Yahoo hackat, en halv miljon lösenord på vift

Permalänk
Melding Plague

Yahoo hackat, en halv miljon lösenord på vift

Efter ett intrång hos IT-jätten Yahoo sprids uppgifter till över 450 000 användare på nätet. Det handlar om både e-postadresser och lösenord i klartext.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, kan bara säga synd för de som blivit drabbade!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk

Fan, jag som redan har ett riktigt bra lösenord på Yahoo. Är det värt att byta nu? Finns ju en risk att dom snappat upp mitt lösen. :S

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Har de verkligen inget bätte för sig...?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

moget...

Visa signatur

"Vem är hårddisk, och vad gör han i min dator?"

Permalänk

Att en sida med så många användare och som funnits så länge inte har krypterade användaruppgifter är fan skandal! Det borde vara olagligt!

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Kan dom ha, Yahoo har alltid varit sämst.. OCh sen lagra lösenord i klartext är ju bara pinsamt..

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk

Riktigt synd om de som blivit drabbade, tur att man aldrig skaffade Yahoo >.<

Visa signatur

I7 4790K @ 4.0GHz | GTX 780Ti | Corsair TX 750W/ 80+ | 8GB DDR3 1600MHz | NZXT H440W | Corsair K70 Cherry Red | Corsair Vengance 2100 | Mionix Naos 7000 | Sennheiser HD 558 | Asus Xonar D2 |

Permalänk
Medlem

Tur att man inte har Yahoo då.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Herregud, är det möjligt. En sån stor sida lagrar användaruppgifterna i KLARTEXT...

Permalänk
Proffsmoddare

HUR kan ett företag så som Yahoo INTE har sina lösenord hashade och saltade?!?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Äntligen händer nåt spännande. Var ju nästan bara goda nyheter med allt ett tag...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Därför man använder Google..

Visa signatur

Spelburk: Intel i5 750 @ ≈3,8ghz I 12GB Ram Radeon 7970 I SSD 120 gb Corsair Force GT I HX650W Corsair I P7P55 LX I Antec three hundred I Noctua NF-12 3x I Antec KÜLER H2O 620 P&P w/ Scythe Gentle Typhoon I Logitech mx518.

http://e-sim.org/lan.97056/

Permalänk
Medlem

Så med andra ord så är deras Email ännu säker?
Inte någon aning vad Yahoo Voices ska vara....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saitek:

Därför man använder Google..

Tills dom med blir hackade?

Men aja man får ju iaf riktad reklam till sig så man kan ladda ner något antivirusprogram.

Permalänk
Medlem

Men snälla, okrypterade lösenord? Har de inte lärt sig någonting av förra årets hackerier?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Tills dom med blir hackade?

Men aja man får ju iaf riktad reklam till sig så man kan ladda ner något antivirusprogram.

Jag skulle inte tro något annat företag än yahoo lagrar lösenord okrypterat, dessutom tillsammans med e-post.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Okrypterade lösenord... wtf... Någon missade första lektionen i hur man hanterar lösenord ... Blir trött på okunnigheten bland stora företag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reggaemouse:

Håller med, helt sinnessjukt att lagra lösenord i klartext! Moget Yahoo..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlzooon:

Fan, jag som redan har ett riktigt bra lösenord på Yahoo. Är det värt att byta nu? Finns ju en risk att dom snappat upp mitt lösen. :S

Risken är enormt stor eftersom lösenorden var i klartext... så byt NU

Permalänk
Medlem

Att dom inte skäms. Vad är det för dårar som inte krypterar lösenorden, vart kommer denna idiotiska kultur ifrån? När jag skrev ett verktyg för internt bruk, personal/lön/statistik, på ett företag som jag jobbade på så tänkte jag aldrig ens tanken att köra okrypterade lösenord det finns ju ingen anledning alls till det. Man blir helt matt, tur för mig att jag inte har ett yahoo konto men synd för dom som har ett.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Vilka smarta jävla puckon som inte krypterar sina användares användaruppgifter. Yahoo är ju ändå ett av USAs, och till och med världens, största IT-företag, man förväntar sig att dom hanterar känsliga uppgifter på ett seriöst sätt då. Glad att jag aldrig har skaffat Yahoo.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlzooon:

Fan, jag som redan har ett riktigt bra lösenord på Yahoo. Är det värt att byta nu? Finns ju en risk att dom snappat upp mitt lösen. :S

Vad jag förstår så är det Yahoo Voices som har blivit hackat. Har man inget konto där så bör man (i nuläget) vara safe?

Permalänk
Medlem

Hehe, "hitta bästa pris på hackers"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Inaktiv

Yahoo det var väl något man var inne och surfade på slutet av 90-talet om jag inte minns fel.
Har aldrig gillat Yahoo faktiskt, tur att man inte skaffat något hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

HUR kan ett företag så som Yahoo INTE har sina lösenord hashade och saltade?!?

Speciellt då eftersom Sony mfl har fått skit för det. Man tycker ju att när något sådant händer så borde andra företag agera fort och rätta till sina egna säkerhetsluckor men... tydligen inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Haha pinsamt. Jag satt och kodade lite under skoltiden som nybörjare och sparade redan då uppgifter krypterat. Märkligt att inte ett så stort företag som Yahoo klarar det. Kanske de borde se över sina anställdas kunskaper eller kanske cheferna som har beslutat att det ska vara okrypterat.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt att ha i klartext...
Kul ändå att 1501 av dessa har "password" som lösenord(en mindre skala av dessa har något innan/efter också, fast de flesta inte...).

Permalänk
Medlem

Tur, mitt konto verkar inte vara med bland dem. Blev lite nervös där. Borde definitivt bli bättre på att variera mina lösenord på olika sidor.