Tyst processorkylare, med betoning på tyst

Permalänk
Medlem

Fast Noctuas NF-P12 låter trotts allt rätt mycket, något annat kan man inte säga, finns tystare lösningar än NH-D14

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av gobias:

Tack för alla svar!

Meckar gärna så lite som möjligt med kylaren, så jag ser gärna att kylaren är så tyst som möjligt från start så att säga, utan "krav" på fläktbyte för att bli än tystare.

Den såg intressant ut. Billig var den också. Medföljer det ett motstånd? Hur låter den när fläkthastigheten är på min/max?

Inget motstånd följer med. Hörs ej med fläkthastigheten på min. På medium kan jag notera att den åtminstone låter, dvs uppfatta att den tillför ljud med det övriga i chassit (NZXT H2 med 4 120mm fläktar, Gigabyte GTX 460 SLI). På max så märks den, men jag kan köra den på max och sitta vid datorn utan att störas.
För den pengen som kylaren kostade så är jag nöjd med vad man får. Tyst och presterar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brudo:

Inget motstånd följer med. Hörs ej med fläkthastigheten på min. På medium kan jag notera att den åtminstone låter, dvs uppfatta att den tillför ljud med det övriga i chassit (NZXT H2 med 4 120mm fläktar, Gigabyte GTX 460 SLI). På max så märks den, men jag kan köra den på max och sitta vid datorn utan att störas.
För den pengen som kylaren kostade så är jag nöjd med vad man får. Tyst och presterar bra.

Hur/var ställer man in fläkthastigheten? PWM-styrd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gobias:

Hur/var ställer man in fläkthastigheten? PWM-styrd?

Japp, PWM-styrd. Jag styr den från Asrock AXTU, programvaran för fläktstyrning/överklockning som hör till moderkortet.

Permalänk
Skrivet av MrMuppet:

Fine. Dina exemplar funkar (fortfarande) perfekt och du är nöjd, men gör de PWM-baserade modellerna det generellt? Riskerna ökar i alla fall, om inte något har hänt. Det är emellertid vid lägre varvtal som PWM-problemen uppstår, vid högre varvtal ökar istället det till karaktären snällare swooshandet (och PWM-problemen minskar):

http://www.silentpcreview.com/files/images/fans/an58.pdf

Nexus Real Silent har konsekvent varit riktigt trevliga på 7V i mina byggen och jag har haft större problem med andra aggressivare ljud. Hårddiskarna är då mycket jobbigare, som du skriver, även om jag gav upp försöken med mekanisk frikoppling efter att diskvaggorna gick sönder. Dessutom har jag expanderat till fem stycken diskar och det fungerar egentligen inte att ha i samma rum (om de inte vilar), det funkade inte med tre heller och surret oscillerar (troligen för att jag kombinerat Green-diskarna med en liten och "tyst" 7200 RPM:are som systemdisk). Lösningen på problemet är att kabelhål ska borras i väggen och det nya bygget ställas i städskrubben.

Men är du verkligen ljudkänslig om du skriver att det är "värdelöst att ha fläktar som konstant går i samma hastighet"? Det blir väldigt svårt att få ihop, det är ju när de inte är konstanta (utan varierar) som ljuden är som mest påträngande. T.ex. diskljuden ovan är riktigt hemska och jobbiga om jag tittar på film.

Jag har 4 stycket Arctic F12 i serie, de går så lågt som 400 rpm och kostar 45 kr. Helt perfekt. Tycker du skall prova.

Permalänk
Medlem

Pumpen till min h2o 620 är helt tyst. Hör den inte ens om jag stoppar in huvudet i lådan. Köp något slutet vattenkylningssytem och ett par tysta fläktar tycker jag. D14 funkar ju också men vattenkylare har fördelarna av att inte blockera minnesplatser, inte väga särskilt mycket och att man får ut varmluften direkt ut chassit. Man måste inte dumpa all värme precis över processorn som med tornkylare.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Pumpen till min h2o 620 är helt tyst. Hör den inte ens om jag stoppar in huvudet i lådan. Köp något slutet vattenkylningssytem och ett par tysta fläktar tycker jag. D14 funkar ju också men vattenkylare har fördelarna av att inte blockera minnesplatser, inte väga särskilt mycket och att man får ut varmluften direkt ut chassit. Man måste inte dumpa all värme precis över processorn som med tornkylare.

Beror lite på hur tyst övriga komponenter är och hur lite bakgrundsljud man har. Enligt mätningar så låter pumpen mycket mer än många tysta fläktar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wakakuu:

Thermalright Silver Arrow SB-E... får själv min idag.

Köpte min idag. Dock är den något för hög. :/ Därför kommer jag nog bli tvungen att ta bort lite ljuddämpande material från sidoplåten. (Jag har define r3 precis som TS.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brudo:

Japp, PWM-styrd. Jag styr den från Asrock AXTU, programvaran för fläktstyrning/överklockning som hör till moderkortet.

Finns det något motsvarande för Gigabytebrädor?

Sidofråga: Hur "nödvändigt" är det egentligen med fläktregleringspill av PWM-styrda fläktar? Är det inte bättre att bara låta moderkortet sköta styrningen, utan användarens inblandning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gobias:

Sidofråga: Hur "nödvändigt" är det egentligen med fläktregleringspill av PWM-styrda fläktar? Är det inte bättre att bara låta moderkortet sköta styrningen, utan användarens inblandning?

Hur menar du då? Jag har 3fasta lägen på mitt moderkort som inte säger något om iställningarna, inget om när den börjar varva fläkten och hur hög lägsta och högtsta fart är. Istället om jag gör en egen profil så kan jag själv styra minfart, maxfart och vilken temp den ska börja varva vid.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT