Oculus Rift - 500 dollars open source-HMD

Permalänk

Jag skulle väldigt gärna se flera bra VR-headset på marknaden. Tyvärr verkar det som branschen bestämt sig för att vi ska ha augmented reality istället. Något jag inte alls är lika intresserad av. Det jag gillar med tanken på VR är att man befinner sig i spelvärlden och upplever en helt annan närvaro jämfört med att titta på en skärm en meter bort. Så jag håller tummarna att Occulus rift kommer i produktion med stora volymer och att några stora företag hakar på tåget. Dock skeptisk.

Permalänk
Medlem

Synd bara att det är LCD panel, fan va synd. Sen dessutom att hela prylen är mjukvaru kontrollerad.

http://3dvision-blog.com/8226-oculus-rift-vs-sony-hmz-t1-vs-s...

Permalänk
Medlem

Antar att det tillkommer moms + tull ovanpå detta också?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Synd bara att det är LCD panel, fan va synd. Sen dessutom att hela prylen är mjukvaru kontrollerad.

FAQ

While it’s true that the developer kit uses a relatively low-resolution screen (1280x800), we promise it delivers a compelling, immersive 3D experience. And to be clear, we plan on improving the resolution of the screen for the consumer version. Stay tuned for more details!

http://www.kickstarter.com/projects/1523379957/oculus-rift-st...

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Känns som upplösningen skulle behöva gå upp ordentligt för att det ska bli vettig "opixlig" bild.

110 graders synfält är rätt stort, och då krävs det ordentligt med pixlar på den ytan...

Sen är jag väldigt nyfiken på hur görligt det faktiskt är att spela med VR-glasögon någon längre tid?
Skärmarna lär ju sitta rätt ordentligt nära ögonen, och det är inte speciellt skönt att fokusera på något som är så nära... Har de löst det med några optiska trick tro?

Sen är det förstås problemet med support i spel. Ju mer bakåtkompatibilitet man kan få in, desto bättre tror jag.
Tex borde det väl gå att få in musemulation av hjälmrörelserna?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Känns som upplösningen skulle behöva gå upp ordentligt för att det ska bli vettig "opixlig" bild.

110 graders synfält är rätt stort, och då krävs det ordentligt med pixlar på den ytan...

Sen är jag väldigt nyfiken på hur görligt det faktiskt är att spela med VR-glasögon någon längre tid?
Skärmarna lär ju sitta rätt ordentligt nära ögonen, och det är inte speciellt skönt att fokusera på något som är så nära... Har de löst det med några optiska trick tro?

Sen är det förstås problemet med support i spel. Ju mer bakåtkompatibilitet man kan få in, desto bättre tror jag.
Tex borde det väl gå att få in musemulation av hjälmrörelserna?

Du kan inte jämföra pixeldensiteten med en vanlig skärm eller någon annan HMD för den delen. Oculus använder leep, vilket gör upplösningen mindre viktigt. Leep har förmågan att komprimera den upplevda pixeldensiteten i fokusområdet, dock ej i perefirin.

Bakåtkompatibilitet? Hela projektet handlar om att få utvecklare att bygga in stöd för en VR-teknik som faktiskt fungerar, varför då ta ett steg bakåt och använda sig av musemulation?

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Du kan inte jämföra pixeldensiteten med en vanlig skärm eller någon annan HMD för den delen. Oculus använder leep, vilket gör upplösningen mindre viktigt. Leep har förmågan att komprimera den upplevda pixeldensiteten i fokusområdet, dock ej i perefirin.

Det visste jag inte, så det låter intressant
Men som någon sa, så faller det ju lite på att man ju faktiskt vill kunna flytta runt ögonen också på olika delar av bilden, utan att få sämre fokus. ... för Oculus har väl inte eye-tracking? Nåja, jag ska läsa på lite om Leep och se vad det går ut på

[QUOTE="Naicro;12550985"]
Bakåtkompatibilitet? Hela projektet handlar om att få utvecklare att bygga in stöd för en VR-teknik som faktiskt fungerar, varför då ta ett steg bakåt och använda sig av musemulation?[/QUOTE]
Varför inte ge folk möjlighet att experimentera med bakåtkompatibilitet, för att få stöd i alla de program/spel/simmar som skapats fram till nu?
Det vore inte så dumt om de kunde emulera TrackIR också
Det är alltid trevlig när det räcker att göra ändringar centralt, och man sedan kan bygga på existerande standarder... Även om det förstås innebär begränsningar i hur långt man kan gå.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Känns som upplösningen skulle behöva gå upp ordentligt för att det ska bli vettig "opixlig" bild.

Jag kan inte sen några pixlar överhuvudtaget på min Sony HMZ-T1 så upplösningen räcker. Dock trist att den saknar stöd för framepacked 3d så bluray i 3d kommer inte funka på den. Iofs är priset bra mycket lägre än konkurrenterna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag kan inte sen några pixlar överhuvudtaget på min Sony HMZ-T1 så upplösningen räcker.

Mjao, fast T1 har ju mindre än halva synfältet hos den här hjälmen också... Så kraven är inte riktigt lika höga. (Ärligt talat, jag har inte provat HMZ, men 45 grader låter ganska litet... Då kan man ju nästan lika gärna sätta sig närmre TV:n/Monitorn/Projjen och mörklägga istället?)

Och har du använt HMZ:n till typ windowsskrivbordet? Nog borde man kunna urskilja pixlar om skärpan är hyfsad?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Antar att det tillkommer moms + tull ovanpå detta också?

Skulle inte tro att det kommer läggas till moms till developer kitet då du får det mer som en gåva i form av ett tack för att du skänker dom pengar till deras projekt och att du har möjligheten att programera den så att den blir mer mångsidig vilket företaget tjänar på. Vad tullverket väljer att tulla och hur mycket det kostar kan jag dock inte svara på

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Medlem

Förstår inte meningen med dessa glasögon, kan någon upplysa mig?

Jag menar, ska jag spela lite BF kommer jag ju riva ner hela rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

Skulle inte tro att det kommer läggas till moms till developer kitet då du får det mer som en gåva i form av ett tack för att du skänker dom pengar till deras projekt och att du har möjligheten att programera den så att den blir mer mångsidig vilket företaget tjänar på. Vad tullverket väljer att tulla och hur mycket det kostar kan jag dock inte svara på

Även om de skickar det som gåva lär det inte hjälpa, de (tullen) kommer garanterat lägga på moms..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Det här är något som jag verkligen ser fram emot! Kommer höja upplevelsen i alla förstapersons-spel (bil, flyg, FPS..) markant och jag hoppas verkligen att de lyckas göra det till något populärt i spel.

Om man låter huvudet få röra sig fritt från armarna/vapnet (som man styr med musen) kan det bli riktigt coolt och verkligt. Så som man kan göra i Arma 2 om man håller nere ALT fast det skulle fungera bättre (även om det skulle vara rörigt till en början) än i Arma 2.

Tack till Schrödinger!

De går till 3e-persons-vy efter ett tag dock..

Skrivet av Roger W:

Varför inte ge folk möjlighet att experimentera med bakåtkompatibilitet, för att få stöd i alla de program/spel/simmar som skapats fram till nu?
Det vore inte så dumt om de kunde emulera TrackIR också
Det är alltid trevlig när det räcker att göra ändringar centralt, och man sedan kan bygga på existerande standarder... Även om det förstås innebär begränsningar i hur långt man kan gå.

Släpps en SDK så jag antar att det inte vore några större problem att skriva ett litet program för att emulera musrörelser genom att röra på huvudet, någon kommer garanterat att göra detta. Det är inte realistisk headtracking dock. Och som sagts tidigare så behöver spelet göra lite saker för att bilden ska se rätt ut också, behövs någon shader för det. Allt går väl att göra om någon tillräckligt kompetent tar tag i det, realistisk headtracking tror jag inte vi kommer få se i gamla titlar dock.

Om ni vill höra mer prat om Oculus så finns även den här videon från årets Quakecon (några dagar gammal):

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mjao, fast T1 har ju mindre än halva synfältet hos den här hjälmen också... Så kraven är inte riktigt lika höga. (Ärligt talat, jag har inte provat HMZ, men 45 grader låter ganska litet... Då kan man ju nästan lika gärna sätta sig närmre TV:n/Monitorn/Projjen och mörklägga istället?)

Och har du använt HMZ:n till typ windowsskrivbordet? Nog borde man kunna urskilja pixlar om skärpan är hyfsad?

Jepp jag har provat den till allt möjligt. Går inte att se några pixlar men visst du har rätt FOVen är ju lite mindre. Det är ungefär som att titta på en biografduk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

Skulle inte tro att det kommer läggas till moms till developer kitet då du får det mer som en gåva i form av ett tack för att du skänker dom pengar till deras projekt och att du har möjligheten att programera den så att den blir mer mångsidig vilket företaget tjänar på. Vad tullverket väljer att tulla och hur mycket det kostar kan jag dock inte svara på

Självklart det blir moms och skatt på det. Det är det på mer eller mindre alla varor som importeras till EU.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Utvecklingskitet har blivit försenat till Mars 2013. http://www.oculusvr.com/blog/update-on-developer-kit-technolo...

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenka27:

Utvecklingskitet har blivit försenat till Mars 2013. http://www.oculusvr.com/blog/update-on-developer-kit-technolo...

Vad tråkigt Såg precis http://vimeo.com/48289061. Skulle vara intressant att höra någon som använt det med spelet Hawken som tydligen har stöd för det.

Visa signatur

i7 3770K | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 690 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | 16GB 1600MHz | ASUS Xonar Essence STX |SSD 120GB Intel 520 | 1TB WD | Fractal Design Define XL | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Dell U3011 IPS | Eizo S2402W | Dell U2412M | Windows 7 Home Premium 64-bit | Telia Fiber 100/10 |

Permalänk
Medlem

Är väldigt sugen på utveklingskitet även om jag inte är utvecklare själv. Tycker denna videon från CES visar inlevelsen man verkar få med en Rift på huvudet. Kanske därför den vann så många priser på årets CES.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Har hört att den släpps någon gång under 2014, vet faktiskt inte om jag orkar vänta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Har hört att den släpps någon gång under 2014, vet faktiskt inte om jag orkar vänta...

I intervjun jag länkade säger CEO:n att de tänkt släppa konsumentversionen när det finns tillräckligt mycket innehåll anpassat för VR även för casualspelaren. Det kan väl iofs bli under 2014 men jag tror och hoppas mer på släpp sent 2013.

Det är väl bara vänta och se, finns ju inte direkt några alternativ ute på marknaden idag.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Första tillverkningen av utveklingskitet har startat. http://www.oculusvr.com/blog/behind-the-scenes-of-the-pilot-r...

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Skrivet av Jenka27:

Första tillverkningen av utveklingskitet har startat. http://www.oculusvr.com/blog/behind-the-scenes-of-the-pilot-r...

Härligt! Längtar verkligen efter den färdiga produkten.

Här är föresten en sammanfattning av några intryck efter demonstrationen under CES:

http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=13...

Svårt att inte bli köpsugen när man läser sådana kommentarer.

Permalänk
Medlem

Ni som är uppe kan titta på den här livestreamen från SXSWi, tror det börjar klockan ett inatt.
http://www.ustream.tv/channel/oculusvr-live

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenka27:

Ni som är uppe kan titta på den här livestreamen från SXSWi, tror det börjar klockan ett inatt.
http://www.ustream.tv/channel/oculusvr-live

Tack för tipset!

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk

Undrar bara hur många som kommer få en hjärtattack av att vara i Oculus världen om den kommer kännas så verklig som man vill komma till?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Utvecklingskitet närmar sig med stormsteg.
http://www.theverge.com/2013/3/19/4122388/can-oculus-rift-sav...
http://www.engadget.com/2013/03/19/Oculus-Rift-Luckey-Mitchel...

Tror vi kommer få se många roliga nyheter på GDC nästa vecka också.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

De allra första har fått sina exemplar nu.
http://www.mtbs3d.com/phpBB/viewtopic.php?f=140&t=16947

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Avstängd

FreePIE som jag är skaparen av kan emulera TrackIR och kommer snart ha stöd för rift så du kommer kunna använda trackir spel med riften.

http://andersmalmgren.github.com/FreePIE/

Dock kommer det inte se så bra ut pga optiken i rift kräver att man warpar bilden innan den skickas till skärmen. Men vissa spel stödjs av denna driver som hookar in sig mellan spelet och directx och fixar warpningen

http://www.mtbs3d.com/phpBB/viewforum.php?f=141

Skrivet av Roger W:

Det visste jag inte, så det låter intressant
Men som någon sa, så faller det ju lite på att man ju faktiskt vill kunna flytta runt ögonen också på olika delar av bilden, utan att få sämre fokus. ... för Oculus har väl inte eye-tracking? Nåja, jag ska läsa på lite om Leep och se vad det går ut på

[B]
Varför inte ge folk möjlighet att experimentera med bakåtkompatibilitet, för att få stöd i alla de program/spel/simmar som skapats fram till nu?
Det vore inte så dumt om de kunde emulera TrackIR också
Det är alltid trevlig när det räcker att göra ändringar centralt, och man sedan kan bygga på existerande standarder... Även om det förstås innebär begränsningar i hur långt man kan gå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

FreePIE som jag är skaparen av kan emulera TrackIR och kommer snart ha stöd för rift så du kommer kunna använda trackir spel med riften.

F-n vad bra

Hoppas även den där generella lösningen för att warpa bilden byggs ut. Då lär många redan existerande simulationer kunna bli förbaskat trevliga framöver

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.