaf bra och är tyst. Kyler min Phenom II X6 @3.2GHz utan att störa.
Minnena ska inte vara några problem, däremot är kylaren ganska hög.
Jag har för mig att den gamla 212 kräver typ 168 mm höjd ovanför moderkortet.
Tror att 212 Evo är några millimeter lägre.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Tjena!
Tänkte bara berätta hur det gick, det var inte alls så svårt som jag troode, att ta ut moderkortet gick ganska fort och smärtfritt, installationen av 212 evo var också väldigt enkel och allt som allt tog det väl runt 2 timmar, är iaf jätte nöjd!
Fläkten snurrar i ~700 varv när jag inte gör något ansträngand och ~1100 varv i load med en idle temp på 29 grader, ~34 om man surfar och lite.

Prime95's small fft test efter ca 30min ~50c core temp, en minskning med 15 grader från förra 65c i load, och vilken ljud skillnad! hör knappt fläkten nu om man jämför med stock.

Kan inte fatta att jag väntat 3 år på att göra mig av med det andra högljudda skräpet. Passade även på att köpa en tryckluft på burk och sprutade bort allt damm och skit, (har använt dammsugare innan) dumt jag vet, ska sluta med det och köra tryckluft från och med nu tänkte jag, dock gick det åt en hel burk (300ml från inet) men slösade nog lite väl mycket kankse

Iaf kan bara rekommendera coolermaster 212 evo! och tack för att ni övertygade mig om att ta bort moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spow37:

Tjena!
Tänkte bara berätta hur det gick, det var inte alls så svårt som jag troode, att ta ut moderkortet gick ganska fort och smärtfritt, installationen av 212 evo var också väldigt enkel och allt som allt tog det väl runt 2 timmar, är iaf jätte nöjd!
Fläkten snurrar i ~700 varv när jag inte gör något ansträngand och ~1100 varv i load med en idle temp på 29 grader, ~34 om man surfar och lite.

Prime95's small fft test efter ca 30min ~50c core temp, en minskning med 15 grader från förra 65c i load, och vilken ljud skillnad! hör knappt fläkten nu om man jämför med stock.

Kan inte fatta att jag väntat 3 år på att göra mig av med det andra högljudda skräpet. Passade även på att köpa en tryckluft på burk och sprutade bort allt damm och skit, (har använt dammsugare innan) dumt jag vet, ska sluta med det och köra tryckluft från och med nu tänkte jag, dock gick det åt en hel burk (300ml från inet) men slösade nog lite väl mycket kankse

Iaf kan bara rekommendera coolermaster 212 evo! och tack för att ni övertygade mig om att ta bort moderkortet

Gratulerar till en tyst och kall dator

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX