Intrång i Nvidias forum, användaruppgifter ute

Permalänk
Melding Plague

Intrång i Nvidias forum, användaruppgifter ute

Grafikjätten Nvidia meddelar att uppgifter från företagets forum kommit på avvägar. Användare lugnas dock med att lösenorden inte är i klartext.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jahapp, hashsaltade lösenord har ju varit på vift förut. Misstänker att ingen kommer drabbas något nämnvärt av detta, bara byta lösen.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför förstöra för andra? Idioti!
Aja tur att dessa var saltad iaf till skillnad från Yahoo's

Byt lösen gubbar!

Permalänk

Nvidas forum kanske inte är storkovan heller Men dom hade i alla fall koll på säkerheten av lösenord.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt, men hur enkelt är det egentligen att hacka folk eller företag såhär? med tanke på riktigt stora företag blir hackade ofta nu mera tycker jag.

Känns lite onödigt med all skydd som företag erbjuder till vanliga människor om det nu är möjligt att ta sig in i Sony, Yahoo, Steam, Nvidia mfl..

Permalänk
Medlem

jahopp, får vi väl se vem som är nästa!

Facebook kanske? fyyyfan

Permalänk
Medlem

Det är inte så känt men ett lösenord som har massa slumpmässiga siffror och tecken osv, på kanske 6 totala tecken är lättare att hacka än tex en simpel fras som är omvänd. "hästen galloperade kring i hagen" "hagenikringgalloperadehästen" ohackbart!

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Yahoo borde lära sig av Nvidia. Det är betydligt lättare att göra infornation oanvändbar för obehöriga än att göra information oåtkomlig.

Jag kan fortfarande inte släppa detta med Yahoo. Vilka jävla nötter sköter säkerheten på det företaget? Kanske just nötter... Herr Valnöt och fröken Hasselnöt tyckte väl inte att säkerhet för hundratusentals användare var något att bry sig om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistard:

Det är inte så känt men ett lösenord som har massa slumpmässiga siffror och tecken osv, på kanske 6 totala tecken är lättare att hacka än tex en simpel fras som är omvänd. "hästen galloperade kring i hagen" "hagenikringgalloperadehästen" ohackbart!

Jupp, men det där begriper inte folk. De tro att gjWpK7h6MM9 är säkrare än pa-fredag-ar-det-fest-och-da-ska-jag-bli-stupfull När det ena i själva verket tar hundratals år att knäcka medans det andra är knäckt på en kvart med GPGPU. Det fanns någon XKCD-serie om det där men jag hittar den inte...

Hur som helst så glömmer folk alltid första typen av lösenord, blir frustrerade och byter till 12345, password, eller något annat intelligent som letmein.

Det tragiska är ju att tidningar och dylikt med jämna mellanrum publicerar "de 15 vanligaste lösenorden", och vilken idiot som helst kan ju räkna ut att det kommer användas av illasinnade individer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför förstöra för andra? Idioti!
Aja tur att dessa var saltad iaf till skillnad från Yahoo's

Byt lösen gubbar!

Jadu, det är väl det absolut enda som som gör att folk vaknar till och kanske fattar att säkerhet är något viktigt..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistard:

Det är inte så känt men ett lösenord som har massa slumpmässiga siffror och tecken osv, på kanske 6 totala tecken är lättare att hacka än tex en simpel fras som är omvänd. "hästen galloperade kring i hagen" "hagenikringgalloperadehästen" ohackbart!

Blanda in lite specialtecken som punkt, komma, semikolon och siffor samt blanda stora och små bokstäver så blir det jobbigt...

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ozzed:

Det tragiska är ju att tidningar och dylikt med jämna mellanrum publicerar "de 15 vanligaste lösenorden", och vilken idiot som helst kan ju räkna ut att det kommer användas av illasinnade individer.

Iofs är det bra om man glömmer sitt lösenord.....

Permalänk
Medlem

Varför hackar man? Tjänar man nånting på att hacka användar uppgifter (som man inte kan tyda dirket) på ett forum?

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk

Fast detta är inte heller oknäckbart. Med en fet dictionary samt någon bra combinator-regel så går detta med. Man kan ju blanda in ett utropstecken i mitten eller något.

Nu får vi bara hoppas att de använde ett random salt eller något. Har tyvärr sett exempel då användarnamnet används till att salta passwordet...

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistard:

Det är inte så känt men ett lösenord som har massa slumpmässiga siffror och tecken osv, på kanske 6 totala tecken är lättare att hacka än tex en simpel fras som är omvänd. "hästen galloperade kring i hagen" "hagenikringgalloperadehästen" ohackbart!

Ingenting är ohackbart. Det räcker de hittat ett annat lösenord som har samma hash-värde som ditt lösenord för att logga in på ditt konto.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jupp, men det där begriper inte folk. De tro att gjWpK7h6MM9 är säkrare än pa-fredag-ar-det-fest-och-da-ska-jag-bli-stupfull När det ena i själva verket tar hundratals år att knäcka medans det andra är knäckt på en kvart med GPGPU. Det fanns någon XKCD-serie om det där men jag hittar den inte...

Hur som helst så glömmer folk alltid första typen av lösenord, blir frustrerade och byter till 12345, password, eller något annat intelligent som letmein.

Det tragiska är ju att tidningar och dylikt med jämna mellanrum publicerar "de 15 vanligaste lösenorden", och vilken idiot som helst kan ju räkna ut att det kommer användas av illasinnade individer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Om dom inte kan säkra sina servrar,hur kan man då lita på att deras grafikort inte håller samma kvalite, nä inge mer nvidia här numera

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Inaktiv

om facebook blir hackat kommer jag fan gråta glädjetårar

Permalänk
Medlem
Skrivet av al0be:

Om dom inte kan säkra sina servrar,hur kan man då lita på att deras grafikort inte håller samma kvalite, nä inge mer nvidia här numera

Därför Nvidia utvecklar inte servermjukvara. Men det visste trollet redan

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

En fråga bara... Hur är säkerheten här?

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

om facebook blir hackat kommer jag fan gråta glädjetårar

Varför då? Vad är nyttan med att vara skadeglad?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av al0be:

Om dom inte kan säkra sina servrar,hur kan man då lita på att deras grafikort inte håller samma kvalite, nä inge mer nvidia här numera

Och så kassa processorer som AMD gör nuförtiden måste de ju suga rätt rejält på grafikkort också, eller?

Nej nu jävlar blir det till att plocka fram mitt gamla hederliga ATI-kort från 1997. Det går ju inte lita på någon nuförtiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Blir så jävla trött när jag läser sånt här. Kan företagen vara LITE mer noga med att inte ge ut sina "kunders" info eller?
Så jävla sämst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

En fråga bara... Hur är säkerheten här?

Syftar du på lösenordsdatabasen? Vi kan ju alltid hoppa att den ligger på en krypterad databas med saltade lösenord i hashformat. Eller så tar vi det säkra före det osäkra och byter till ett mer svårknäckt lösenord, men som är ätt att komma ihåg, innan olyckan är framme.

Skrivet av Ozzed:

Varför då? Vad är nyttan med att vara skadeglad?

Skadeglädje är den enda sanna glädjen

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av al0be:

Om dom inte kan säkra sina servrar,hur kan man då lita på att deras grafikort inte håller samma kvalite, nä inge mer nvidia här numera

För Nvidia har ett team för utvecklande av GPU:er och anställer antagligen något företag att koda forum och hemsida?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Syftar du på lösenordsdatabasen? Vi kan ju alltid hoppa att den ligger på en krypterad databas med saltade lösenord i hashformat. Eller så tar vi det säkra före det osäkra och byter till ett mer svårknäckt lösenord, men som är ätt att komma ihåg, innan olyckan är framme.

Skadeglädje är den enda sanna glädjen

Hmmm... för vissa... Jag läste på ett forum för ett tag sedan att det var en snubbe som blev lyrisk varenda gång någon med SandForce SSD fick blåskärm... så alla är väl olika, men just Facebook ör väl lite av ett andra vardagsrum för folk idag så det skulle inte vara så kul om allas uppgifter kom ut. Det skulle vara lite som en digital naturkatastrof för folk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hmmm... för vissa... Jag läste på ett forum för ett tag sedan att det var en snubbe som blev lyrisk varenda gång någon med SandForce SSD fick blåskärm... så alla är väl olika, men just Facebook ör väl lite av ett andra vardagsrum för folk idag så det skulle inte vara så kul om allas uppgifter kom ut. Det skulle vara lite som en digital naturkatastrof för folk.

En digitalkatastrof alltså.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk

Undra varför man inte får höra nånting om ati/amd blir hackat eller någonting?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

En digitalkatastrof alltså.

Är det ett vedertaget begrepp? Coolt. Vi lever verkligen i rymdåldern nu

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det ett vedertaget begrepp? Coolt. Vi lever verkligen i rymdåldern nu

Det är det nu. >:3

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3