Byte av server. Vad behöver man ha? AMD eller Intel?

Permalänk
Medlem

Byte av server. Vad behöver man ha? AMD eller Intel?

Hej!

Är alltså in tankarna att byta ut min server som jag har Windows Home Server på.
Delarna som sitter i just nu är Gigabyte GA-A75-D3H och en AMD A8 X4 3870K 3,0GHz FM1, vilket kan kännas som lite mycket för att sitta i en server...
Tänkte använda de delarna till ett lite större bygge istället isf...

De delar som isf byts ut är alltså moderkortet samt processorn. Även nya minnen kommer att införskaffas. Jag vet om att prestandan kommer att gå ner en aning så jag undrar om dessa paket kommer att täcka mina behov ändå.

Delar som behålls är:
Chassit (Fractal Design Arc)
Nätaggregatet (Corsair 400W)
320GB 2,5" OP-disk (byte mot SSD vid senare tillfälle)
2x 1TB RAID, backup av dokument och bilder
1x 1TB för tillfälliga filer
Windows Home Server

Har plockat ihop två paket, ett baserat på AMD och ett på Intel, och skulle gärna se förslag och/eller förbättringar av paketen.
AMD servern
Intel servern

Användningsområdet för servern:
Automatisk backup av bilder från 3 datorer i hushållet
Streaming av film till bla. Boxee (med .srt filer)
Remote access när man är borta någonstans och behöver komma åt någon specifik fil.

Meningen är att den ska kunna stå på dygnet runt men i dagsläget så styr jag den via TeamViewer och stänger av den när den inte kommer att användas på ett tag. Automatisk start varje morgon kl 06.30.

Bara positivt om den inte drar så mycket ström (intels processor)

Viss redigering av filmer (byte av ljudspår på mkv-filer) kan förekomma men då möjligheten att ha server på hela tiden begränsar inte det så mycket utan det kan få ta lite tid... Det viktiga är att streaming samt backup funkar felfritt och snabbt... Samt får den gärna orka med att mer än en är inne på servern samtidigt. Har fiber (100/100) i huset så det kommer inte att påverka.

Väldigt tacksam för förslag på vad som behövs...

Visa signatur

| Surface Pro 3 i5 |