Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Dammsugar filter som fläktfilter?

Tjenamors!

Jag har nyligen köpt en ny CPU-kylare och det är en Corsair H80. Jag monterade den som insug PnP i bakkant av chassiet.
Då chassit är ett Define R3 så sitter det ju inget fläktfilter där, och jag vill ju inte att den ska dra in damm i onödan.
Jag satte då ett dammsugar-filter där och det släpper ju igenom luft väldigt bra, men vad jag undrar är om det bildas statisk elektricitet eller något annat farligt?

Tack på förhand, ha en trevlig helg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2010

Tror att strumtbyxor är en populär lösning istället för dammsugar filtret. Ta ett par i valfritt, plastigt, material!

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Focal:

Tjenamors!

Jag har nyligen köpt en ny CPU-kylare och det är en Corsair H80. Jag monterade den som insug PnP i bakkant av chassiet.
Då chassit är ett Define R3 så sitter det ju inget fläktfilter där, och jag vill ju inte att den ska dra in damm i onödan.
Jag satte då ett dammsugar-filter där och det släpper ju igenom luft väldigt bra, men vad jag undrar är om det bildas statisk elektricitet eller något annat farligt?

Tack på förhand, ha en trevlig helg!

Nej, ett filter orsakar ingen statisk elektricitet.