Oculus Rift - 500 dollars open source-HMD

Permalänk
Medlem

Information, dock inte officiell, om releasedatum och en eventuell DevKit v2.
http://www.pcper.com/news/General-Tech/GTC-2013-Oculus-VR-Rev...

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk

Testing the Oculus Rift Development Kit: Team Fortress 2 Virtual Reality
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=P50fvL...

Trevlig mackapär
Undrar om man behöver glasögon om man inte är så farligt närsynt, kan ju läsa text på ~30 cm håll utan glasögon..

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Punnisher:

Testing the Oculus Rift Development Kit: Team Fortress 2 Virtual Reality
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=P50fvL...

Trevlig mackapär
Undrar om man behöver glasögon om man inte är så farligt närsynt, kan ju läsa text på ~30 cm håll utan glasögon..

Då kommer det vara ok, skärmarna sitter inte längre bort än så

Permalänk
Medlem

Panelerna de använder verkar inte va någon höjdare direkt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Panelerna de använder verkar inte va någon höjdare direkt.

Som väntat med det låga priset. Man får inte feta oled för det priset direkt. Personligen skulle jag lätt betala dubbelt för att få bra OLED istället för LCD:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Då kommer det vara ok, skärmarna sitter inte längre bort än så

Optiken gör ju att du fokuserar på längre avstånd (Du skulle bli trött i ögonen på nolltid att fokusera på så kort avstånd som det är från öga till panel). Jag har en Sony HMZ T-1 och utan glasögon ser jag precis lika dåligt som om jag tittade på en vanlig monitor

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Detta är ju ett givet köp till alla HMDs

http://www.mtbs3d.com/phpBB/viewtopic.php?f=138&t=16452

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Blir ju jobbigt att spela då

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Panelerna de använder verkar inte va någon höjdare direkt.

Det kommer sitta andra paneler i konsumentversionen. Mycket verka tyda på att det blir OLED, 1080P.

Permalänk
Avstängd

Källa på det, har inte hört oled nämnas. 1920/2 är fortfarande lite lågt :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är mer betryggande om det sitter vettiga paneler i redan nu och om de hade kommit längre med att bekämpa lagget. OLED tror jag inte kommer på fråga tyvärr.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Tvivlar starkt på OLED, 1080p är troligt.

Duger utmärkt, att det är delat på 2 är ju för att man ser hälften hälften med ögonen, så resultatet blir densamma.

Dock lite fundersam varför dom följer 16:9 ration när den inte är samma som det ögonen uppfattar.

Permalänk

Kanske lite optimistiskt från min sida, men heller inte omöjligt. I en av artiklarna Jenka länkade till på sida 2 i tråden skriver de följande:

"Oculus is quite upfront about the issue, and says the consumer version will almost certainly have a smaller screen, hinting at the recent crop of 5-inch, 1080p cell phones on the market."

http://www.theverge.com/2013/3/19/4122388/can-oculus-rift-sav...

Sen drog jag mina egna slutsatser att det borde tala om AMOLED. Fast jag kanske har fel. Men de är ju helt klart medvetna om att upplösningen just nu är i lägsta laget och tydligen letar de efter bättre alternativ. Vi får väl se vart det landar.

Permalänk

Skulle tro att dom mer inriktar sig på pixeldensiteten.

OLED är så pass dåligt nu att det knappast lär bli av, och kostnaden skulle vara för stor.
Men i framtiden kan det säkert bli alternativ till det, dock har OLED inbränningsproblem, så om dom gör någon special lösning för det är allt bra, annars känns LCD som det enda valet.

Permalänk

Man ska också komma ihåg att det dev. kit som nu skickas bara är en första prototyp och att konsumentversionen kanske dröjer 18 månader eller mer. Mycket kan hända tills dess.

Sen har OLED otroligt mycket större potential jämfört med vad LCD någonsin haft, som fortfarande dras med diverse problem som man troligtvis aldrig kommer få bukt med. Så jag är på det hela taget mer optimist kring vad som kan hända innan Oculus börjar säljas i butik.

Det vore också kul om nästa X-box och/eller PS4 stöder Oculus. Fast mer troligt är väl att MS och Sony lanserar någon egen motsvarighet. Jag hoppas att VR får en renässans efter det tidiga 90-talets fiasko.

Permalänk

Jo det är helt klart, man ska ta denna version med en hink med salt typ;P

Men skulle itne vara så optimistisk just kring OLED.

OLED är lite som Plasma vs LCD.

Skillnaden är väl att OLED har ännu bättre färger, är mindre och flimrar inte, alltså det är statiska bilder va ja vet.

Men, det har inbränning, vilket inte alls lämpar sig för PC bruk alls, och om man kollar på Plasma, löste det aldrig sig.
Visst blev det avsevärt bättre, men det gick inte att lösa då det var tekniken i sig som krångla.

Lite som LCD inte går att få utan Ghosting tack vare hur den fungerar.

Permalänk
Skrivet av Zero Walker:

Jo det är helt klart, man ska ta denna version med en hink med salt typ;P

Men skulle itne vara så optimistisk just kring OLED.

OLED är lite som Plasma vs LCD.

Skillnaden är väl att OLED har ännu bättre färger, är mindre och flimrar inte, alltså det är statiska bilder va ja vet.

Men, det har inbränning, vilket inte alls lämpar sig för PC bruk alls, och om man kollar på Plasma, löste det aldrig sig.
Visst blev det avsevärt bättre, men det gick inte att lösa då det var tekniken i sig som krångla.

Lite som LCD inte går att få utan Ghosting tack vare hur den fungerar.

Så sant. Ingen teknik är perfekt. Men det spenderas just nu kopiösa mängder pengar på forskning och utveckling av OLED, så man får väl helt enkelt hoppas att de lyckas eliminera några av de brister som nu finns.

Permalänk
Avstängd

Jag har en Sony HMZ med OLED, helt sjukt bra bild. Inga problem med att tex hud eller andra statiska saker i bilden saker bränner. Nja visst är det bättre än 1080p/2 men det är inte lika bra som 1080p . Tex min Sony är på 1280x2 men det känns inte som 5120 för det, men det stämmer att Stereo 3d gör att det blir bättre än ej stereo 3d i samma upplösning

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir inget köp för min del om de envisas med LCD iaf.

Permalänk

1080p/2 resulterar väl i samma sak som en 1080p skärm, eller?

Permalänk
Avstängd

nej, ja hjärnan "intepolerar" informationen från båda ögonen så det blir bättre än 1080p/2 utan stereo men det blir inte lika bra som en 1080p skärm utan stereo

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ibland är det bra att känna Palmer, han ska skicka en till mig så att jag slipper stå i kön. Ska betala efterjobbet, borde ha den om nån vecka!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Ibland är det bra att känna Palmer, han ska skicka en till mig så att jag slipper stå i kön. Ska betala efterjobbet, borde ha den om nån vecka!


Får man fråga hur du kännner honom? Förväntar mig en recension på svenska med :).

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenka27:


Får man fråga hur du kännner honom? Förväntar mig en recension på svenska med :).

CV är en gammal räv på MTBS3D

Permalänk
Avstängd

Precis VRRäv Jag är även aktiv där via FreePIE som jag är grundare av, han har självklart ett intresse i att få stöd för Rift där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Precis VRRäv Jag är även aktiv där via FreePIE som jag är grundare av, han har självklart ett intresse i att få stöd för Rift där.

Hur kommer det sig att du inte fått en ännu tidigare ?

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Avstängd

Jag har varit seg på att få ändan ur och fixa en

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok, vad det inte du som utvecklade ett sätt att gå runt runt "oändligt" med en Rift på en begränsad yta mha GPS också?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Avstängd

Stämmer, men det har inget med rift att göra.. Finns en alpha att testa i denna branch

https://github.com/AndersMalmgren/FreePIE/tree/VRWalk

edit: du kan även ladda ner färdigkompilerad här

http://www.mtbs3d.com/phpBB/viewtopic.php?f=139&t=15490&start...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går det att spela gamla spel på dev kitet? Förstår självklart att man inte får fullt stöd men är ute efter att stänga av omvärlden.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |