Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2011

Vilken del är defekt?

Jag har en dator som jag har kontrollerat nu. Det går ström genom den då när man trycker på startknappen så börjar fläktar snurra och led lampan lysa framtill. Men mer än så händer inte.

Jag har felsökt den så långt att jag har kopplat ur alla delar och använder mig av det integrerade grafikkortet i datorn. Har även testat ett annat nätaggregat men det gav ingen skillnad. Har testat nya minnen i datorn men detta gav ingen effekt heller.

Nu vet jag inte ifall det är moderkortet eller processorn som är defekt. Finns det något sätt att ta reda på vilken det är utan att flytta över processorn till en annan dator?
Vilken är del är det som är defekt till aldra största chans.

ps. Stora dammavlagringar i datorn från en rökare så det är tjockt damm som sitter över kylaren till processorn och ligger över moderkortet. Kan inte se något ytligt på moderkortet som skulle ha gått sönder och heller inte kännt lukten av elektrisk brand. Fast detta är svårt i denna dator då den stinker av cigarettaska

[CENTER]Hell awaits you

[/CENTER]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Deathdevil:

Jag har en dator som jag har kontrollerat nu. Det går ström genom den då när man trycker på startknappen så börjar fläktar snurra och led lampan lysa framtill. Men mer än så händer inte.

Jag har felsökt den så långt att jag har kopplat ur alla delar och använder mig av det integrerade grafikkortet i datorn. Har även testat ett annat nätaggregat men det gav ingen skillnad. Har testat nya minnen i datorn men detta gav ingen effekt heller.

Nu vet jag inte ifall det är moderkortet eller processorn som är defekt. Finns det något sätt att ta reda på vilken det är utan att flytta över processorn till en annan dator?
Vilken är del är det som är defekt till aldra största chans.

ps. Stora dammavlagringar i datorn från en rökare så det är tjockt damm som sitter över kylaren till processorn och ligger över moderkortet. Kan inte se något ytligt på moderkortet som skulle ha gått sönder och heller inte kännt lukten av elektrisk brand. Fast detta är svårt i denna dator då den stinker av cigarettaska

Fimpat i datorn eller?
Anyways. Sitter strömmen i helt för CPUn/Moderkortet? Vad är det för processor och moderkort?
för processorn är det väl inte jätte ofta det är fel på. Såvida en pinne inte blivit böjd tex.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2011

tillägger att jag har försökt hitta en processor till socketen 775 som det är på denna datorn. men hittar endast till socket 478. Jag antar att dessa processorer inte går att använda äns till att komma in i bios på datorn? ifall de äns passar.

[CENTER]Hell awaits you

[/CENTER]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av adfi:

Fimpat i datorn eller?
Anyways. Sitter strömmen i helt för CPUn/Moderkortet? Vad är det för processor och moderkort?
för processorn är det väl inte jätte ofta det är fel på. Såvida en pinne inte blivit böjd tex.

Långvarig rökning som har sugits in i datorn antar jag.
Det är en Acer aspier m1641. Socket 775. vet inte exakt vilket moderkort.

Det är en intel pentium dualcore e5200 processor

EDIT: Detta moderkortet är det.
http://se.eetnordic.com/product.aspx?id=MB.SAK09.007&path=Ace...
Förmodligen ett specialltillverkat moderkort från acer

[CENTER]Hell awaits you

[/CENTER]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004

Gör rent för fan. Brandfara med dammlager, ju.

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Loxus:

Gör rent för fan. Brandfara med dammlager, ju.

Den ska rengöras i samband med att antingen processorn eller moderkortet byts ut. Men eftersom att det verkar som att det är moderkortet så blir det att göra rent flänsen bara.

[CENTER]Hell awaits you

[/CENTER]