Asus P9X79 med Phanteks PH-TC14PE, minnesblockering?

Permalänk
Medlem

Asus P9X79 med Phanteks PH-TC14PE, minnesblockering?

Hej alla,

Jag har börjat kolla på delar till en ny dator och har kommit fram till att det blir bl.a. ett Asus P9X79 moderkort och en Phanteks PH-TC14PE CPU kylare. När jag har läst olika tester om kylare står det mycket om hur stora många av dem är och att de ofta täcker för minnesplatser på moderkorten... Dock har jag inte lyckats hitta någon detaljerad information om användning av de två nämnda delarna tillsammans...

Min fråga är då alltså om det är någon här som kör med dessa två och om kylaren verkligen täcker några minnesplatser? Jag menar alltså själva kylaren i sig och inte fläkten på sidan då jag tänkt försöka köra passivt eller med endast fläkten i mitten (enligt tester jag läst skiljer det endast någon grad mellan en eller två fläktar). Jag hade tänkt använda 4 minnes stickor och eftersom jag förstått att man skall använda de blåa slottarna för quad-channel kommer jag kanske klara mig ändå, även om kylflänsen skulle täcka en minnesplats per sida eftersom det i så fall är de svarta. Problemet blir väl om jag en dag skulle utöka minnet, men då får jag väl byta till 4 större stickor istället. Jag har också läst att man kan flytta upp fläkten på kanten en aning och det skulle ju kunna vara ett alternativ i så fall, om det finns plats i burken vill säga. (Det lutar åt ett Corsair Obsidian 550D) Jag vet att jag kan klara mig fint om jag kör med lågprofilsminnen men jag skulle ändå gärna veta, jag håller fortfarande tummarna att jag skall ha tur och vinna i Corsair Dominator Platinum tävlingen

Skulle vara mycket tacksam om någon kan hjälpa mig med att reda ut detta.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du använder normala minnen så brukar alla kylare gå fria, det är bara det att man måste montera minnena före kylaren. Om du tittar på deras officiella monteringsvideo så ser du att den går över minnena.
http://www.youtube.com/watch?v=sw41MJlUqAs&feature=player_emb...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.