Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Bärbar överhettas mer utan chassi.

Hej. Vad kan felet vara på min bärbar? När jag använde min bärbar "normalt" då hade den temperatur runt 50 - 70 beroende på vad jag gjorde. Så jag tänkte få bättre kylning till "gaming" då jag fick ibland små fps dropp pga värmen. Så jag tänkte att fixa fram 2 stora fläktar som man kopplar in till el kontakt och senare ta bort helt allt från chassit så att hela datorn är "naken" så att säga. Och så gjorde jag! Datorn fick mycket bättre kylning, men ändå överhettas precis allt i datorn. Grafikkortet, Processorn, Minnet. Men EJ HDD. Vad fasen kan felet vara? Den får ju mycket mer bättre kylning! Mer luft...! Kan batteriet vara felet? För den är EJ inkopplad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av redmike:

Hej. Vad kan felet vara på min bärbar? När jag använde min bärbar "normalt" då hade den temperatur runt 50 - 70 beroende på vad jag gjorde. Så jag tänkte få bättre kylning till "gaming" då jag fick ibland små fps dropp pga värmen. Så jag tänkte att fixa fram 2 stora fläktar som man kopplar in till el kontakt och senare ta bort helt allt från chassit så att hela datorn är "naken" så att säga. Och så gjorde jag! Datorn fick mycket bättre kylning, men ändå överhettas precis allt i datorn. Grafikkortet, Processorn, Minnet. Men EJ HDD. Vad fasen kan felet vara? Den får ju mycket mer bättre kylning! Mer luft...! Kan batteriet vara felet? För den är EJ inkopplad.

Va????
Spelar du och har en max temp 70 grader så är inte det för mycket.
Du menar inte att du tagit bort chassit för att få bättre kylning??

Skickades från m.sweclockers.com

MSI GT70

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av redmike:

Skulle du kunna ta en bild på hur det ser ut?

Silverstone RV02-E "vit", Z97-DELUXE/USB 3.1, 4790K@4,4GHz, Corsair 1600MHz 16GB, Intel 730 480GB, GTX Titan X, Phillips BDM4350UC@3840x2160 ,HRT Music Streamer II, Sennheiser HDVA600, HD800.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Jag behöver bättre kylning, och då kom jag på att jag kan göra en modd. Nu ser jag att kylningen är mycket bättre när datorn är i chassit igen.. Jag håller på leka lite, vill få så bra kylning som möjligt. Men på konstigt sätt mår datorn bäst i chassit.. Är det inte pga batteriet..? För när batteriet är inkopplat då är temp normal.. :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

O jag bad er svara på min fråga. Vad jag gör med min laptop är min sak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2009

Haha va, har du tagit bort chassit på en laptop? Hur fan går det till? Ta gärna en bild.

Skaffa annars en kylplatta, det sänkte temperaturen på min laptop.

Lian Li någonting || AMD Phenom ll X4 965 med EK Supreme AMD vattenblock || ATI Radeon 4890 med EK vattenblock || Asus M4A79T Deluxe || Corsair HS 620 W || 4 GB RAM || 1 TB HDD, 111 GB HDD || 1 st EK 120 mm radiator, 1 st EK 2x120 mm radiator || X5PC reservoar med 12 V pump ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

Du säger att CPU, GPU och minnet överhettas. Hur mäter du tempen på minnet ens? Och om din temp maxar ut vid 70° under load så är det fullkomligt normalt t.o.m. bra för en laptop.

Du säger att din temp blir bra när du har batteriet i? Menar du att du kör på batteriet enbart eller med laddaren i? Om du får bra temps under batteridrift så är det eftersom datorn ska klocka ner CPUn och GPUn så de drar mindre ström (= mindre värme) för att öka batteritiden.

Captain Awesome

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av redmike:

Problemet är troligen att du när du öppnat chassit så har du stört luftgenomströmningen. I en laptop trycks luften från insuget till utblåset genom välplanerade hålrum för optimal kylning av komponenterna. Tar man bort chassit så tar man bort denna kontroll av luften och kylflänsar och liknande får inte luften på samma sätt, dvs kyls suboptimalt. Jag håller nog med de andra att en kylplatta kan vara en enklare lösning då den kyler chassits utsida men bibehåller de interna strömmarna. Att borra större hål till insuget fungerar också, såg att någon gjort en sådan mod i galleriet här.

Men sammanfattningsvis, med chassit blåser luften genom kylflänsarna, utan chassit blåser luften bara på kylflänsarna vilket är mindre effektivt.

Storburk: i7 2600K@4,0 GHz, ASUS P8P67 Pro-M, FD Define Mini, CMH212+, CM M2 Silent 720W, 16 GB, R9280X + R9 290X MSI Lightning, SSD + HDD - HTPC: i3 4330T, 4 GB, SSD, XFX HD7850, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2010

Vad är det för modell?

Gigabyte GA-X99-UD5 WIFI - Intel Core i7 5820K - Ballistix 16GB DDR4 4x4 2400MH - LEPA G1000-MB 80+ Gold - Samsung 850 EVO 500GB - Noctua D15 - Phanteks Enthoo Luxe - GTX970 - AOC g2770Pqu - Corsair K70 RGB - Razer Mamba 2012 4G - SteelSeries QcK+ - Roccat KAVE XTD 5.1 -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av redmike:

Precis som videoapan säger så har du tagit bort det kontrollerade luftflödet och därmed fuckat upp kylningen totalt, laptops är i regel gjorda för att se ut som dom gjorde när du köpte den..

http://www.net2world.se/zalman-laptopkylare-zm-nc3000u-svart-...

Köp en sån, släng på chassit o sluta fjanta!