Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Behöver man kylpasta?

Hej!

Har en enkel fråga som jag själv inte vet därför frågar jag er! Behöver man Kylpasta om man har en egen kylare? alltså t.ex. om jag har en Intel Kylare (originalet) behöver jag kylpasta då? eller är det bara då jag köper en Noctua?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnbo
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Pajaam:

Hej!

Har en enkel fråga som jag själv inte vet därför frågar jag er! Behöver man Kylpasta om man har en egen kylare? alltså t.ex. om jag har en Intel Kylare (originalet) behöver jag kylpasta då? eller är det bara då jag köper en Noctua?

Du behöver alltid kylpasta, annars mår cpu dåligt. Men du behöver inte köpa det, det finns förapplicerat på intels stockkylare och alla andra eftermarknadskylare som jag har erfarenhet av också för den delen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Pajaam:

Hej!

Kylpasta behövs alltid. på originalkylaren som medföljer är detta redan förapplicerat och när du sedan ska byta till en
eftermarknadskylare måste du ta bort den gamla kylpastan med sprit utan olja så som aceton utan olja som finns
på dom flesta mataffärer och väldigt viktigt att det är utan olja.

Sedan med din nya kylare från Noctua medföljer en tub Noctua NT-H1 som men applicerar en klick på mitten ungefär 5-6 m.m.

Chassi: Cooltek W2 Jonsbo fönster (S) , Moderkort: Asus Z97A, Processor:Intel i7 4790K Stock, Cpu kylare: Noctua NH-D14 2011 Pvm Minnen 16 Gb ddr3 2133 mhz,Startdisk:SSD Samsung 850 Pro 1 TB , Lagringsdisk:1 TB Wd Black,Grafikkort: EVGA GTX 980TI FTW PSU: Corsair AX850 Watt 80+ Gold Skärm: ASUS VG248QE Tillbehör: Steelseries Sensei & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

okej, så om jag har rätt så behöver jag ingen kylpasta just nu? har en (stock kylare) från intel. Kommer jag behöva kylpasta senare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Pajaam:

okej, så om jag har rätt så behöver jag ingen kylpasta just nu? har en (stock kylare) från intel. Kommer jag behöva kylpasta senare?

Om du byter till en annan kylare och det inte följer med i paketet, eller om du av någon annan anledning monterar loss kylaren kommer du behöva ny kylpasta.

Om man ska vara petnoga blir väl kylpastan sämre med tiden, men om du kör stockkylare så lär det spela mindre roll.

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

gör det nått om man använder kylpasta på CPUn? även om den har?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Pajaam:

du ska inte hålla på att blanda.

antigen så kör du med den som sitter på. eller så torkar du bort den helt och kör med din egna.

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnbo
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Pajaam:

Du ska alltid ta bort den gamla först, det görs enklast som någon sa med aceton, eller tröd för den delen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

okej tack!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du behöver inte kylpasta men du måste försäkra dig om bra värmeledningsförmåga, kylpasta är troligtvis det billigaste och definitivt det lättaste sättet att lösa det och dessutom nästan garanterat den enda metod du kan använda om du inte har en verkstad, men med extremt bra mekanisk precision på delarna funkar värmeledningen ändå, man skulle även kunna löda eller svetsa ihop delarna eller använda evaporation, men det är inget som du så lätt löser hemma så kylpasta är nog enklast i praktiken om det är en dator du ska ha till dagligt bruk.
Om du remonterar cpu kylaren så ska du göra rent och applicera ny kylpasta i de flesta fall, om du inte kan försäkra dig om att det går att få bra kontakt mellan cpu o kylare, och det är svårt att kolla det så byt.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

Man behöver behöver kylpasta lika mycket som man behöver kondom om man väljer
bordellens mest erfarna glädjeflicka. De lär funka utan men kommer att ge tråkiga konsekvenser!

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"