Ny processorfläkt - så tyst och bra prestandamässigt som möjligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Ny processorfläkt - så tyst och bra prestandamässigt som möjligt

Titeln säger egentligen väl det mesta. Är ute efter en ny processorfläkt till min stationära burk eftersom den jag har nu är halvtrasig (måste peta igång den med fingret för att den ska hoppa igång) och den kyler inte särskilt bra heller, fast tyst är den åtminstone.

Jag vill att den ska vara:
- Så tyst som möjligt då jag försöker hålla ljudnivån nere på datorn så mycket det bara går
- Så bra prestanda som möjligt eftersom jag garanterat kommer överklocka min processor (i7 3770k) - något som jag redan har gjort egentligen, men den börjar bli för varm redan vid 4.5~GHz med min nuvarande kylning.
- ...ni får gärna basha mig om ni vill nu, men jag vill att den ska se bra ut också! Jag vill gärna att den ska passa mitt övriga system som ser ut så här:

Priset spelar egentligen inte så jättestor roll, så länge det inte är alldeles för jättedyrt. Kan tänka mig att punga ut en tusenlapp - kanske mer om det verkligen är bra grejer det handlar om.

Har självklart kollat igenom processorkylartestet här på Sweclockers från slutet av förra året, men jag undrar lite om det har uppdateras eller så.
Har tittat på Phanteks H-TC14PE som verkar lovande och just nu lutar det åt den eller Noctua NH-D14, men innan jag bestämmer mig vill jag gärna höra om era åsikter. Jag kan tänka mig vattenkylning, men det är viktigt att den är just tyst i så fall.

Kom gärna med förslag!

People look at me like I'm a little strange, when I go around talking to squirrels and rabbits and stuff.

Fostex TH-x00 | Sennheiser HD650 | Grace Design M9xx

Speldator i7 6700k @ 4.5GHz | Pure Rock | STRIX GTX 1080 | ASUS Z170M PLUS | 950 PRO 512GB | TEMJIN TJ-08E | Vengance DDR4 16GB @ 2800MHz | RM550X Streaming/serverdator(ish) i7 3770k @ 4.6GHz | PH-TC14PE | STRIX GTX 980 Ti | ASUS P8Z77-V PRO | massa ssder och hdds | H440 EnVyUs Edition | Vengeance 16GB DDR3 @ 1600MHz | RM750X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Du kan ju börja med att vända din nuvarande kylare så att den blåser varmluften bakåt.

EDIT: missade att den var trasig också..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av dagbro:

Du kan ju börja med att vända din nuvarande kylare så att den blåser varmluften bakåt.
http://www.cdrinfo.com/Sections/Articles/Sources/Arctic_Cooli...

EDIT: missade att den var trasig också..

Jag har funderat på att göra det, men faktum är att den i själva verket egentligen ska sitta så som den gör just nu. Är väl medveten om att det inte är särskilt optimalt, dock. ;x

People look at me like I'm a little strange, when I go around talking to squirrels and rabbits and stuff.

Speldator i7 6700k @ 4.5GHz | Pure Rock | STRIX GTX 1080 | ASUS Z170M PLUS | 950 PRO 512GB | TEMJIN TJ-08E | Vengance DDR4 16GB @ 2800MHz | RM550X Streaming/serverdator(ish) i7 3770k @ 4.6GHz | PH-TC14PE | STRIX GTX 980 Ti | ASUS P8Z77-V PRO | massa ssder och hdds | H440 EnVyUs Edition | Vengeance 16GB DDR3 @ 1600MHz | RM750X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2007

Äger själv ett corsair H100 vattenkylningssystem som fungerar mycket bra i mitt fall. Observera att jag bytt ut de medföljande fläktarna mot betydligt tystare alternativ. Om du är beredd på att betala för H100 samt nya fläktar är det ett bra alternativ men det kostar ju en hel del. Annars är Noctua NH-D14 ett mycket bra alternativ.

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

http://www.inet.se/produkt/6308750/thermalright-hr-02-macho gillas om man ska ha luftkylare iallafall annars finns ju alltid den dyrare Noctua NH-D14 fast tror inte den presterar nå bättre faktiskt.

Intel Core i5 2500K | Antec Kühler H2O 620 | Gigabyte Z68MX-UD2H mATX B3 | Silverstone Temjin TJ08B-E | CM Silent Pro M2 850W | MSI GTX 770 2GB OC | 8GB DDR3 1600MHz | Intel SSD 510 Series 120GB | 2TiB WD Green |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Ninjaflipp:

Titeln säger egentligen väl det mesta. Är ute efter en ny processorfläkt till min stationära burk eftersom den jag har nu är halvtrasig (måste peta igång den med fingret för att den ska hoppa igång) och den kyler inte särskilt bra heller, fast tyst är den åtminstone.

- Så tyst som möjligt då jag försöker hålla ljudnivån nere på datorn så mycket det bara går
- Så bra prestanda som möjligt eftersom jag garanterat kommer överklocka min processor (i7 3770k) - något som jag redan har gjort egentligen, men den börjar bli för varm redan vid 4.5~GHz med min nuvarande kylning.
- ...ni får gärna basha mig om ni vill nu, men jag vill att den ska se bra ut också! Jag vill gärna att den ska passa mitt övriga system som ser ut så här:
http://i.imgur.com/3PF9d.jpg

Priset spelar egentligen inte så jättestor roll, så länge det inte är alldeles för jättedyrt. Kan tänka mig att punga ut en tusenlapp - kanske mer om det verkligen är bra grejer det handlar om.

Har självklart kollat igenom processorkylartestet här på Sweclockers från slutet av förra året, men jag undrar lite om det har uppdateras eller så.
Har tittat på Phanteks H-TC14PE som verkar lovande och just nu lutar det åt den eller Noctua NH-D14, men innan jag bestämmer mig vill jag gärna höra om era åsikter. Jag kan tänka mig vattenkylning, men det är viktigt att den är just tyst i så fall.

Kom gärna med förslag!

Jag skulle satsa på ett vattenkylningssystem från Corsair då ingen av dom bra luftkylarna kommer att passa på ditt moderkort pga av att dina RAM-minnen är för höga.

Silverstone RV02-E "vit", Z97-DELUXE/USB 3.1, 4790K@4,4GHz, Corsair 1600MHz 16GB, Intel 730 480GB, GTX Titan X, Phillips BDM4350UC@3840x2160 ,HRT Music Streamer II, Sennheiser HDVA600, HD800.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av milla_66:

Jag skulle satsa på ett vattenkylningssystem från Corsair då ingen av dom bra luftkylarna kommer att passa på ditt moderkort pga av att dina RAM-minnen är för höga.

http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi... Om man kikar där så står det notis om att bäst i testvinnaren Thermalright Silver Arrow blockerar minnen med höga kylflänsar medans det inte står så om tex Thermalright HR-02 Macho. Om det stämmer att den kylaren med skulle blocka minnena så är det ju lite skit förstås.

Intel Core i5 2500K | Antec Kühler H2O 620 | Gigabyte Z68MX-UD2H mATX B3 | Silverstone Temjin TJ08B-E | CM Silent Pro M2 850W | MSI GTX 770 2GB OC | 8GB DDR3 1600MHz | Intel SSD 510 Series 120GB | 2TiB WD Green |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Att minnena blockerar är ingen fara eftersom jag kan ta bort kylflänsarna.

Är det någon som har någon erfarenhet av Phanteks H-TC14PE? Är de att rekommendera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2012

Jag ska köpa ny spel dator snart med tysthet i åtanke och då har jag valt att köpa Noctua NH-U9B SE2. Riktigt bra kylning med 7-17 db. Riktigt grym! 417kr på cdon med sweclockers rabatten (SWEC1207).

http://cdon.se/hemelektronik/kylare_noctua_nh-u9b_se2-11321374

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jan 2011
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2009

Kolla Sweclockers test. Om ljudnivå är prioriterat hade jag inte tagit Phanteks utan kört på Silver Arrow. Har dock ingen erfarenhet av nån av dem.

Intel Core i5 750 @ 3,8 GHz | Thermalright HR-02 Macho | Gigabyte P55-UD4 | 16GB Corsair Vengeance LP | Gigabyte GTX 670 Windforce | 120GB Intel 330 & 60GB Corsair Force | EVGA G2 750W | Antec P280 | Asus Xonar D1 | Viewsonic VX2268wm 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Ninjaflipp:

Kom gärna med förslag!

Skrivet av Pixo:

http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi... Om man kikar där så står det notis om att bäst i testvinnaren Thermalright Silver Arrow blockerar minnen med höga kylflänsar medans det inte står så om tex Thermalright HR-02 Macho. Om det stämmer att den kylaren med skulle blocka minnena så är det ju lite skit förstås.

Är ljudnivån bra prestanda och låg ljudnivå prio ett så lär du få svårt att slå Thermalright Archon Slår din nuvarande Artic cooling rejält i kylförmåga och är antagligen lika tyst eller tystare.

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/thermalright...
Of course, we are particularly interested in comparison the obtained results against those of the today’s best air-coolers. With one default 140 mm fan the new Thermalright Archon didn’t yield even 1 degree to Thermalright Silver Arrow super-cooler in its default configuration with two such fans! This is a pretty impressive result for a single-array tower cooler, don’t you think so? But Archon looks even more impressive with two fans: it simply cools an overclocked six-core processor better than Silver Arrow by 3°C in quiet mode at 810 RPM and by 2°C at maximum 1310 RPM speed of two TY-140 fans. The difference is small, but if you have been reading our reviews, you should remember that Silver Arrow had about the same advantage over Noctua NH-D14, which remained the best of the best for almost 9 months! I believe I don’t have to tell you that ThermoLab Baram 2010, which used to be the most effective single-array cooler out there is no far behind Archon.

Conclusion
Well, what can I say? Thermalright designed a truly magical cooler. Although two-array heatsinks are currently extremely popular, Archon turned out just as efficient as Silver Arrow, and with two fans attached to it, it proved even more efficient. In our opinion, there are several factors behind this impressive victory. Firstly, it is very smart heatpipe layout inside the heatsink that allows distributing the heat over the heatsink more evenly. Secondly, we shouldn’t forget about thick 0.5 mm heatsink plates soldered to the heatpipes. Thirdly, it is the use of an extremely effective Thermalright TY-140 fan. And the fourth factor is cooler’s reliable retention providing very secure hold and impeccably polished contact surface of the base plate. All these factors combined allowed Thermalright Archon to become the today’s most effective cooling product. Of course, we shouldn’t also forget that the bent base of the cooler could have turned out to be an ideal fit for the non-lapped heat-spreader of our test CPU. However, this is highly unlikely.

We realy liked this cooler. In fact, it proved to be the best cooler out there today. Unfortunately, the drawbacks we pointed out above do not allow us to crown Thermalright Archon with the Editor's Choice, but we are happy to award it with our Ultimate Innovation title.

Köp den nya och uppdaterade versionen med en 150mm fläkt istället för 140mm som skall vara ännu bättre http://www.inet.se/produkt/6308759/thermalright-archon-rev-a-...

Vill du senare ha ännu bättre prestanda så komplettera med en fläkt till i push-pull. Väldigt bra kylförmåga då.
http://www.inet.se/produkt/6308764/thermalright-ty-150#recens...

OBSERVERA att Archon är en väldigt "hög" kylare så mät så att den verkligen får plats i chassit. MÄT!
Among the drawbacks of the new Thermalright Archon we should definitely mention its height: not every system case out there can successfully accommodate a 170 mm tall cooler.

Köp inte Sandy-bridge E versionen dock för den verkar faktiskt vara sämre (och ännu högre)

Skrivet av milla_66:

Skrivet av NiklasN:

Kolla Sweclockers test. Om ljudnivå är prioriterat hade jag inte tagit Phanteks utan kört på Silver Arrow. Har dock ingen erfarenhet av nån av dem.

Jo Archon ska funka även med höga kylflänsar på minnena.

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/thermalright...
This is another unique peculiarity of Thermalright Archon: it can be used in systems with tall memory heat-spreaders.