Permalänk
Medlem

Vilket minne ska jag välja?

Ska uppgradera ram minnet i burken nu men vilket ska man välja?
Vilka går ihop med nuvarande och moderkort? eller ska man bytta ut alla minnena till nyare?

MK MSI 870A-G54 Socket AM3, 870, ATX
Corsair 4GB (2x2KIT) INET 1600MHz/CL9/1,65V./XMS3
CPU AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz, 8MB,125W, AM3, BE
GK PCIe GB GF GTX 560Ti

Hur ser man att de passar ihop?

Funderar på att gå upp till 12GB

Permalänk
Medlem

Har du råd så borde du köpa ett 12gig dominator-kit från inet.

Permalänk
Skrivet av TheLaw:

Har du råd så borde du köpa ett 12gig dominator-kit från inet.

Nej det borde han inte, eftersom hans moderkort är dualchannel så vill han utöka med ett till 8gb kit. Bästa brukar vara att gå på samma timings cl9 i ditt fall och klock 1600mhz när man ska skaffa ett set till så att säga. Jag rekomenderar vilka minnen som helst i dual channel med cl9 och 1600mhz.

Edit: jag skulle nog också ta minnen specade för samma spänning Dvs 1.65v. T.ex. 2xhttp://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650273 . Jag vet inte om komplett har ett kit med två st sådanna, i så fall funkar det så klart utmärkt.

Permalänk
Skrivet av TheLaw:

Har du råd så borde du köpa ett 12gig dominator-kit från inet.

Att stoppa ett triple channel kit i en dual channel dator är inte det smartaste man kan göra, jag tror att TS menade att stoppa i 2X4GB till de befintliga 2X2GB.

De minnena du har är ju ungefär så snabba som "standard" är just nu. Det som talar för att byta allt är att gå ner till 1,5V i stället för 1,65V. Jag vet inte hur det går att blanda 1,5V-minnen med 1,65V-minnen. Risken är nog att alla måste köras på 1,65V vilket ger lite mer värme än nödvändigt men inget katastrofalt.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Permalänk

De borde fungera, men tyvärr tror jag ingen kan lova att det fungerar. Alla tillverkare rekomenderar att köpa paket ur samma batch för att de då vet att det inte ska bli några problem.
Men som sagt de är specade som dina så när som på drivspänning (men den går ju att höja om du inte kan ha olika på olika bankar), så det borde fungera.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Borde inte vara något problem dom kör samma klockfrekvens och latens och samma volt.

Jämför man sedan tillverkarens artikel nummer på:
dina gamla CMX4GX3M2A1600C9
och nya CMX8GX3M2A1600C9

Så ser man att dom är identiska enda skillnaden är större minnesmängd på modulerna.

CDON hade inte skrivit ut tillverkarens artikel nummer så jag kollade på prisjakt (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=703642).

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Varför ska du byta minnen för ?
Det jag kan se så behöver du bara köpa 4Gb till av det minnena du redan har.