Windows 8 för OEM prissätts

Permalänk
Melding Plague

Windows 8 för OEM prissätts

Tillverkare kommer att få betala 50 till 100 dollar beroende på version för att leverera enheter med Windows 8. Det betyder ett prispåslag på upp till cirka en tusenlapp.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Är det inget prispåslag på android? Om det är så så borde man väll räkna mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem

Nej, tack. Windows 8 kan jag klara mig utan.

Permalänk
Medlem

Tusing för detdär tjafset?? Aldrig i livet! Då kör jag hellre w7, och när det går så skippar jag ms helt!

Permalänk
Medlem

Enligt windows-traditionen "varannat-operativsustem-är-bra-varannat-suger" borde detta bli dåligt? Förutsatt att win7=bra, vista=uselt, etc..

Visa signatur

| i7 4790 K | Asus Z97-A | Gigabyte RTX 3060 12GB | 16 GB XMS 1600 | Samsung SSD 850 Pro 512 GB | Spinpoint F3 1 TB *2 | AX 750 W | Fractal Design R3 vit | Noctua NH-U12P | Asus Xonar Essence STX |
Nintendo switch, PS 3, Wii, C-64 & Mega Drive

Permalänk
Medlem

Det kommer bli succé. Ef fet Facebook-knapp i mitten av skärmen så att Nisse-Pelle kan sitta med sin data och surfa på sitt internet.

Svensson Carlsson Nilsson och Johansson klarar sig bra med Windows 8, och för teknikanalfabeter är den här nerdummningen och appleifieringen av Windows perfekt. Men för oss entusiaster och nördar? Ja... Oss har Microsoft lämnat i sticket och detta är nog slutet på eran med "riktiga" operativsystem skulle jag tro. Mycket tråkigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Är det inget prispåslag på android? Om det är så så borde man väll räkna mellanskillnaden.

android kör ju linux, har väl aldrig kostat pengar?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kommer bli succé. Ef fet Facebook-knapp i mitten av skärmen så att Nisse-Pelle kan sitta med sin data och surfa på sitt internet.

Svensson Carlsson Nilsson och Johansson klarar sig bra med Windows 8, och för teknikanalfabeter är den här nerdummningen och appleifieringen av Windows perfekt. Men för oss entusiaster och nördar? Ja... Oss har Microsoft lämnat i sticket och detta är nog slutet på eran med "riktiga" operativsystem skulle jag tro. Mycket tråkigt.

Det är väl bra att MS tänker på dom som inte kan så mkt? för dom som kan är det ju inte speciellt svårt att hitta alternativ?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Behåller Windows 7 i många år framöver isåfall. Får hoppas att Gabe Newell lyckas få med sig många spelutvecklare över till Linux när Steam släpps till det.

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

android kör ju linux, har väl aldrig kostat pengar?

Är det inte så att man får köra android gratis men för att ha med google play och allt det där får man betala, därför det finns billiga kines surfplattor som saknar ex google play.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Det är väl bra att MS tänker på dom som inte kan så mkt? för dom som kan är det ju inte speciellt svårt att hitta alternativ?

Varför skulle Ferrari bygga en Volvo bara för att vissa inte kan köra?

Om dom inte kan nånting kanske det är dags att lära sej då!
Och en dator med internet är inte ett krav för att överleva, även om det underlättar så finns fortfarande vanligt papper och penna!

MS ska inte behöva förstöra mångas favorit OS bara för att Svensson är okapabel. :/

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men för oss entusiaster och nördar?

Skrivet av LeafBox:

MS ska inte behöva förstöra mångas favorit OS bara för att Svensson är okapabel. :/

Hipsters använder Apple.

Svensson använder Windows.

Nördar använder Linux.

Gamers använder Xbox/Playstation.

Tycker för övrigt att det är märkligt att ARM versionen är billigare. Den är ju nyutvecklad sa den borde kosta mer. x86/64 är ju bara en servicepack till existerande plattform...

Permalänk

Början på en ny era, hur länge tror ni egentligen att skrivbord kommer finnas kvar så som vi är vana vid det?
Är det något som android, ios och windows phone visat så är det att interagera med en dator inte behöver vara så avancerat som vi har gjort de senaste årtionden, och då är det klart att det inte kommer bli så framöver heller även för de uppgifter som normalt kräver en "vanlig" dator, skrivande, affärssystem, ekonomi osv osv som utgör den absolut största sektorn. Folk som spelar dator-spel och utvecklar är ju en sådan liten marginal även om just på sweclockers kvoten är betydligt högre. 50$ och office ingår? Sketabra

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Varför skulle Ferrari bygga en Volvo bara för att vissa inte kan köra?

Om dom inte kan nånting kanske det är dags att lära sej då!
Och en dator med internet är inte ett krav för att överleva, även om det underlättar så finns fortfarande vanligt papper och penna!

MS ska inte behöva förstöra mångas favorit OS bara för att Svensson är okapabel. :/

Om ferrarri skulle vilja ha större volymer med mindra snittköp skulle dom behöva göra detta såklart, nu är ju inte det riktigt deras affärsmodell dock, skulle win vara bara för entusiaster skulle det förmodligen kosta som en ferrari också, det har ju dock alltid varit för den stora massan vilket tyvärr inte är entusiaster

Sen är det ju så att microsoft spår att surfplattor kommer ta över marknaden innom bara ett eller ett par år, detta anses nödvändigt för att inte tappa kunder när detta sker. Eller hade du hellre sett att dom går nokias väg "Vi behöver inte följa världsutvecklingen, vi är så stora så att världen följer oss".

Helt övertygat om att "mångas" favoritOS skulle vara bortglömt innom 5 år om inte företaget anpassar sig efter rådande marknadsförhållanden

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Det är väl bra att MS tänker på dom som inte kan så mkt? för dom som kan är det ju inte speciellt svårt att hitta alternativ?

Det är inget fel på t. ex metro som princip, men de borde låta vana datoranvändare få använda Startmenyn och liknande. Allt blir inte bättre för alla med Metro som MS vill få det till.

Sedan, visst... Hemma kan jag köra Linux, men på jobbet är det svårt att klara sig utan MS produkter. De ska ju till och med göra om WINDOWS SERVER så att det har metro... Hur fan tänker de där?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det kommer bli succé. Ef fet Facebook-knapp i mitten av skärmen så att Nisse-Pelle kan sitta med sin data och surfa på sitt internet.

Svensson Carlsson Nilsson och Johansson klarar sig bra med Windows 8, och för teknikanalfabeter är den här nerdummningen och appleifieringen av Windows perfekt. Men för oss entusiaster och nördar? Ja... Oss har Microsoft lämnat i sticket och detta är nog slutet på eran med "riktiga" operativsystem skulle jag tro. Mycket tråkigt.

Tycker du att Windows 7 är ett leksaksoperativ också? Jag menar eftersom att allt som finns i Windows 7 finns i Windows 8 plus lite till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av silicon111:

Är det inget prispåslag på android? Om det är så så borde man väll räkna mellanskillnaden.

Android är gratis.
Släppt open source av Google under Apache Licensen.

Skrivet av Ozzed:

Det kommer bli succé. Ef fet Facebook-knapp i mitten av skärmen så att Nisse-Pelle kan sitta med sin data och surfa på sitt internet.

Svensson Carlsson Nilsson och Johansson klarar sig bra med Windows 8, och för teknikanalfabeter är den här nerdummningen och appleifieringen av Windows perfekt. Men för oss entusiaster och nördar? Ja... Oss har Microsoft lämnat i sticket och detta är nog slutet på eran med "riktiga" operativsystem skulle jag tro. Mycket tråkigt.

Det finns alternativ.
Ubuntu

Skrivet av Jockew1989:

Det är väl bra att MS tänker på dom som inte kan så mkt? för dom som kan är det ju inte speciellt svårt att hitta alternativ?

Everything should be made as simple as possible, but no simpler.
Att göra något enkelt är bra, att göra något idiotiskt är bara dumt.
Metro på desktop/laptop med en fit Facebook-knapp i mitten är för hjärndöda.
Och dom som "inte kan så mkt" lär ju inte lära sig mer på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Hipsters använder Apple.

Svensson använder Windows.

Nördar använder Linux.

Gamers använder Xbox/Playstation.

Tycker för övrigt att det är märkligt att ARM versionen är billigare. Den är ju nyutvecklad sa den borde kosta mer. x86/64 är ju bara en servicepack till existerande plattform...

Ok, call me Mr Nerd Gamer Svensson...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inget fel på t. ex metro som princip, men de borde låta vana datoranvändare få använda Startmenyn och liknande. Allt blir inte bättre för alla med Metro som MS vill få det till.

Sedan, visst... Hemma kan jag köra Linux, men på jobbet är det svårt att klara sig utan MS produkter. De ska ju till och med göra om WINDOWS SERVER så att det har metro... Hur fan tänker de där?

Helt ärlig fråga nu, ta det inte som nån diss eller så

Använder du start menyn i win7?

jag kan helt ärligt säga att jag inte använt den sen XP (kanppt då)

sen sökfunktionen kom kör jag bara win-knappen->skriver det jag vill ha->enter

alt. win+r-> hemsidan jag vill in på

Dessa funktioner fungerar på samma sätt i w8 så jag personligen kunde inte bry mig mindre om att det blir en fullscreen startmeny när jag skriver vad jag ska ha

Detta är givetvis bara jag och vill inte att nån ska ta personlig "offence" av det

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De ska ju till och med göra om WINDOWS SERVER så att det har metro... Hur fan tänker de där?

Förmodligen sa att man kan ha tiles med nätverkstrafik/belastning/temperaturer osv. och man behöver inte mus ansluten och runtdrällande. Klicka pa det omrade som du vill inspektera ie, ie. varför är nätverkstrafiken sa hög? klick. ahh windows update. Kan fungera nice... i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Hipsters använder Apple.

Svensson använder Windows.

Nördar använder Linux.

Gamers använder Xbox/Playstation.

Tycker för övrigt att det är märkligt att ARM versionen är billigare. Den är ju nyutvecklad sa den borde kosta mer. x86/64 är ju bara en servicepack till existerande plattform...

Du glömde FreeBSD och Unix

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Ok, call me Mr Nerd Gamer Svensson...

Mig med äger inte ett xbox och spelar pa PC/win... MEN. liksom dinosarierna sa haller vi pa att dö ut. Tyvärr. Jag giller det inte... men det är sa vinden blaser.

Permalänk
Skrivet av Millgram:

Enligt windows-traditionen "varannat-operativsustem-är-bra-varannat-suger" borde detta bli dåligt? Förutsatt att win7=bra, vista=uselt, etc..

Snaaark. Windows ME var en miss och till viss del även Vista. I övrigt har alla Windows versioner varit bättre än sin föregångare. Jag minns hur mycket skitsnack det var om Windows XP när det kom också.

Permalänk
Avstängd

Har Sweclockers blivit Windows8clockers? Det är ju nyheter om det varenda dag nästan

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Mig med äger inte ett xbox och spelar pa PC/win... MEN. liksom dinosarierna sa haller vi pa att dö ut. Tyvärr. Jag giller det inte... men det är sa vinden blaser.

Det är inte så att PC dör ut som spelplattform, inte ens i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neostare:

Tycker du att Windows 7 är ett leksaksoperativ också? Jag menar eftersom att allt som finns i Windows 7 finns i Windows 8 plus lite till.

Hej igen S.

Så om jag har en superdator som jag stoppar in i en nalle så är superdatorn en leksak?

Windows 7 är superdatorn och metro är nallen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Det är inte så att PC dör ut som spelplattform, inte ens i närheten.

Inte? En av dom fa tillverkarna som gör riktiga data-spel är Blizzard. Övriga gör bara billiga ports av konsolspelen. Utvecklingen med pcspel upphörde effektivt vid xbox360.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neostare:

Har Sweclockers blivit Windows8clockers? Det är ju nyheter om det varenda dag nästan

Kanske eftersom de flesta sitter vid Windows? Låter logiskt i min mening.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neostare:

Tycker du att Windows 7 är ett leksaksoperativ också? Jag menar eftersom att allt som finns i Windows 7 finns i Windows 8 plus lite till.

Tvärtom. Jag gillar Windows 7. Det är vad Vista borde ha varit. Windows 8 däremot har INTE startmeny, INTE gadgets, INTE samma bra bakåtkompatibilitet med gamla versioner osv osv... Eller har du helt missat att metro är defaultgränssnitt som man AKTIVT måste klicka sig ur om man vill komma till desktoppen, som för övrigt blivit värdelös eftersom Startmenyn har tagits bort.

Skrivet av Jockew1989:

Helt ärlig fråga nu, ta det inte som nån diss eller så

Använder du start menyn i win7?

jag kan helt ärligt säga att jag inte använt den sen XP (kanppt då)

sen sökfunktionen kom kör jag bara win-knappen->skriver det jag vill ha->enter

alt. win+r-> hemsidan jag vill in på

Dessa funktioner fungerar på samma sätt i w8 så jag personligen kunde inte bry mig mindre om att det blir en fullscreen startmeny när jag skriver vad jag ska ha

Detta är givetvis bara jag och vill inte att nån ska ta personlig "offence" av det

None taken. Ja, jag använder startmenyn som primärt navigationssätt i Windows. Det är liksom lite därför jag är irriterad på att MS ny tvingar alla att inte använda den. Om man inte vill så behöver man ju inte, men de kunde gott haft kvar den så att vi som vill faktiskt får möjlighet.

Skrivet av exodeus:

Förmodligen sa att man kan ha tiles med nätverkstrafik/belastning/temperaturer osv. och man behöver inte mus ansluten och runtdrällande. Klicka pa det omrade som du vill inspektera ie, ie. varför är nätverkstrafiken sa hög? klick. ahh windows update. Kan fungera nice... i framtiden

Det hade funkat lika bra med gadgets på skrivbordet. Om det bara gäller övervakning, ja. Men "Users and computers" är nu en Tile... jag stör mig oerhört.

Summa summarum så blir windows 8 nya Vista. Trögt och konstigt, utom för de som inte bryr sig om avancerade funktioner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tänker, att W8 är en miss och måste prisdumpas redan innan lansering?
Eftersom en W7 licens kostar det dubbla.
Vad tror ni det kostar att uppgradera till W7 från W8? kan man tjärna en slant på att gå en omvägen?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3