Permalänk
Skrivet av straatMan:

Hej! Ska bygga en ny dator med bland annat moderkort ASUS P8Z77-V PRO och en Intel 3570K. Det jag undrar är om 16GB ramminne är onödigt och kanske inte går att utnyttja helt, eller om det är bra om man vill vara "framtidssäker"? Det jag ska använda datorn till är nästan endast spelande, just nu BF3.

Minnena jag har funderat på är bland annat dessa: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751789

Vad säger ni? En säker framtidssatsning eller onödigt?

Desto mer minne i datorn, desto snabbare blir den, synd bara att 64gb är för dyrt.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Desto mer minne i datorn, desto snabbare blir den, synd bara att 64gb är för dyrt.

Jag gissar att du trollar. 16GB är faktiskt inte alls onödigt. Det här är taget precis just nu vid normal användning men är ändå det högsta jag sett hittills:

Permalänk
Medlem

Billigt, man slipper ha tomma minnesplatser på moderkortet och man kan göra sig av med växlingsfilen.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Jag gissar att du trollar. 16GB är faktiskt inte alls onödigt. Det här är taget precis just nu vid normal användning men är ändå det högsta jag sett hittills:

http://img193.imageshack.us/img193/4452/over15gb.png

Vad är normalt användande enligt dig?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk

har 4gb ram. har alldrig någonsin maxat ramet, och spelar ganska avancerade spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Vad är normalt användande enligt dig?

Office + surf (Chrome och Firefox).

edit: Glömde Acrobat (men det är inget jag arbetar i, bara för att läsa och konvertera till PDF).

Sedan en del småplock i sammanhanget som tjugotalet kalkylatorn (tydligen), monochrome (IRC), foobar2000, paint, GIMP (ett par småbilder). Och notepad förstås. Det är Chrome som spammar en miljard processor och är skurken. Surf alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaghetermicke:

har 4gb ram. har alldrig någonsin maxat ramet, och spelar ganska avancerade spel

Tja, 32-bit-spel är i praktiken begränsade till 2GB i alla fall, tyvärr.

Skrivet av Make.Sense:

Billigt, man slipper ha tomma minnesplatser på moderkortet och man kan göra sig av med växlingsfilen.

Precis, kan man få 16GB för under tusenlappen är det dumt att tack nej. Hade 6GB på min förra och det är verkligen skönt att slippa den begränsningen.

edit: Va? Nej, du kan inte göra dig av med växlingsfilen. Det är alltid dumt att slå av den (av flera skäl), däremot används den knappt om du har rejält med RAM så det blir ingen märkbar skillnad.

Permalänk
Medlem

Har 8gb ram och har aldrig varit nära att maxa. Fattar inte hur ni lyckas maxa era 16gb.

Permalänk
Skrivet av MrMuppet:

Jag gissar att du trollar. 16GB är faktiskt inte alls onödigt. Det här är taget precis just nu vid normal användning men är ändå det högsta jag sett hittills:

http://img193.imageshack.us/img193/4452/over15gb.png

Jag hoppas verkligen att du trollar, det gör du väll?

Säger bara cache! kolla in cachen när ditt minne ligger lägre så kan du se om det ökas, hmm undrar varför..dööh.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Desto mer minne i datorn, desto snabbare blir den, synd bara att 64gb är för dyrt.

Nu blir ju inte datorn snabbare bara för att du proppar den full med minne då en stor mängd ligger oanvänt större delen. Minnet har en väldigt liten inverkan på datorns prestanda faktiskt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av MrMuppet:

Är du helt säker på att du inte får 1600 Mhz out-of-the-box? Både dina minnen och ditt moderkort har nämligen stöd för XMP. Se bara till att XMP är påslaget (inte avslaget).

Kermit (grodan) är f.ö. en mupp / "muppet" (från Mupparna / "The Muppets").

När XMP var avslaget så var det minnena inställda på 1333MHz, och efter att jag aktiverade XMP så var fortfarande 1333MHz valt, men hade möjlighet att ändra. Då ändrade jag multiplikatorn till x16 och då var minnena inställda på 1600MHz. Efter att jag gjorde detta igår så har jag inte märkt några instabilitetsproblem över huvud taget.

Eller jo, när jag testade Metro 2033 så kom det upp en Windows popup-ruta där det stod något i stil med "Datorn körs längsamt bla bla bla, du kanske vill testa att ställa in Windows färgtema till Windows Basic något något". Men har testat fler spel efter det, och har inte sett rutan mer.

Just det, MrMuppet var det, ber om ursäkt.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Jag hoppas verkligen att du trollar, det gör du väll?

Säger bara cache! kolla in cachen när ditt minne ligger lägre så kan du se om det ökas, hmm undrar varför..dööh.

Du menar så att de program Windows lyckas cacha startar snabbare? Ja, cache är cache och du kan t.o.m. köra en RAM-disk om du vill.

Men med tanke på vilket inlägg du citerade och hur du formulerade dig gav du omisskännligen intrycket av att raljera över hur vissa kanske tror att 16GB skulle ge högre FPS än 8GB när inte ens 4GB används i 32-bit-spel och att 16GB därför enligt dig skulle vara lika meningslöst som 64GB i en vanlig PC.

Datorn blir trots allt inte snabbare, som Batman skrev ovan, inte minnet heller. Då är det bättre att skriva vad du faktiskt menar ("mer minne = mer cache") istället, eftersom ett troll skulle ha kunna skrivit exakt samma sak. Tycker själv inte att min SSD flaskar mig vid normalt bruk eller spel och i så fall kan du lägga pengarna på RAID istället så blir alla program alltid snabbare. För egen del tycker jag bara att det är en befrielse att slippa allt evigt thrashande med mycket RAM nu när det är så billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Ingen del av minnet ligger oanvänt någonsin, allt används för varje sekund som din dator är igång, men eftersom att ram minnet är så pass mindre än hårddisken så märks det inte, sen är där andra faktorer i windows caching etc som påverkas, har inte läst på om det.

Där har vi det. Trolleri. (Min fetning.)

Permalänk
Skrivet av Commander:

Minecraft kan inte adressera mer än 4, tror inte minecraft är skrivet för att hantera mer minne även med java 64bitar...

No wai att warcraft 3 använde 10GB RAM

Ehh ja, kommer inte ihåg map men kan säga dig att det var som en soppa av färgskiftningar på skärmen. men så rä det med custom mappar.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av MrMuppet:

Där har vi det. Trolleri. (Min fetning.)

Vad är trolleri med det? minnet ligger inte oanvänt ju? vad ska jag säga att det gör det eller?

Jag påstår inte att datorn blir skitsnabb av att du har 32gb istället för 16gb t ex men ram minne är ju avsevärt snabbare än ssd är ju och med en överföringshastighet som du får om du raidar många ssdor.

Nog mer du som trollar.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av MrMuppet:

Du menar så att de program Windows lyckas cacha startar snabbare? Ja, cache är cache och du kan t.o.m. köra en RAM-disk om du vill.

Men med tanke på vilket inlägg du citerade och hur du formulerade dig gav du omisskännligen intrycket av att raljera över hur vissa kanske tror att 16GB skulle ge högre FPS än 8GB när inte ens 4GB används i 32-bit-spel och att 16GB därför enligt dig skulle vara lika meningslöst som 64GB i en vanlig PC.

Datorn blir trots allt inte snabbare, som Batman skrev ovan, inte minnet heller. Då är det bättre att skriva vad du faktiskt menar ("mer minne = mer cache") istället, eftersom ett troll skulle ha kunna skrivit exakt samma sak. Tycker själv inte att min SSD flaskar mig vid normalt bruk eller spel och i så fall kan du lägga pengarna på RAID istället så blir alla program alltid snabbare. För egen del tycker jag bara att det är en befrielse att slippa allt evigt thrashande med mycket RAM nu när det är så billigt.

Kan hålla med dig om att det inte spelar någon roll i spelandet eller generellt igentligen då 16till32 är för lite för att det ska märkas, skenade iväg på om mer ram gör datorn generellt snabbare så det kan jag stå för.

Men datorn blir snabbare jo, sen hur mycket är en annan sak, vet inte vad som är så svårt att förstå mekanisk-ssd-ram svårare än så är det inte.
Och så som priserna ser ut är raid1 bättre i ssd såklart eller raid0 om du inte bryr dig om att få lite sämre svarstid på hårddiskarna.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

När jag använder After Effects så brukar datorn använda circa 12GB ram så för mig är det nödvändigt.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk

Har en snabb fråga om växlingsfilens storlek. När jag kollar min så ligger den på 16345MB vilket är mitt totala RAM-minneskapacitet. Är detta normalt? Ska den vara så stor?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av straatMan:

Har en snabb fråga om växlingsfilens storlek. När jag kollar min så ligger den på 16345MB vilket är mitt totala RAM-minneskapacitet. Är detta normalt? Ska den vara så stor?

Det är normalt. Om du har ont om utrymme på din SSD och vet med dig att mer än så inte kommer att behövas kan du göra växlingsfilen mindre (förslagsvis flexibel), absolut. Annars kan den gott få vara.

Min hiberfil.sys ligger dessutom på 12GB. Den är helt onödig om du inte använder hibernation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Vad är trolleri med det?

Sorry, jag orkar inte. Men du verkar ha fått en annan (Commander) på kroken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Vad är trolleri med det? minnet ligger inte oanvänt ju? vad ska jag säga att det gör det eller?

Jag påstår inte att datorn blir skitsnabb av att du har 32gb istället för 16gb t ex men ram minne är ju avsevärt snabbare än ssd är ju och med en överföringshastighet som du får om du raidar många ssdor.

Nog mer du som trollar.

Ram minnet blir inte snabbare för att du sätter in mer!! Hoppas du menar timings/freqvensen, annars vet jag inte vad jag ska ta mig till.

Permalänk

mm

Visa signatur

Main PC | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom X4 BE 3,4 ghz | Corsair 8gb Vengeance LP | NZXT Switch 810 | Sapphire Radeon 7950 | Fractal Design Tesla 650w 80+ | Realtek 1000 Mbit PCI | Datorn
Laptop | AMD Athlon X2 @1,9 GHZ | GeForce 8700M GT | 160gb seagate | 2gb Internminne

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av straatMan:

Har en snabb fråga om växlingsfilens storlek. När jag kollar min så ligger den på 16345MB vilket är mitt totala RAM-minneskapacitet. Är detta normalt? Ska den vara så stor?

Det är normalt och en kvarleva från tiden då allt minne sparades vid en blåskärm, numera sparas mycket mindre (oftast bara kernelminnet) och den behöver absolut inte vara så stor.
Du kan ställa den till att starta med tex 2047 eller 4095 MB för att kunna gå upp till 16345 MB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Kan hålla med dig om att det inte spelar någon roll i spelandet eller generellt igentligen då 16till32 är för lite för att det ska märkas, skenade iväg på om mer ram gör datorn generellt snabbare så det kan jag stå för.

Men datorn blir snabbare jo, sen hur mycket är en annan sak, vet inte vad som är så svårt att förstå mekanisk-ssd-ram svårare än så är det inte.
Och så som priserna ser ut är raid1 bättre i ssd såklart eller raid0 om du inte bryr dig om att få lite sämre svarstid på hårddiskarna.

Den blir inte snabbare av ram, det krävs att det används helt enkelt. Och i dagsläget är det otroligt få applikationer som kräver så pass mycket styrka, så att säga t.ex att du sitter och spelar BF3 eller Metro 2033 med respektive 8/16 & 32GB ram ger en prestandaboost ju mer minne man har är så klart rent skitsnack. Det krävs att du utnyttjar det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X