Är detta normalt? grafikkortet blir varmt av Youtube-filmer

Permalänk

Är detta normalt? grafikkortet blir varmt av Youtube-filmer

Normalt när jag surfar ligger temperaturen på mitt grafikkort runt 30-35 grader men så fort jag ska kolla en video på youtube så går de upp till över 50 grader och jag tycker det är konstigt att det kan vara så stor skillnad på temperaturen av att bara kolla en video? Tror inte att det är något fel men är detta normalt eller är det bara min dator?

Dator:

grafikkort: XFX radeon 7950 double dissipation edition
processor: inte i7 3770
ram: corsair vengeance 2x 4gb
mordekort: MSI Z77A-G43

Permalänk
Medlem

YT drar på UVD klocksen som ligger strax under 3D klocksen (brukar anyways) det blir som: från 3watt till 50watt

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleEilasson:

Normalt när jag surfar ligger temperaturen på mitt grafikkort runt 30-35 grader men så fort jag ska kolla en video på youtube så går de upp till över 50 grader och jag tycker det är konstigt att det kan vara så stor skillnad på temperaturen av att bara kolla en video? Tror inte att det är något fel men är detta normalt eller är det bara min dator?

Dator:

grafikkort: XFX radeon 7950 double dissipation edition
processor: inte i7 3770
ram: corsair vengeance 2x 4gb
mordekort: MSI Z77A-G43

Exakt samma sak händer mig oxå, så tror det är normalt. Men om du höger klickar på en video och väljer inställningar och sedan inaktiverar makinvaruacceleration så kommer den inte använda grafikkortet.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Testpilot

Förtydligade din rubrik då enbart "Är detta normalt?" inte säger vad tråden handlar om. Tänk på att skriva tydliga rubriker i framtiden men annars ska du vara varmt välkommen till Sweclockers

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbergsson:

Exakt samma sak händer mig oxå, så tror det är normalt. Men om du höger klickar på en video och väljer inställningar och sedan inaktiverar makinvaruacceleration så kommer den inte använda grafikkortet.

Så använder den CPU istället, vars mjukvaruavkodare är mindre effektiv än den i grafikkortet.

Det är inte dåligt att nyttja moderna funktioner i moderna kort, fint att OP noterade det men det är fullständigt normalt.

Visa signatur

Många datorer.