Råd om nästa uppgradering/flaskhalsidentifiering

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2006

Råd om nästa uppgradering/flaskhalsidentifiering

Tjo sweclockers.. många kanske känner igen mig från youtube/user/burre01 eftersom sweclockers har många som är rootade i BF-spelen...

har lite funderingar angående min rigg, eftersom mitt grafikkort gett upp (v-ram håller på att braka, får blackouts/flimmer/CTD/bluescreen varje gång startar ett spel)

Så bestämde mig för att satsa rejält och byta mitt trasiga GTX480 mot ett GTX690... har lite funderingar eftersom min rigg börjar ha något år på nacken, och om något flaskhalsar gtx690. (lirar mestadels flygsimulatorer som DCS A-10C men också BF3 och D3 ibland)

Rigg:
Mobo: ASUS P6T SE x58
GPU: inkommande GTX690
CPU: intel i7 950 @standard clock
RAM: 6gb (triple channel) Corsair DDR3 @1600mhz (kom ej ihåg timings)
O/S: W7 x64 ultim
PSU: 750w Corsair
HDD: WD 1tb (disk-lol, är inte för brydd om laddningstider)
ljudkort: ASUS Xonar Essence STX (drar ju lite ström så värt att nämna)

lirar i 1920x1080 för tillfället, har rejält med fläktar i chassie och en Arctic Cooling freezer 7 CPU fläkt.

*behövs mer RAM? är ju billigt att fixa om det skulle behövas iaf
*behövs en klockning på prollen för att hänga med GTX690? om det ens går? ^^
*är PSUn för klen? ska bara dra 50w mer än GTX480 enligt mina googlingar iaf...
*kommer PCI-E 2.0 bussen att halsa GTX690?

tacksam för alla svar!

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Till den riggen tycker jag det, det är ju också billigt som sagt.
Borde inte behövas.
750W räcker, iaf om du kör oklockat.
http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...
Nej.

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2006

tackar för svar får proppa in lite mer RAM och hoppas att nätagget hänger med då

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2010

Kan ju alltid klocka processorn.. Vet dock inte om ditt nätagg klarar det med ett 690.. Men klarar nätagget det så är ju 4ghz+ inga som helst problem med den processorn )

Skickades från m.sweclockers.com

CPU:i7 950 @ 4ghz HT-EnabledCPU-Kylare: Antec Kühler H2O 620 + Scythe GT 1850rpm PushModerkort:MSI Big Bang X-Power X58 Chassi: Antec Performance P182 Miditower PSU: Corsair Powersupply 750W Black Ram: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 12GB GPU: GIGABYTE GTX670 OC Windforce 3X HDD: Corsair SSD Force Series 120GB Skärm: Samsung TFT 27" S27A550H LED