Hejsan har en fråga angående moddning Antec Kühler H2O 620

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
småland
Registrerad
Maj 2005

Hejsan har en fråga angående moddning Antec Kühler H2O 620

Jag har ett Antec Kühler H2O 620 vatten kylnings system.
tänkte om man kunde utveckla dett systemmet lite grann.
Läst här på forumet på en som undrar dom man har större vattenkyla block om det kyler bättre då.
Han fick som svar att det man kan på väga kylningen från cpun är om man har bättre cerkulerande vatten system på så sett minska värmegraden.

Då fick jag en plan i och med cpublocket redan har en vattenpump i sig i detta systemmet. Om man till sätter en extra vatten pump plus en större radiator. i systemmet får man inte bättre cirkulation då plus bättre kylnings effekt?

Datorer är LIVET

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av GrymmeMannen:

Läst här på forumet på en som undrar dom man har större vattenkyla block om det kyler bättre då.
Han fick som svar att det man kan på väga kylningen från cpun är om man har bättre cerkulerande vatten system på så sett minska värmegraden.

Då fick jag en plan i och med cpublocket redan har en vattenpump i sig i detta systemmet. Om man till sätter en extra vatten pump plus en större radiator. i systemmet får man inte bättre cirkulation då plus bättre kylnings effekt?

eller så köper du bara ett helt nytt system(vattenkylning)?

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
småland
Registrerad
Maj 2005

Jo det är klart jag hadde kunna köpa ett annat kylsystem och möjligt vis sälja detta jag har för någon hundrar lapp.
Men annas hadde jag tänkt mer som en spännande grej att få testa och labba lite med vattenkylning. Jag har ju en test dator från första värdskriget typ den kan ju fungerar som offerlamm om man skulle misslyckas.

Tror du det är genomförbart eller det kommer inte fungerar med en extra vattenpump och en större kylare. tänkte som så att varmvattnet går upp i kylaren med den vanliga pumpen. Sen går vattnet igenom kylarsystemmet och när vattnet kyls ner så sätter man extra pumpen efter radiatorn. Så vattnet går snabbt tillbaka ner mot vattenblocket igen

Datorer är LIVET

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av GrymmeMannen:

Cirkulation och kylning beror ju på vad du ska ha för pump och radiator. Om du ändå ska sätta i en annan pump (förutsatt att det är en "vanlig" pump) så gör det nog ingen direkt nytta med nuvarande. Jag vet inte hur stark den är (skulle dock gärna ha reda på faktisk spec), men troligen är den rätt klen. Och köper du en ny pump, även en billig för ~400, så får du fortfarande en hyfsad pump som klarar att pumpa igenom ditt cpu-block och 2 radiatorer. Då kommer första pumpen egentligen bara utveckla onödigt med extra värme i systemet, för cirkulationen på vattnet kommer inte behöva vara högre. Dessutom undrar jag (läs: brainstormar) om den inte kommer "slöa ner" eftersom den extra pumpen, som sagt, högst troligen är starkare.

Kanske försöka hitta en beg 620 att ta bara pump-delen och radiator ifrån för att få extra kräm annars? Lyckas man med det så är det nog ett billigt och effektivt sätt för lite extra kylning.

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Var pumpen sitter har väldigt liten betydelse, allt vatten som trycks uppåt får ju hjälp av vatten som kommer tillbaka ner. Pumpen utför alltså rent fysiskt sett inget arbete.

Om du ska öppna upp ett slutet system måste du även lägga till en reservoir. Ska du då även lägga till/byta pump och radiator är det bara blocket som saknas från ett riktigt customsystem.

Säljer du ditt nuvarande system som det är så har du säkert råd med det blocket som saknas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
småland
Registrerad
Maj 2005

Okej problemmet är ju att 620 är ju ett kit från första början.
så kylablock och kylar pump sitter tillsammans i ett om man säger så. Det var om det gick för då hadde man ju spara några kronor på att man slapp köpa ett helt nytt kylar block.

Datorer är LIVET

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Så länge vattnet i systemet inte bromsas upp totalt behöver man inga uberkraftiga pumpar. Det gör ofta minimal skillnad på tempen och tillför bara högre ljudnivå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
småland
Registrerad
Maj 2005

okej så då med andra ord räcker det med att låta systemmet vara som det är i princip och bara sätta dit en större kylare i stället för en 120mm kylare köpa en 240mm kylare i stället.

Datorer är LIVET

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av GrymmeMannen:

okej så då med andra ord räcker det med att låta systemmet vara som det är i princip och bara sätta dit en större kylare i stället för en 120mm kylare köpa en 240mm kylare i stället.

Eller ett till 620-kit och modda ihop.. Behövs ingen reservoir, går utmärkt med extra slang och ett t-kors för påfyllning. Eftersom du inte vet om 1st pump av detta slaget orkar pumpa igenom så är det nog bättre att köpa ett extra kit. Du får fortfarande 2*120mm och pump-kraft som garanterat orkar med.

Skulle ju kanske gå att modda block/pump ifrån det extra systemet till GPU'n, men fortfarande få det hela till 1 system. Frågan är mest vad pumparna orkar med, men för att bara köra en extra rad så går det utmärkt.

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
småland
Registrerad
Maj 2005

Ja varför inte det är ju ganska skyst pris på 620 nu har jag 620 bakgre delen av chassit men det går säkert att koppla så jag har den i fronten.
Där har jag 2*120mm lediga fläkt platser. ska forska lite mer i detta. Men då behöver jag ingen vatten tank bara skaffa en så där t korsnings kontakt?

Datorer är LIVET

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
småland
Registrerad
Maj 2005

Eller för i stället köpa ett lika dant kit till så köper jag dessa delar slang och lås nipplar kan jag fixa i affärern.
http://www.inet.se/produkt/5321650/reservoar-ek-multioption-r...
Då har jag två radiatorer en vanlig 120mm och en radiator med 2 plats för 120mm fläktar.
i ett och samma system kanske lite över reklamerat jag vet inte.
Har inte så stor koll hur kallt man kan få det med vatten kylning i cpun jag har är en intel i 3a. i load läge ligger den 50grader max med vattenkylning då frestar jag den med everest cpu test. lågt kan man komma med vatten kylning?
Har i dagsläget sänkt tempraturen med ca 10 grader än var det var från början.

Datorer är LIVET

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av GrymmeMannen:

Eller för i stället köpa ett lika dant kit till så köper jag dessa delar slang och lås nipplar kan jag fixa i affärern.
http://www.inet.se/produkt/5321650/reservoar-ek-multioption-r...
Då har jag två radiatorer en vanlig 120mm och en radiator med 2 plats för 120mm fläktar.
i ett och samma system kanske lite över reklamerat jag vet inte.
Har inte så stor koll hur kallt man kan få det med vatten kylning i cpun jag har är en intel i 3a. i load läge ligger den 50grader max med vattenkylning då frestar jag den med everest cpu test. lågt kan man komma med vatten kylning?
Har i dagsläget sänkt tempraturen med ca 10 grader än var det var från början.

Grejen med vattenkylning är inte att komponenterna blir direkt svalare, men det krävs "mer" för att de ska bli varma. Du kan t.ex. klocka en del och komponenterna kommer ändå ligga på ungefär samma temp i load. Lite svårt att beskriva, och det var längesen jag personligen använde vatten, men det "beter" sig iaf lite annorlunda än luft. Detta bådar också såklart för ett potentiellt tystare system om man gör allt rätt.

Men om du ska köra 1*120mm rad och 1*240mm så bör du ta pumpen ifrån ett färdigt 240-paket också, eftersom du måste veta om pumpen orkar med hela systemet (ja, eller få fram specsen på pumparna för att se vad de faktiskt klarar).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
småland
Registrerad
Maj 2005

Jo men jag förstår precis hur du menar.
Tycker det var en bra förklaring på hur vattnet fungerar.
Ja det är ju frågan hur mycket vatten klara pumpen att cirkulera. Även om det klara cirkulera så vill man ju veta att det cirkulera i någon rimlig fart med så man har ett flöde på grejerna. hmm ja får nog försöka forska lite i det där hur utläser man flödes kapaciten på vatten pumpen?

Datorer är LIVET

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
småland
Registrerad
Maj 2005

Försökte kolla i manualen men det stod ingen information om flöde i den lika så produktbladet. Det fans ingenting där heller om flödet.
Det man kan göra är ju att chansa köpa hem prylarna och testa.

Datorer är LIVET

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av GrymmeMannen:

Försökte kolla i manualen men det stod ingen information om flöde i den lika så produktbladet. Det fans ingenting där heller om flödet.
Det man kan göra är ju att chansa köpa hem prylarna och testa.

Det ska finnas en guide om vattenkylning här på forumet där du kan läsa lite. Leta efter flöde och lyfthöjd.

Om du köper grejer som du vet är ordentligt dimensionerade, t.ex. ett slutet system där pumpen redan drar igenom en 240mm-rad, så kan du vara säker på att det orkar igenom allt, om du kombinerar med din första pump.

Jag har faktiskt skickat ett mail till Antec och frågat om spec på pumpen. Inte säkert att de svarar på det, men man vet aldrig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
småland
Registrerad
Maj 2005

Det var riktigt skyst hoppas du får svar snart hade varit intressant och veta eller snarare ganska avgörande om man kan utveckla systemmet eller inte.
Hade jag veta det så hadde jag givetvis tagit store broden till 620 som drivet 240mm orginal. Men nu blev det inte så det blev detta kylsystemmet som driver ett 120mm men så är det priset var ju skyst i allafall storebroden till detta går nästa på dubla priset än vad detta kostade. Jag fick det med frakt för 498kr detta 620 systemmet.

Datorer är LIVET

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
småland
Registrerad
Maj 2005

Här var en på sweclockers som moddade ett 620 vattensystem. visa kanske inget direkt om vattenflödet men ändel användbar information hur man fyller på systemmet och var man lufta systemmet.
http://www.sweclockers.com/galleri/9482-antec-kuhler-h2o-620-...

Datorer är LIVET

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av GrymmeMannen:

Här var en på sweclockers som moddade ett 620 vattensystem. visa kanske inget direkt om vattenflödet men ändel användbar information hur man fyller på systemmet och var man lufta systemmet.
http://www.sweclockers.com/galleri/9482-antec-kuhler-h2o-620-...

Ja där ser vi vad pumpen går för också. Det var verkligen inte mkt att hurra för. Så om du ska modda något så är det antingen en extra likadan pump, eller att köpa en "vanlig" pump som gäller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
småland
Registrerad
Maj 2005

nej det var nog inget supertryck i den där lilla pumpen. Men när man såg innerhållet i pumpen plus att det är er ett cpublock samtidigt.
Så är det ju ganska uppenbart ingen stor vattenpump direkt om man ser på storleken i sin enhet.
frågan är om man köper en vatten pump med mer kräm i kan man köooppla ur vatten pumps delen i 620 blocket. Så man får ett jämt flöde utan att 620 blocketsvattenpump flaskhalsar.

Datorer är LIVET