Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Finns ingen test som visar nå större skillnader mellan metoderna att applisera pasta på så man gör de man själv tycker fungerar bäst, för mej har har kredikortsmetoden gett bästa tempen och påstå att det är fel är ju rätt korkat då ni inte sett mina resultat.

Men är ju tyvärr så att vissa tror sig alltid ha rätt och har någon annan en annan erfarenhet som fungerar bättre för dom så är dom korkade.

MVH Peter

MVH Peter

Ja för dina resultat är universala? Vetenskapligt testade? Lilla gubben, det finns flera videor på youtube där man visar skillnaden mellan de olika metoderna där man tydligt, observera tydligt, kan se att det blir luftbubblor emellan processor och glaskivan man använder som substitut till kylaren. Denna glasskiva kan de också trycka på bra mycket hårdare än vad man kan med en kylare, ja du har säkert byggt egna datorer så någon detaljbeskrivning behövs nog inte här.

Dessutom! Om man har för mycket pasta, som man får med kreditkorts-metoden, så kan det få motsatt effekt. Att just du har fått bättre temps med denna metod påvisar ingenting, min vän.

Så tyvärr så tror vi inte oss att ha rätt utan vi vet. Och om jag ska vara lika ovetenskaplig som dig så har jag också testat olika metoder när jag bytte kylare till min nuvarande Noctua och jag fick då sämst temperaturer med kreditkortet.

Så, lilleman, innan du vill trycka ner oss andra som tycker att riskornet är den bästa metoden så kanske du ska fundera på om vi tror oss ha rätt eller om det ligger något i det? Vad är det som säger att du har den absoluta kunskapen?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorham:

80 grader med ett 580 e inga problem, eller ovanlighet. Ligger alltid runt 70-80 grader med mitt nu på sommaren, vintertid runt 65-75. Det är ingen fara, kortet klarar mer än så, när det ligger runt 95 ärdet dags att byta chassi eller se över insidan.

CPU inte GPU Sedan så är 95 inte så värst farligt på en GPU.. Det är när du går över 100 som du ska se över kylningen.

Skrivet av bergshamra:

Tack för alla svar, ska se om jag kan svara på allt

Använde mer än ett riskorn för pastan måste jag väl säga, men jämnade ut det med ett visitkort för att vara säker på att hela ytan täcktes.

Kollade så fläkten snurrade på fint och att den snurrade åt rätt håll. Chassit har 3 fläktar redan, har iofs 2 gamla nexus fläktar liggande men tyckte att det måste finnas någon annan anledning för överhettningen.

Sen kollade jag så kylarens platta låg emot processorns yta, om nu kylaren inte har en plan yta kan det vara ett problem även om jag inte såg något sånt.

Angående luftgenomströmningen i chassit så ska det inte vara några problem vad jag ser, kablar är lagda på "golvet" och på baksidan. grafikkortet är med "costom" kylarvariant så, ja den dumpar varmluft i chassit.

Ska testa att spela lite med sidopanelen borttagen och även känna om kylaren blir varm, sen också kolla i bios.
Återkommer.

*Edit* Kanske borde nämna vad för program jag läser temp med, använder playclaw för att se %användning av processorn och dess temp tillsammans med fps. Vet inte hur exakt det mäter men vid krasher har tempen varit lite över 80grader på playclaw.
/Love

Låter som det är boven. Kan ha skapats luftbubblor i pastan pga. metoden du använde. Prova att ta ut CPU:n och rengör den med kemisk bensin. Sedan monterar du om CPU kylaren.

Skrivet av BTLulle:

Du förstör ingenting då du drar ut pastan med ett kredikort, har testat båda metoderna och fick högre temp med riskornsmetoden, så jag kör alltid med kreditkortvarianten.

MVH Peter

Hört talas om luftbubblor? Riskornsmetoden är en väldokumenterad metod här på Sweclockers och andra forum. Har använt den i fyra olika byggen och har aldrig haft några problem.

Skrivet av BTLulle:

Finns ingen test som visar nå större skillnader mellan metoderna att applisera pasta på så man gör de man själv tycker fungerar bäst, för mej har har kredikortsmetoden gett bästa tempen och påstå att det är fel är ju rätt korkat då ni inte sett mina resultat.

Men är ju tyvärr så att vissa tror sig alltid ha rätt och har någon annan en annan erfarenhet som fungerar bättre för dom så är dom korkade.

MVH Peter

MVH Peter

Det mystiska är att du är den första som anser att kreditkortsmetoden är överlägsen riskornsmetoden.. medan jag har sett flera personer som haft problem med tempen när man använt kreditkortsmetoden. Att ignorera det faktumet är korkat om något. Folk på detta forum har generellt en aning om vad de pratar om. Har själv byggt datorer sedan jag var 10 och har ALDRIG varit med om problem med riskornstora klickar men massvis med problem med för mycket kylpasta. Framförallt när man plockat isär diverse datorer på diverse skolor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Nu har jag bytt tillbaka till Intel kylaren, och är nere på 65grader igen. Tror monteringsanordningen var trasig på kylaren, ska köpa en ordentlig kylaren vid senare tillfälle. Tack alla för hjälpen

/Love

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergshamra:

Nu har jag bytt tillbaka till Intel kylaren, och är nere på 65grader igen. Tror monteringsanordningen var trasig på kylaren, ska köpa en ordentlig kylaren vid senare tillfälle. Tack alla för hjälpen

/Love

Låter bra, det är ju ingen superkylare precis, har en Hyper Tx3 hemma som också kör med en liten 92mm-fläkt. Den var tystare och lite bättre än AMD original, men var lite för klen för att klara min x6 1090t utan att jag slog av turbo-funktionen, så jag skaffade mig en Phanteks.

En Hyper 212 EVO eller liknande singeltorn med iaf en 120mm-fläkt bör du skaffa för att få ner både temp och ljudnivå.

Kylpastan behöver förresten inte täcka hela CPUns kylplåt, eftersom kärnorna som blir varma ändå sitter i mitten på CPUn under den. Därför fungerar riskornsmetoden bra.

Se exempel på vad jag menar, här är en Phenom 2 med kylplåten avmonterad till vänster, och på som vanligt till höger:

Att sprida ut gör inte bara att det blir luftfickor som folk skriver utan att det blir för tjockt lager oftast. Kylpastan leder ju värme sämre än metall-metall, enda anledningen till att man har den alls är för att fylla ut de pyttesmå porerna och skårorna i mmetallen, då pastan fortfarande leder värme mycket bättre än luft.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Din modell av Arctic cooling ger ingen vidare kylning. Se detta test. http://www.tomshardware.com/reviews/lga-1156-heatsink,2535.ht...

Bra modeller är tex:
Noctua NH9,12,14
Thermalright silver arrow och Thermalright Macho
Coolermaster hyper 212 evo (bra budgetkylare)

Fyll gärna på med fler..

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Har aldrig påståt att rikornsmetoden är fel bara att jag fått bättre temp med en tunn hinna utdragen med kreditkort. Frågan är varför folk anser att jag har fel, för bara jag som sett mina resultat. http://www.sweclockers.com/forum/78-gallerikommentarer/973244... En som testat olika metoder och där ser man hur lite det skiljer.

Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Har aldrig påståt att rikornsmetoden är fel bara att jag fått bättre temp med en tunn hinna utdragen med kreditkort. Frågan är varför folk anser att jag har fel, för bara jag som sett mina resultat. http://www.sweclockers.com/forum/78-gallerikommentarer/973244... En som testat olika metoder och där ser man hur lite det skiljer.

Peter

Jag har aldrig kört riskornsmetoden utan alltid kört på samma sett som du och aldrig haft några problem och har då säkert satt ihop ett 50 tal system och bytt kylpasta på lika många märkesmaskiner och har aldrig fått tillbaka någon som överhettar pga appliceringen av kylpastan.

Har således därför också svårt att säga att du skulle ha fel. Man kan titta på hur många youtubeklipp som helst, men själv litar jag mest på det som jag själv testat. Om du fick bättre resultat genom kreditkortsvarianten än med riskornsvarianten så kanske det betyder att vissa är bättre på att jämna ut kylpastan än vad andra är...

Visa signatur

Lätt som Paj