Permalänk

5,25" pump reservoar tempsensor kombo

Det börjar närma sig inköp av vattenkylningssystem och utöver att vilja hålla nere priset lite så vore det även intressant att få saker snygga. Pumpar och reservoarer verkar ofta bli någon form av lösning där man buntbandar fast dom någonstans i chassit. Därför vore det väldigt intressant med koolance lösning:

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p12783_Koolanc...

Här får man användning för 1 av mina 5 5,25" platser vilket alltid är trevligt. Du får dessutom en indikator för vattentemperatur samt har lätt att se vattennivån i systemet. Egentligen ser allt perfekt ut, har bara ingen koll på om dessa är bra eller om det finns kända nackdelar med denna lösning/koolance.

Finns i två varianter där den stora skillnaden är pumpstyrkan verkar det som:
1269:-
Fördermenge: 420L/h
Förderhöhe: 2,6m

2132:-
Fördermenge: 522L/h
Förderhöhe: 7m

Jag skulle inte tro att jag i mitt cooler master haf 922 med 1x240rad + eventuellt en phobya 200mm rad samt kylning för 1xgrafikkort och en cpu kan få problem med pumpstyrkan för den övre varianten. Den skulle dock kunna låta för mycket. Den nedre kan man kanske ställa ner pumphastigheten på.

Min fråga är alltså, finns någon erfarenhet med dessa lösningar? Antingen specifikt dessa alternativt liknande lösningar? Är detta en bra lösning?

(Jag nappade på webhallens billiga 7970 så det är den + cpu'n i sign som skall kylas.)

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk

Pumpar överför vibrationer till chassit, därför vill man gärna separera dessa så gott det går. Det är den enda nackdelen jag kan se. Möjlighet att ställa ner hastigheten är ett krav skulle jag säga. Priset är självklart högt, men då får man ett kompakt, färdigt system som är enkelt att montera.

Permalänk

Kanske går att hitta någon sensoranordning och eller reservoar att sätta i 5,25" platser då? Vore trevligt att se vattennivå/temperatur fram på chassit. Kommer montera en phobya 200 rad i sidan troligtvis.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk

det finns diverse fläktkontrollers som kan visa temperaturer. Påklistrad sensor på sidan av resen borde funka

Visa signatur

Simlärare