Strömma högupplöst videomaterial över Internet (server->klient)

Permalänk
Medlem

Strömma högupplöst videomaterial över Internet (server->klient)

Goddag.

Visste inte riktigt vart jag skulle placera denna tråd men det fick bli här. Om moderator eller någon annan tycker den passar bättre någon annanstans så flyttar vi den dit.

Vad jag är ute efter är en smidig lösning för att samla och dela min mediasamling på ett och samma ställe. När vi pratar om att dela materialet så pratar vi via WAN och inte endast genom LAN då jag ofta är på resande fot. Tanken är att samla mina backuper av film och serieboxar i digital form på en filserver som kör Debian och sedan dela detta på ett snyggt och säkert vis. Det lättaste är i princip att bara stoppa upp en FTP-server för att ladda hem önskat material för att sedan titta. Dock vill jag istället ha en streaminglösning då det är mycket drygt att behöva vänta ett par timmar på en nedladdning när man sitter på en halvtaskig ADSL-uppkoppling och vill se en långfilm i typ 720p.

Av någon anledning så funkar det inget vidare att strömma direkt genom typ XBMC eller VLC genom förslagsvis sFTP. Får väldigt långa buffringstider vid 720-1080p och lite då och då fastnar det helt ett par sekunder. Varför vet jag inte då servern i fråga sitter på en 100Mbit-uppkoppling och med annan 100Mbit-"klient" så får jag ut runt 70-90Mbit enkeltrådat mellan maskinerna. Kikar man på trafiken på servern medan man strömmar så visas allt mellan 3-10Mbit vid 720p så det borde i teorin fungera smärtfritt, men icke.

Provat i princip allt utan framgång tills jag testade PLEX Media Server på Debian-burken och PLEX-klienten eller XBMC med myPlex-plugin på "klienterna". Nu går det helt plötsligt mycket bra, klarade t.o.m. att strömma 720p från laptop med 3g 100% smärtfritt. Gissningsvis är det för att PMS sköter transcodingen för att minska bandbredden. Trots att jag väljer "direct play" utan transcoding i klienten så flyter det klockrent. Vad jag kan se så är det ingen som helst märkbar skillnad(?) i kvalité heller. VLC-snapshot direkt från källan "utan stream", något olika färger då det ligger ett "mjukare" filter på i PLEX.

Dock är det mycket få inställningsmöjligheter i PMS.

  • Trafiken skickas i klartext vilket inte är helt kul.

  • Det är helt öppet på det lokala nätverket där alla i samma IP-range kan då komma åt admininterfacet vilket är väldigt retarderat enligt min åsikt. Går att stänga av detta men då försvinner stödet för lokal strömning och det blir strul att komma åt maskinen när man sitter i samma nät.

  • Man måste använda myPlex inloggning som är något typ av "molntjänst" via PLEX där man registrerar sin server för att sedan komma åt den via myPlex-inloggning, vilket också kan ställa till problem.

Det går att lösa det mesta genom att trixa med SSH-tunnlar/VPN och diverse andra verktyg. Tänkte, efter en runda hos Google, kolla här om det finns någon har har koll på ett vettigare alternativ för att lösa det hela? Alternativt klura ut varför det går så trögt att strömma via t.ex. XBMC.

Kriterierna är mycket enkla;

Någon form av krypterad stream som även kräver anv./lösenord för att komma åt materialet. Serversidan bör då ha möjlighet att sköta transcodingen (uppenbarligen?).

Thats it, finns det någon bra mjukvara för ovanstående?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

VPN låter helt och hållet vad du är ute efter. Datorerna kommer då fungera precis som om dom är på samma LAN, förutsatt att din upstream är tillräcklig. Då får du båda kryptering och slipper konstiga lösningar för att streama. Bara dela ut filerna med NFS eller CIFS.
720p så ska du klara dig med en sisådär 3 Mbit/s upload. Varför vill du ha transcoding över huvud taget? Det brukar man bara använda när hårdvaran där man ska titta inte klarar vissa format.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

VPN låter helt och hållet vad du är ute efter. Datorerna kommer då fungera precis som om dom är på samma LAN, förutsatt att din upstream är tillräcklig. Då får du båda kryptering och slipper konstiga lösningar för att streama. Bara dela ut filerna med NFS eller CIFS.
720p så ska du klara dig med en sisådär 3 Mbit/s upload. Varför vill du ha transcoding över huvud taget? Det brukar man bara använda när hårdvaran där man ska titta inte klarar vissa format.

Läste du hela inlägget? Av någon anledning så fungerar det inte att spela direkt via t.ex. en SSH-tunnel. Mappar upp en SFTP-anslutning i XBMC funkar inte alls bra, fastnar titt som tätt och börjar buffra. Funkar klockrent med PMS (förutom enligt problemen beskriva ovan). La en 720p.mkv testfil direkt på webservern och la till streamen direkt i VLC så gick det hyfsat, snittade mellan 6-10Mbit vilket betyder att jag minst verkar behöva ~15Mbit uppkoppling för smärtfri spelning.

SFTP, singe thread 1 okomprimerad fil:

vnstat -l Monitoring eth0... (press CTRL-C to stop) rx: 140 kbit/s 279 p/s tx: 80.51 Mbit/s 720 p/s

Så hastigheten är det ju inget fel på, men av någon anledning funkar det inte alls bra att streama, därav tråden.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Om du sätter upp en OpenVPN server på Debian burken och ansluter in mot den. Sen borde du kunna mappa upp utdelningar som NFS/CIFS. Men OpenVPN ska väl ge ganska bra prestanda och går att köra som UDP eller TCP.

Vet inte om det kommer fungera bra med streamingen, men är lite intresserad av en liknande lösning själv. Finns det någon plugin till XBMC som kan hjälpa till och buffra om man använder en långsam uppkoppling?

FTP lär väl inte vara något bra streamingprotokoll gissar jag på.