Scythe Kozuti (40mm H) vs Scythe Big Shuriken 2 (58mm H)

Permalänk
Medlem

Scythe Kozuti (40mm H) vs Scythe Big Shuriken 2 (58mm H)

Då en diskussion blossade upp i moddforumet angående dessa två fläktar så tänkte jag att vi skulle flytta den hit istället så att inte trådskaparens moddtråd blir fylld med snack om kylare. Kommer här kopiera texten från den tråden så att alla är kan se vad som diskuterats.

-------------------------------------------------------------------------------

Ursprungligen inskrivet av Tullen
Ska bli kul att följa hur som helst. Angående kylaren så funderar jag på om inte en Scythe Kozuti hade varit ett bättre val. Den är bara 40mm hög och en 80mm fläkt i botten. Borde inte vara några prob att slänga på en tyst 25 mm fläkt så har du troligtvis mycket kraftigare kylare som bara är 5 mm högre.

/Tullen

-------------------------------------------------------------------------------

Ursprungligen inskrivet av JaZid
Tvärt om. Big Shuriken är en bra kylare redan out of the box, men Kozutin är totalt värdelös. Original orkar den inte med en nerklockad i5 2500K i idle ens, den låter som en mindre orkan därtill. Och jag tror inte att det är fläkten som är problemet, utan själva kylaren.

Big Shuriken är helt rätt val.

------------------------------------------------------------------------------

Ursprungligen inskrivet av Tullen
Är du säker på det? I så fall läser jag silentpcreviews helt fel. Som jag förstår det testas här Big Shuriken 2 och ger följande värden:

(OBS! Grader angivna i hur mycket högre än rumstemp, testrigen är på en 95w processor) Markerat i bold de bästa värdena.
12V 1960 RPM 30 dBA 34*C; 9V 1560 RPM 23~24 dBA 37*C; 8V 1340 RPM 19 dBA 39*C; 7.5V 1100 RPM 14 dBA 43*C; 7V 830 RPM 11~12 dBA 48*C

Samma värden för Kozutin (också här med en 95w cpu testrigg) är:
12V 3290 RPM 34 dBA 26°C; 9V 2500 RPM 23~24 dBA 32°C; 8V 2110 RPM 18 dBA 37°C; 7.5V 1850 RPM 14~15 dBA 40°C; 7V 1580 RPM 12 dBA 45°C

Som jag ser det verkar ju Kozutin överlägsen med tanke på att den i de flesta fall slår Big Shuriken trots att den är 18 mm lägre. Eller missar jag något. Är genuint intresserad av att få reda på vad som stämmer, så om du vet något jag inte vet dela gärna med dig.

-----------------------------------------------------------------------------------

Ursprungligen inskrivet av JaZid
Jag äger bägge kylarna och där min Shuriken är tyst är min Kozuti dels väldigt högljudd och också inkapabel att hålla temperaturerna nere.

Redan under idle där HWmonitor rapporterar 10-30W load är temperaturerna skyhöga och ljudnivån oacceptabel hos Kozuti.
Shuriken har större flänsyta och 2 extra heatpipes som gör att man kan använda mycket snällare fläktar på den, Kozutin är väldigt begränsad.

Testerna du visar verkar tala för det motsatta (har inte lusläst men SPCR är en väldigt trovärdig källa så jag finner det konstigt att upplevelsen skiljer så mycket) men jag kan inte alls hålla med efter att ha levt med bägge i verkligheten. Jag är ljudkänslig och kan inte vistas i samma som min dator med Kozuti. Vet också att jag inte är ensam med att ha väldiga problem när man lassar på tyngre processorer på kylaren.

Fläkten på Kozuti låter något fruktansvärt, jag startade datorn när jag hade Skype på en gång och mina kompisar trodde att jag hade en helikopter utanför dörren.

Från Newegg;
The Kozuti is recommended for processors up to 65 Watt TDP (up to 95 Watt TDP only with maximum rpm).

Detta går inte att leva med alls, tyvärr. Jag köpte en 2500K med förhoppningarna om lite överklockning, inte ens undervoltad och underklockad gör det mycket skillnad och temperaturerna seglar utan problem upp mot 70-80 utan nämnvärd belastning. Mycket tråkigt.
Har länge letat efter ersättningsfläkt, men 80mm-fläktar på 10mm tjocklek är det inte direkt gott om.

Mvh!
--------------------------------------------------------------------------------

Mvh/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Tror ni att det är möjligt att trycka ihop big shuriken lite? Skulle det gå att böja värmerören så att den blir 5 mm lägre tror ni?
Mvh/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Tror ni att det är möjligt att trycka ihop big shuriken lite? Skulle det gå att böja värmerören så att den blir 5 mm lägre tror ni?
Mvh/Tullen

Tror inte det går eftersom heatpipesen går runt på bägge sidor.
Tror inte heller jag vill testa på min

Permalänk
Medlem

Om du tittar i den första av "Heatsink Comparison Tables" på sidan du länkade ovan: Denna så ser du att Big Shuriken är klart bättre än Kozutin.
Tittar du i kolumnen för 14-15 dBA så ser du att Big Shuriken ger ett delta T på 43° medans Kozutin ger ett delta T på 62°.
Detta betyder att Big Shuriken lättare klarar av att kyla en processor vid samma ljudnivå, men det är ju dock rätt självklart att det är så, fler heatpipes samt större kylfläns och fläkt ger bättre kylning.
Sen som du skrev så är inte Kozutin egentligen gjord för att kyla processorer över 65 W, i alla fall inte om du skulle vilja ha en lite lägre ljudnivå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Tror inte det går eftersom heatpipesen går runt på bägge sidor.
Tror inte heller jag vill testa på min

Kan du se hur mycket utrymme det är mellan flänsarna och bottenplattan? Även om de går runt så borde det ju gå att trycka rakt ner så att de trycks ut på sidorna.

Mvh/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Så fort jag har fått hem min...

Permalänk
Medlem

Skumt. Måste varit knas i Silentpcreviews tester. Här skriver dom tvärt om att att Big Shuriken (visserligen bara ettan men tvåan presterar bättre) är bättre än Kozutin. Vilket ju är mer logiskt.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Förresten om du läser specifikationerna för testsystemen till de båda testerna du länkar till i första posten, så ser du att Kozutin är testad med en "AMD Athlon II X4 630 AM3, 2.8GHz, 45nm, 95W TDP", medans Big Shuriken är testad med en "Intel Core i5-2400 Sandy Bridge core, LGA1155, 3.1 GHz, 45nm, 95W TDP, overclocked/volted to 3.6 GHz and 1.300V".

Om du läser den biten jag har markerat så ser du en av sakerna som gör skillnad mellan testerna, visst båda processorerna har en "TDP" på 95 W, men Intel processorn är dessutom överklockad vilket ger att den har högre energiförbrukning än just 95 W (den har då en TDP på ca 110 W enligt: http://extreme.outervision.com/tools.jsp ).
Sen så finns en annan stor skillnad mellan de två testplatsformerna, ena använder en Intel och andra en AMD processor, båda tillverkarna har satt en TDP på 95 W på processorerna, men Intel och AMD definierar TDP på två skilda sätt (som att jämföra äpplen och päron) vilket gör en väsentlig skillnad mellan resultaten.

Det förhåller sig som:

Citat:

Most power a system can draw:
Intel = Max power
AMD = TDP

Typical power draw for standard applications:
Intel = TDP
AMD = ACP (Average Design Power)

Saxat från: http://www.semiaccurate.com/forums/showpost.php?p=7949&postco...

Enkelt så kan man sammanfatta det hela genom att om man skall jämföra olika TDP mellan tillverkarna så är: "Intel TDP" = 1,25 * "AMD TDP". Och ser man till detta så är ju resultaten mer logiskt då Kozutin kyler som sagt var 95 W medan Big Shuriken kyler hela 140 W.

Det är lite rörigt men läst gärna posten från Semiaccurate, där en anställd inom industrin beskriver det hela på ett bra sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Förresten om du läser specifikationerna för testsystemen till de båda testerna du länkar till i första posten, så ser du att Kozutin är testad med en "AMD Athlon II X4 630 AM3, 2.8GHz, 45nm, 95W TDP", medans Big Shuriken är testad med en "Intel Core i5-2400 Sandy Bridge core, LGA1155, 3.1 GHz, 45nm, 95W TDP, overclocked/volted to 3.6 GHz and 1.300V".

Om du läser den biten jag har markerat så ser du en av sakerna som gör skillnad mellan testerna, visst båda processorerna har en "TDP" på 95 W, men Intel processorn är dessutom överklockad vilket ger att den har högre energiförbrukning än just 95 W (den har då en TDP på ca 110 W enligt: http://extreme.outervision.com/tools.jsp ).
Sen så finns en annan stor skillnad mellan de två testplatsformerna, ena använder en Intel och andra en AMD processor, båda tillverkarna har satt en TDP på 95 W på processorerna, men Intel och AMD definierar TDP på två skilda sätt (som att jämföra äpplen och päron) vilket gör en väsentlig skillnad mellan resultaten.

Det förhåller sig som:

Saxat från: http://www.semiaccurate.com/forums/showpost.php?p=7949&postco...

Enkelt så kan man sammanfatta det hela genom att om man skall jämföra olika TDP mellan tillverkarna så är: "Intel TDP" = 1,25 * "AMD TDP". Och ser man till detta så är ju resultaten mer logiskt då Kozutin kyler som sagt var 95 W medan Big Shuriken kyler hela 140 W.

Det är lite rörigt men läst gärna posten från Semiaccurate, där en anställd inom industrin beskriver det hela på ett bra sätt

Jo förstod att det måste vara något skummt. Men det är lite klurigt med silentpcreviews då dom skriver att större kylare använder ett system och mindre ett annat men sedan specificerar dom aldrig vilket av dom två som används i testet för de specifika kylarna, iallafall inte på ett tydligt sätt. Tack iallafall för förtydligandet :).

Mvh/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Förresten, har monterat Big Shuriken II rev b på mitt P8Z77-I Deluxe.
Blev ganska tajt

Tvivlar starkt att du kan trycka nee kylaren 5 mm utan att böja finsen...
Försökte pressa ner min mem vågade inte trycka för hårt